Annons:
Etikettövrigt
Läst 5086 ggr
maxiq
2016-04-07 19:58

Högskoleprovet Ord

Hur många rätt får du på 20 ord?

http://quiz.svd.se/?sTid=2390


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
parsley
2016-04-07 20:14
#1

20/20

Var den inte ovanligt lätt?

maxiq
2016-04-07 20:51
#2

Jo ett par kluriga bara. 20 för mig också 🙂


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Effie
2016-04-08 18:22
#3

20.

Det är väl som min son sade efter att ha gjort högskoleprovet en gång…bara en massa konstiga gamla ord som bara gamlingar kan… 🙂


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Wowy
2016-04-08 18:38
#4

Vad duktiga ni är! Jag fick 14/20, men på två som jag hade fel på velade jag mellan det rätta svaret och det jag svarade på. Ändå rätt bra för en 15-åring. 🙂

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

TjockaBerta
2016-04-09 08:25
#5

20/20

>>>Malum domesticum<<<

Carmarino
2016-04-09 13:22
#6

20/20 för mig också. Vet inte hur tidigare års prov varit, men håller med #1 att "var den inte ovanligt lätt"?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Inkanyezi
2016-04-09 18:15
#7

Det var väl ett par där svarsalternativen inte var helt överensstämmande med ordens betydelse, så eftersom det bara fanns de alternativen att välja mellan fick man ta det som låg närmast betydelsen, och det gav full pott för mig också.

Så jag får väl erkänna att jag är gammal.

Sindri
2016-04-11 22:45
#8

20/20 - gammal - ja! Gillar dessutom "gamla" ord och använder ofta.

Leritza
2016-04-14 19:14
#9

17/20 tyckte den var ovanligt svår i år var ovanligt många jag fick chansa ganska duktigt på.

BrittaD
2016-04-15 11:00
#10

19/20

- men jag håller inte med om att förtala = svartmåla, njäää

Håller med #7

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Bjornen
2016-04-18 07:34
#11

Man kan ju fundera vad "hårdragen" är och det bör ju vara en form av misshandel. 

Förmodligen avsåg man ordet hårddragen istället, och då borde man väl också skriva det.

Magnefik är för mig storartad och där storleken är viktigare än prakten.

Ephraim
2016-04-18 12:23
#12

Den äldsta formen med den här betydelsen är "hårdra(ga)" och "hårdragen", inte "hårddra(ga)" och "hårddragen". Verbet betydde ursprungligen just 'dra någon i håret' (så en form av misshandel alltså), och därifrån har det utvecklat betydelsen att 'tvinga, pressa' och sedan att dra/tvinga något till sin spets. Se exempelvis: http://www.ordbajsaren.se/hardra-eller-harddra/ Sen är ju formerna "hårddra" och "hårddragen" ganska vanliga också i den betydelsen numera och de är ju ganska logiska, så i de allra flesta sammanhang tycker jag att man kan använda vilken form man vill. Men de är nog att betrakta som folketymologiska. Särskilt i mer formella sammanhang, eller om man vet att man har "språkpoliser" till läsare, bör man nog skriva "hårdra" och "hårdragen" istället. Det är också rimligt att det är "hårdragen" man frågar efter på högskoleprovet.

Ephraim
2016-04-18 22:58
#13

Vad gäller om svarsalternativen stämmer med ordets betydelse så tror jag inte att svarsalternativen är tänka att fullständigt täcka ordet betydelse, eller att vara perfekta synonymer mot vilka ordet alltid kan bytas ut. Ord kan ju som bekant ha mer än en betydelse och svarsalternativen omfattar inte nödvändigtvis alla betydelser eller alla nyanser i en viss betydelse. Svaren kan vara både bredare och smalare än frågan. Det man frågar efter är ett överlapp i betydelse. Detta är en del av svårigheten med provet.

Man ska nog se det omvänt: de felaktiga svarsalternativen ska inte passa in på någon betydelse av ordet i fråga.

Ett tydligt exempel från provet är ju ordet installation där det rätta svaret är ’invigning i ett ämbete’. Det är ju emellertid bara en betydelse av ordet, det används ju även om konst, mjukvara och mer därtill. Jag är inte ens säker på att det är den vanligaste betydelsen man frågar efter.

Både vad gäller svartmåla och magnifik så är det väl så att svaren (förtala respektive praktfull) inte alltid är synonyma med frågans ord, men det finns ett överlapp i betydelse. När svartmåla används om personer ligger betydelsen ofta väldigt nära förtala, däremot brukar man kanske inte använda brukar förtala en företeelse eller situation på den sätt man kan svartmåla den.

Annons:
Carmarino
2017-09-11 16:51
#14

Ny quiz, förmodligen från årets högskoleprov. Den var lite klurigare än förra årets, så jag trodde att jag skulle få åtminstone ett par fel. Var nämligen osäker på några av orden. Tydligen var det rätt alternativ jag valde, för jag fick 20/20. 🙂

http://www.news55.se/quizar/quiz-hur-manga-ord-fran-hogskoleprovet-klarar-du/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

maxiq
2017-09-11 19:23
#15

Lite svårare i år men 20/20 ändå 🙂


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Carmarino
2017-10-12 14:46
#16

Här är en annan variant:

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-12/quiz-hur-bra-ar-du-pa-ord

Fick bara 19/20. Missade fråga 18, för den kan vara lite dubbeltydig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: