Annons:
Etikettövrigt
Läst 5520 ggr
Wowy
3/28/16, 10:43 PM

Hur många språk kan du?

Hur många språk kan ni och vilka? Det är ju en definitionsfråga vad som menas med att "kunna ett språk", men ja, tala hyfsat flytande, förstå tal och skrift. Grundläggande, i alla fall. Själv kan jag svenska (modersmål) och hyfsad engelska. Jag läser spanska i årskurs 9, och även om jag förstår delar av språket skulle jag inte säga att jag kan språket. Men jag är på god väg! Och jag utvecklas.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
Calcifer
3/28/16, 10:44 PM
#1

Svenska, modersmål
Engelska, helt flytande, studerat i England, studerat Engelska på högskolenivå i olika former, för mig är det ett andra modersmål
Japanska, grundläggande


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tlover
3/28/16, 10:45 PM
#2

Svenska och Engelska kan jag både läsa, tala och skriva bra. Även om det såklart ibland blir fel.

Japanska kan jag förstå endel, kan några ord och kan förstå hiragana och några få kanji.

Spanska kan jag några få ord och nån enstaka mening tex "una servesa por favor", dum mening att kunna då jag är nykterist.

l'm back

LookHanna
3/28/16, 10:52 PM
#3

Svenska - modersmål

Svenskt teckenspråk - flytande

Engelska -  Mycket bra

Danska/norska - helt ok

Japanska - Sådär, haha

  • Stanna upp och känn efter vad du vill, våga ta risker -
    Hörselskadad, kan säga va några gånger
mjukisflipper
3/29/16, 2:08 PM
#4

Jag kan svenska och engelska flytande (svenska är mitt modersmål men skulle nästan villa säga att jag är bättre på engelska). Sedan kan jag lite franska och italienska, dock inte flytande men jag skulle säga att jag har ett relativt bra ordförråd i båda språken.

Effie
3/29/16, 2:42 PM
#5

Svenska, modersmål. Å andra sidan kom ju min mamma från Norge… Hon pratade aldrig norska med mig, och jag talar det inte, men förstår det (norska från Östfold). Skriven danska förstår jag också bra.

Engelska I tal och skrift. Franskan är rostig, men jag kunde den bra och det finns nog kvar någonstans.

Ryska har jag last men aldrig kunnat tala. Jag gör tappra försök att läsa flamländska/nederländska när jag får tillfälle. Finska kan jag några slumpmässiga ord, likaså ungerska (cseppköbarlang betyder droppstensgrotta), tyska, spanska, italienska… kul att plocka upp några ord och fraser när man får tillfälle. Men det är ju inte att kunna tala det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

IngaTrnqvist
3/29/16, 10:18 PM
#6

Svenska och engelska flytande.
Tyska och franska tar jag mig fram i helt okej i skrift. I tyskan även tal, men det är svårare med franskan. Då har jag läst tyska i 4 år, franska i ca. 1,5 år.
Har även börjat läsa gaeilge (irländsk gaeliska), men kan bara fraser än så länge.

Annons:
Inkanyezi
4/11/16, 11:08 PM
#7

Tá go maith. Táim ag foghlaim na gaeilge chom maith.

Men min gaeliska haltar betänkligt.

Däremot talar jag spanska, engelska, franska, tyska. Förstår holländska och kan göra mig förstådd, samma med portugisiska.

Bland språken jag har läst i skolan och på kurser finns engelska, franska, tyska, holländska, bahasa indonesia, quechua och irländska.

Spanska däremot har jag lärt mig genom att lyssna och tala med folk. Spanska är det språk jag har använt mest de senaste femton åren, i större utsträckning än svenska. Det kommer in ganska händigt nu när jag ska flytta till Kuba.

Bjornen
4/14/16, 7:05 AM
#8

Jag är ju naturligt tvåspråkiga med svenska och min urgamla dialekt som ofta târgôs å övôsättâs. 

Försöker lära mig ryska som har vissa likheter med min dialekt med rätt många ords större likhet än svenska och engelskan.

Maria
4/14/16, 5:21 PM
#9

Jag kan egentligen bara svenska och engelska. 

Jag har läst franska, ryska och nygrekiska men det mesta är borta. Franska förstår jag mer än vad jag kan prata.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kaninsköld
4/16/16, 3:16 PM
#10

Svenska- Modersmål

Engelska- Flytande, studerat i amerikansk skola i utlandet

Tyska- 25% kanske, läst men glömt mycket

Franska- likadant som tyska

Kinesiska- Halvflytande

Chao/ Min nan (kinesisk dialekt)- 75%, delvis flytande, grundligt

Mvh Kaninsköld

lunaticIam
4/20/16, 5:46 PM
#11

Jag har två modersmål: svenska respektive finska.
Engelska kan jag lika väl som dessa (egentligen bättre än finska).
Tyska kan jag också men skulle behöva använda språket mer för att behålla kunskaperna. Japanska kan jag snäppet över grundläggande.

Upp till toppen
Annons: