Annons:
Etikettövrigt
Läst 3099 ggr
RobinEH
2016-02-04 10:59

Svordomar och vokabulär

I en artikel publicerad i november förra året så undersökte man hur ordförråd och svordomar korrelaterar. Artikeln bestod av tre studier. 

Första studien gick ut på att deltagarna under 1 minut fick säga så många svordomar som möjligt. Därefter fick de under 1 minut namnge så många djur som möjligt.

Den andra studien hade samma koncept, men deltagarna fick här under 2 minuter skriva ner så många svordomar/namnge så många djur som möjligt. 

Den tredje studien undersökte personlighetsdrag. 

Resultatet från studie 1 och 2 var en positiv korrelation mellan antalet svordomar och antalet djur. Det vill säga, ju fler svordomar deltagarna sa desto fler djur kunde de nämna. 

Alltså, svordomar tyder på ett stort ordförråd. Eller?

Det finns ett stort problem. Studien undersöker ordförrådet, hur många svordomar kan du. Vad som inte undersöks var hur ofta svordomar används. Att man kan många svordomar behöver inte betyda att man brukar många svordomar. Vad studierna snarare kan tyda på är att ju större ordförråd desto fler svordomar kan du, detta snarare än att motbevisa "bruk av svordomar tyder på ett sämre ordförråd".

_Lägger in länken till studien istället: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S038800011400151X_

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
RobinEH
2016-02-04 11:11
#1

Av någon anledning visas inte artikeln. Fixat!

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Effie
2016-02-04 13:06
#2

Det är väl som det brukar I studier…I bästa fall får man svar på den fråga man ställt, och staller man frågan fel så blir också svaret fel eller åtminstone ointressant.

Och frågan här var ju uppenbart: kan du manga ord av den här kategorin? och kan du manga av denna?

Möjligen speglar även antalet ord man kan intresset för kategorin. Fråga mig hur manga ord jag kan om segling (segel. båt. snöre..heter det inte, nej..); fråga mig hur manga blommor jag kan på latin eller hur manga hundraser jag kan räkna upp.  Och om man sedan skulle koppla det till svordomar…jag vet inte vad man skulle kunna dra för slutsatser av det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: