Annons:
Etikettövrigt
Läst 1961 ggr
kaninsköld
2015-11-14 13:27

OT: Borde allt vara gratis?

Hej!

På tisdag kommer jag hålla en debatt om ämnet : Borde allt vara gratis eller inte?

Jag tänkte göra en undersökning här på iFokus så jag får lite allmän statistik. Skriv gärna ett inlägg och resonera om varför ni tycker som ni gör!

Mvh Kaninsköld

Annons:
Rebexi
2015-11-14 13:34
#1

Jag valde sista alternativet för nog skulle det vara najs om allt var gratis, men jag vet inte hur det kan fungera. (Man kanske inte betalar i pengar tex, men då i ens tid, jobb eller annat)

RobinEH
2015-11-14 13:38
#2

Samhället skulle inte gå runt om allt var gratis. Latheten skulle vinna och arbetande försvinna.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

thenameless
2015-11-14 14:19
#3

Jag svarade allt borde vara gratis på grund av hur frågan var ställd. Eftersom inget i livet är gratis.

Utan en bakgrund är denna fråga meningslös och behovet att precisera denna fråga är stor. Jag antar att det inte är någon journalistorganiserad debatt?

Karin du kanske kan förtydliga Vad är det du inte vill ska vara gratis?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Tant Grön
2015-11-14 14:33
#4

Känner till en gratisloppis. Man skänker vad man vill och tar vad man behöver.  Den verkar fungera bra, blir bara fler grejer. Har hittat en del bra saker där.

kaninsköld
2015-11-14 15:31
#5

#3 Det är såklart ingen journalistorganiserad debatt, utan bara en debatt i en förening. Frågan var en helt slumpvist utvald fråga som valdes för intressets skull (och för att månadens tema är just ekonomi/pengar)

Mvh Kaninsköld

Farwuq
2015-11-17 09:43
#6

Jag valde "vet inte".

Det hela beror på, man får ta ställning till det för varje fråga för sig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
VildaVittra
2015-11-29 10:35
#7

Under kulturrevolutionen i Kina, så provade man just på det där med att alla fick det dom behövde rakt av. Det orsakade en massvält i landet eftersom folk slutade att arbeta. 

Så jag svarade nej, allt borde inte vara gratis då mänskligheten är i grunden ganska slapp och egotrippad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Farwuq
2015-11-29 10:50
#8

#7 Mycket bra sagt, jag  hade i all hast glömt hur det gick under Kulturrevolutionens dagar.
Mao och hans hantlangare dödade långt fler än Hitler kunde åstadkomma.

Om något skulle vara gratis så skulle det endast vara i väldig begränsad upplaga.
T.ex. Vi har ett mycket fint exempel när det gäller sjukvård och mediciner här i landet. Om jag nu minns rätt så ska du betala 1100,- för att få frikort i vården, sen är din vård "gratis".  Gränsen för läkemedel är nog den dubbla summan, jag minns inte.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

thenameless
2015-11-29 11:15
#9

#7 & #8 Intressant, Så är det nog? människan har svårt att uppskatta saker som inte kostat dem något "synligt" vare sig det gäller saker eller samhällstjänster.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Farwuq
2015-11-29 11:55
#10

Missbruk är tyvärr vanligt.
Om t.ex. resorna med de lokala bussarna i en stad är "gratis", så skulle dessa kunna bli till värmestugor eller så. En avgift behövs så bara de som behöver resan får ta den.

Sen tycker jag att 17,- för en resa, som det är här i Lund, är lite i överkant. 10  till 15 kronor vore nog bättre.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

obstitant
2015-11-29 13:04
#11

Apropå att folk värderar saker mer om de betalat för dem har jag ibland sett rådet inför bröllopsfester att inte ha fri bar utan hellre t.ex. en tia per drink. Detta för att folk inte ska lalla runt, lämna halvdruckna glas här och där och hämta nya istället för att hålla reda på dem.

Farwuq
2015-11-29 18:04
#12

En tia per drink är ett humant pris även för oss som inte dricker.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

thenameless
2015-11-30 09:00
#13

Det låter sjukt att tvingas ta betalt för det allmänna. Men tyvärr verkar inte den mänskliga hjärnan ha hängt med i utvecklingen när vi började få allmänna ytor och tjänster i samhället.  Så när det är gratis och ingen "klar" ägare börjar vi automatiskt  missköta oss för att "ingen drabbas ju". Särskilt hos unga tror jag begreppet gemensamt ägande är svårgreppat.?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
VildaVittra
2015-11-30 09:12
#14

Vore jag envåldshärskare i det här landet, så skulle jag se till att sjukvård, tandvård, omsorg och kollektivtrafiken var gratis, men maten, bostad osv skulle fortsätta att kosta. För jag tror verkligen inte att någon skulle sluta att arbeta för att de slipper tandvärk och miljövinsten skulle vara stor om alla åkte gratis, pendlare skulle inte ta bilen hela vägen till jobbet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thenameless
2015-11-30 09:17
#15

Men kanske skulle det ännu mer ses som "sossesnören" av de som vill vara lite förmer om buss o tunnelbana etc var gratis? och de skulle sky dem ännu mer än idag bilen är inte bara praktisk den är en statussymbol.

Och människan vill äga att ha lite mer än sina grannar, det är tyvärr drivkraften i ekorrhjulet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

VildaVittra
2015-11-30 09:44
#16

#15 När SL sänkte priserna till en 20-lapp, så sågs även "hertiginnan", där jag bodde på landsbygden, ta bussen. Så nej, rik som fattig så lider vi alla av snåltarmar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LajvKrattan
2015-12-01 09:40
#17

Just nu lever vi i ett kapitalistiskt samhälle men, smygkommunist som jag är, så tror jag att när våra produktionsmedel blir tillräckligt effektiva för att större delen av befolkningen ska bli arbetslös (vilket mycket väl kan hända med modern teknikutveckling) och därmed inte kan få något kapital så måste vi ha ett gemensamt ägande av produktionsmedlen för att undvika att ett fåtal människor har all ekonomisk makt.

Detta bygger dock på att mänsklig arbetskraft konkurreras ut och ersätts i mycket större skala än idag och tills dess så fungerar kapitalism, alltså att saker inte är gratis, tillräckligt bra.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

thenameless
2015-12-01 10:23
#18

#16 ;å så vara men hur gick det med skadegörelsen på bussarna? jag syftade tyvärr inte bara på andelen som använder de gratis tjänsterna utan på hur de gör det och hur de behandlas?

Tyvärr verkar det som att folk har n tendens att behandla saker de betalat för bättre än de saker de "fått"

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Piggelina7
2015-12-03 17:23
#19

Allt borde inte vara gratis men saker som i nuläget är alldeles för dyra borde vara betydligt billigare. T.ex tandvård.

tlover
2015-12-03 17:30
#20

#19 och saker som i nuläget är alldeles för billiga bör bli dyrare tex kött och (vissa) kläder 🙂

l'm back

Annons:
Piggelina7
2015-12-03 17:33
#21

#20 inte mig emot. Köper ändå mina kläder på second hand så.

thenameless
2015-12-03 21:47
#22

Jag gillar kött så det tycker jag inte verkar bra. kött är för dyrt redan nu. De får mecka om kossor och grisar så de fiser någon annan gas istället

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

tlover
2015-12-03 21:52
#23

#22 Jag tänkte mest så att bönder har råd med att behandla djuren bra utan att gå i konkurs. Är det inte bättre att äta kött mer sällan men veta att det gett jobbmöjligheter, djuren mått bra osv?

Sen att genetiskt ändra djur bara för att vi ska få vräka i oss kött är ju inte heller bra, nej gör det till den lyx det egentligen är.

l'm back

thenameless
2015-12-03 21:56
#24

Jag vet att Sveriges köttbönder går i konkurs på löpande band, Det är väldigt sorgligt Vi borde kunna vara självförsörjande på jordbruksprodukter. Men med alla skatter på lägg och subventioner ifrån andra länder kan våra bönder inte konkurera.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

tlover
2015-12-03 21:58
#25

#24 Därför bör priset på kött höjas, då även utländskt kött som bör höjas betydligt mer.

l'm back

thenameless
2015-12-03 22:02
#26

Men i marknadsekonomins får man ju inte särbehandla. alla tullar har tagits bort.

Utländskt kött och grönsaker är billigare pga steroider och längre somrar

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

tlover
2015-12-03 22:03
#27

#26 Ändå så blir grönsaker större och sötare norrut än söderut. men för att inte skräpa ner tråden har jag startat en tråd om man är villig att betala mer för kött

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: