Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 12803 ggr
[HelwardMann]
2015-08-23 23:58

Hur länge är "ett tag"?

En kompis och jag har totalt olika uppfattning om vad ett tag innebär. Vi har aldrig egentligen diskuterat eller blivit osams om det, men jag reagerar ofta på att ett tag för honom är mera som en stund (vilket jag uppfattar som den kortare av de två) för mig.

Efter lite googlande, har jag kommit fram till att ett tag ursprungligen kommer från ett årtag, och ur det perspektivet är kanske hans uppfattning närmare det man menade från början. Ord och uttryck kan ju ändra betydelse över tiden, och jag har en känsla att fler är på min linje än på hans.

Vad tycker ni?

Annons:
[Majbot]
2015-08-24 00:05
#1

Beror på i vilket sammanhang "ett tag" används, men det är lite som frågan "hur långt är ett snöre?", rätt svårt att svara på om inte det logiska = "till mitten x 2" men ah, du kanske förstår hur jag tänker :)

[HelwardMann]
2015-08-24 00:09
#2

#1 Ja då, jag förstår. Och en sida jag hittade definierade ett tag som två straxar och en stund. På samma sida sa också någon att ett tag är längre än en pisskvart.

Kan även tillägga att när jag var ung och vacker (nu är jag bara och), definierade en klasskamrat en evighet. Det är exakt 10 minuter och 32 sekunder. Det kom av ett kemiexperiment som, enligt läraren, skulle ta en halv evighet, och någon klockade det givetvis. 😃

Tjeja
2015-08-24 00:17
#3

beror på situation och sammanhang liksom!

Handlar det om när tänker du äta, så är det inom en timme

Handlar det om att knyta skorna tog tid.. då är det mindre än 10 minuter

Handlar det om hur länge någon varit gift handlar det om ett par tre år kanske mer.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vixxen
2015-08-24 00:39
#4

Håller med övriga!

Huygens
2015-08-24 01:11
#5

"Oj, behöver du läsglasögon? Hur länge har du behövt det?"

"Ett tag."

Halvdansken
2015-08-25 12:49
#6

Stund betyder väl egentligen en timme, som i tyskans Stunde.
Ett tag anser jag vara längre än så, men beroende på uppgift kan det vara allt mellan ett par timmar och några månader.

Men sånt där är förvirrande. På danska betyder tex  "strax (straks)" med en gång.
Så om ni säger "Jag gör det strax" till en dansk, så förväntar dansken att du startar med en gång, och inte som i svenskans "ska bara få undan lite annat först".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Funk4
2015-10-14 22:15
#7

#2 HelwardMann: den där sajten skulle vara kul att kolla upp, lät som roliga förklaringar! Vad var det för en? Jag tycker att det beror på vem som säger det/man säger det till, hur väl man känner varandra spelar också viss roll.😇😯😈

thenameless
2015-10-14 22:27
#8

#7 Helvard Mann har lämnat iFokus. Eller åtminstone Krotat den användaren

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: