Annons:
Etikettkonstruerade-fiktiva-språk
Läst 4041 ggr
Inkanyezi
2015-05-29 12:05

Ordbajs

Jag lade den här under gruppen konstuerade och fiktiva språk, eftersom jag inte riktigt hittade en mer passande grupp. Citatet har jag hämtat från webbsidan för "Vision", som är det nya namnet på fackförbundet som tidigare hette Svenska Kommunaltjänstemannaförbundet (SKTF):

Jaha, jag hajar precis, nu organiserar man inte längre tjänstemän, utan man har någon slags "vision", oklart vad. Hur detta ord bättre skulle kunna kommunicera vilka de är, och vad de vill, det begriper i alla fall inte jag, men  jag är antagligen förståndshandikappad. 

Jag antar att f.d. SKTF inte är ensamma i sin ambition att förnya språket.

Annons:
VästkustFia
2015-05-29 12:16
#1

Ja detta är en jobbig trend som hållit på sedan 80-talet ungefär. Väl inarbetade namn och beteckningar byts ut mot intetsägande floskelord, ofta på inrådan från dyra konsulter. Förvirring, förvirring… Man hoppades folk hade börjat lära sig av misstagen vid det här laget men inte då. 🤮

Amandla
2015-05-29 17:31
#2

Töntigt tycker jag! Det tidigare namnet var mycket bättre, det talar ju direkt om vad det handlar om och vad de gör. Vision kan ju handla om precis vad som helst. Ett nedbyte som säkert kostade många tusenlappar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: