Annons:
Etikettråd-och-tips
Läst 3151 ggr
Cireea
5/25/15, 1:34 AM

Skulle

Finns det något annat ord för "skulle"? (Alltså ska). Jag hittar inga bra ord att variera med när jag skriver, det enda som dyker upp är ordet "skola" men det känns så gammeldags och passar inte alls in. 

Har ni några förslag så man slipper använda ordet "skulle" alldeles för många gånger eller åtminstone kunna variera med andra uttryck?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Leffe
5/25/15, 1:36 AM
Cireea
5/25/15, 1:41 AM
#2

#1 Mja, inte riktigt de orden jag söker. Borde funkar ibland men inte i alla sammanhang.. :/ 

"Jag skulle aldrig ha sagt något.", "Det här skulle innebära förändringar." eller typ "Varför skulle någon göra såhär?". Förstår du ungefär i vilket sammanhang jag menar? Det är lite svårt att förklara men just ordet "skulle" är så svårt att hitta synonymer till.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Leffe
5/25/15, 1:45 AM
#3

Jag skulle aldrig ha sagt något. - Det bästa vore om jag inte sagt något.

Han skulle definitivt berätta om det här - Han borde definitivt berätta om det här

Han skulle definitivt berätta om det här - Han borde definitivt berätta om det här

Cireea
5/25/15, 1:49 AM
#4

#3 "Han skulle definitivt berätta om det här" -> Personen uppmanar inte "han" att berätta utan det är snarare en observation att "Han tänker berätta". Meningen passar kanske bättre såhär "Han tänkte definitivt berätta om det här." 

Det lät himla bra i huvudet när jag skrev det här.. nu lät det inte lika bra längre.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
5/25/15, 1:53 AM
#5

Okej! Meningen: Vi skulle definitivt komma försent till skolan igen. Hur kan man komma runt "skulle" där?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Leffe
5/25/15, 1:56 AM
#6

Det var lite svårare. Kan ju bero på i vilket sammanhang för övrigt. Man kanske kan skriva. Vi kommer definitivt försent till skolan om vi gör det och det innan

Annons:
Cireea
5/25/15, 1:59 AM
#7

Men då blir det nutid. Jag skriver dåtid. 😛 Det är därför som "skulle" kommer in så ofta för det gör meningen lättare att bygga upp i dåtid. Något annat tips för att formulera den i dåtid? 

Eller denna: Han var den enda som skulle ta emot mig utan att ställa några frågor. Hur kommer vi runt "skulle" i den meningen? Och säg inte kunde eller tänkte för det är inte rätt ord ;)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Gittan
5/25/15, 2:42 AM
#8

Det går inte att ändra på något om man inte vet hela sammanhanget. Det behövs mer än en mening. Så det bästa är om du kan ändra ett helt stycke för att gå förbi "skulle".

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Torparmor
5/25/15, 5:55 AM
#9

Kanske växla med infinitiv, kombinera tror/trodde med tex kommer att

Det verkar som om du skriver mycket i dialog- eller tankeform och då är det ok att ibland använda nutid


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torparmor
5/25/15, 6:01 AM
#10

Testa med ett annat angreppssätt

#1  Varför sa jag något?   Kunde det här innebära förändringar?  

#3  Det är klart han kommer att berätta om det här.   Säkert kommer han att berätta om det här.  Jag kommer att berätta om det här.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

kattöga
5/25/15, 10:25 AM
#11

Jag skulle aldrig ha sagt något.
Jag hade aldrig sagt något. / Jag hade nog aldrig sagt något.

_"Det här skulle innebära förändringar."  
_Det hade bara inneburit förändringar.

"Varför skulle någon göra såhär?"
Varför hade någon (ens) velat/tänkt göra så här?

_"Han skulle definitivt berätta om det här"
_Han hade (nog) säkert berättat om det här (om jag hade….).
Jag är säker på att han tänkte/var på väg att/ berätta om det här.

"Vi skulle definitivt komma försent till skolan igen" 
Vi hade säkert kommit försent till skolan igen.

"Han var den enda som skulle ta emot mig utan att ställa några frågor"  
Han var den enda som hade tagit emot mig utan att ställa några frågor.
Den enda som (som jag kan tänka mig) hade tagit emot mig utan att ställa frågor var han.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Cireea
5/25/15, 11:00 AM
#12

#9 Jaså, det har jag aldrig fått lära mig. Har fått lära mig att man ska hålla sig till en form, alltså skriver man i dåtid så ska man göra det hela tiden och inte ändra då det kan bli förvirrande. 

Men tack för alla svar 😃Det har gett mig lite att fundera över!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Gittan
5/25/15, 11:31 AM
#13

#12 Håller med dig att inte blanda då- och nutid. Ibland gör jag det ändå och försöker sedan rätta till det.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Annons:
Ephraim
5/25/15, 11:07 PM
#14

Om man skriver en text som ska rättas och bedömas bör man undvika tempusväxlingar därför att det är något som väldigt många noterar och anmärker på. Det är lite synd faktiskt. Man kan egentligen använda tempusväxlingar om man tänker sig för. Särskilt växlingen preteritum > presens är inte helt ovanlig som ett berättargrepp för att göra vissa händelser mer närvarande eller levande. Men det kan vara svårt att förklara och motivera för personen som rättar så det kan vara bäst att låta bli.

Angående skulle har det ju kommit många förslag ovan. Det finns ingen synonym som alltid fungerar men man kan ju ofta formulera om meningen. Skola är i allmänhet inte utbytbart. Det är ursprunligen en form av samma verb, det är antingen presens pluralis ("han ska göra det" men "de skola göra det") eller infinitiv ("han kan skola göra det") men ingen av de formerna används direkt idag.

Cireea
5/25/15, 11:09 PM
#15

Tur att jag inte skriver saker som ska lämnas in. Jag har en tendens att slarva ibland men jag skriver ju inte för rättning så wth😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Veda
5/26/15, 12:12 PM
#16

I vissa fall kan du nog byta skulle mot borde, som någon föreslog tidigare. När det gäller lagtext och liknande så är det dock skillnad på ska och bör så man får se upp i vilket sammanhang det är.

Upp till toppen
Annons: