Annons:
Etikettstilistik-slang
Läst 5047 ggr
[Carpinus]
4/28/15, 10:19 AM

"Gubbgoogla en pansartax"

"Vet du vad "gubbgoogla" betyder? Om inte kan du ändå vara lugn. Benjamin Thorén har samlat 23 000 slangord i ett Lexikon - men varnar för att använda den.Efter att ha ställt samman ett slanglexikon som gavs ut av Bonnier 1996 har journalisten Benjamin Thorén fortsatt att leta och kartlägga uttryck.

-Efter den första boken har jag börjat om från början och nu har jag gjort den slanglista jag verkligen ville göra, säger han. Bland orden han speciellt har fastnat för finns "gubbgoogla", som innebär man resonerar fram och tillbaka utan att komma fram till något, i stället för att ta fram sin telefon för att söka reda på svaret."

TT

Annons:
anki1
4/28/15, 10:27 AM
#1

Hahaha den var träffande. Nu bara måste jag ta reda på vad pansartax är för nåt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[Carpinus]
4/28/15, 10:44 AM
#2

#1 Klickar du på länken "TT" så hittar du svaret på sista raden i artikeln.

Inkanyezi
4/28/15, 10:57 AM
#3

Ja, samlar man slanguttryck har man att göra en stund. De är ofta rätt efemära, med en livslängd på mindre än ett år och nästan alltid är de lokala och når knappast utanför stadsdelen eller gruppen där de uppstår.

Pansartaxen är ett ganska gott exempel, som knappast egentligen har förekommit som slanguttryck. Om jag minns rätt så föddes det i samband med en av Hasse Alfredssons Lindeman-monologer, den om ulmerkotten. Ulmerkott blev mer långlivat och har i vissa kretsar använts åtskilliga år. 

Jag har en känsla av att orden i en hel del fall har myntats enbart för att läggas in i de här slangordböckerna. "Gubbgoogla" tror jag helt enkelt bara inte på.

[Carpinus]
4/28/15, 11:13 AM
#4

#3 Någonstans uppstår ju uttrycken, och även om nu "gubbgoogla" skulle råka vara specialframtänkt för ett slanglexikon så tycker jag (som den gubbe jag är) att det är välfunnet, och att det fått genomslagskraft märker man när man googlar - på det ordinarie sättet…

(Apropå originaltaxen så brukar ju den lite vanvördigt kallas  "promenadlimpa".)

TjockaBerta
4/28/15, 12:04 PM
#5

Tydligen är jag expert på slang enligt testet. "Snackar du bara slang?" stod det.

>>>Malum domesticum<<<

anki1
4/28/15, 12:22 PM
#6

som med "snabeldrake" då.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
TjockaBerta
4/28/15, 12:31 PM
#7

#6 Självklart snackar jag slang både med snabeldraken och med hojen :))

>>>Malum domesticum<<<

Inkanyezi
4/28/15, 1:50 PM
#8

Snabeldrake är ganska etablerat, främst för att det förekom i en barnbok. Alla som har läst den, eller fått den läst för sig, vet vad en snabeldrake är, och det är ju ett rätt bra ord, så det används rätt så mycket. Det uppfanns inte för att komma in i ett slanglexikon, utan det var ett "barn-ord" för en vanlig hushållspryl, och den var ju farlig för dammråttorna.

Även om snabeldrake inte tillhör det aktiva ordförrådet bland mängder av vuxna idag vet nog de allra flesta vad det är, till skillnad från pansartaxen.

Tant Grön
4/28/15, 8:52 PM
#9

Pansartax, furufnatt, guleböj…..

Ephraim
4/28/15, 11:42 PM
#10

Jag hittar en hel del exempel på gubbgoogla på nätet men väldigt många diskuterar det just som ett nytt ord. I några fall avänds det faktiskt i texten men författaren känner sig väldigt obekväm med det vilket markeras genom citattecken, genom skrivningar av typen "som X uttryckte det", eller genom att författaren ger ordet en förklaring.

Utan att ha letat så länge hittade jag inget exempel där ordet användes i text utan sådana obekvämhetsmarkeringar. Däremot antyddes kanske att författaren hört ordet i tal så det kan tänkas att det förekommer. Särskilt långvarigt lär väl ordet inte bli, dock.

Upp till toppen
Annons: