Annons:
Etikettkonstruerade-fiktiva-språk
Läst 2417 ggr
densomundrar
4/5/15, 10:25 AM

Missförstånd via internet

Har några bekanta som jämnt är ledsna och arga över vad dom skrivit till varandra på internet för att dom inte riktigt förstår hur man ska kommunicera på nätet, uppenbarligen, och misstolkar då lätt allt och inget som skrivs. Någon som har någon bra länk om detta som jag kan dela där det stor lite lätt och kortfattat om detta problem och små tips på hur man bör göra för att göra sig förstådd på ett bra sätt? Att skriva en artikel i tidningen är ju inte som att kommunicera via sms eller Facebook även om man kan tycka att det inte borde vara så stora skillnader. Utav någon anledning, på tal om detta, så verkar det som att den äldre generationen, typ 45 + har lite svårt att ta till sig detta språk och det blir tyvärr oftast fel när dom skriver. En tydlig sådan sak är när dom tex skriver; Jag tycker det!!!!!!! dom vill med detta förtydliga och dom tycker en viss sak men i internetkomunikation betyder det att dom tycker det samtidigt som dom skriver och är arga istället för att skriva ; Jag tycker det :-) Små saker gör stor skillnad i hur andra dom läser uppfattar det man skrivit.

Annons:
Jassan
4/5/15, 10:39 AM
#1

När jag gick i skolan så berättade min lärare hur viktigt det är med att skriva rätt. Han gav ett exempel:

"En man var dömd till döden via hängning. Precis innan han skulle hängas kom ett brev från ansvarig, där det stod såhär: Skonas ej hängas."

Mannen blev hängd o miste därmed sitt liv för att brevets mottagare missuppfattat meningen. Ett enda litet kommatecken saknades. 

Det skulle stått såhär: Skonas,  ej hängas.

Det är mycket lätt att missuppfatta det som skrivs, kanske borde dina bekanta ringa varandra istället?🙂

https://jazzans.wordpress.com/

densomundrar
4/5/15, 11:13 AM
#2

Jad, det kan man ju tycka men dom verkar tycka att det är roligt med den nya tekniken och kommentera ikring på andras statusar och delningen om allt och inget, relevant eller orelevant för just det dom kommenterar. Jag kan ju inte förbjuda dom att vara på Facebook, däremot kan jag hänvisa dom till en länk som guidar dom lite i hur man gör sig förstådd på ett bra sätt och hur man tolkar det andra skriver. Det är väl ganska allmänt känt att det lätt uppstår missförstånd när man varken ser kroppsspråket eller hör tonläget i det som skrivs, iallafall bland oss lite yngre som är uppväxta med datorer och sms.

Jassan
4/6/15, 8:03 AM
#3

#2  Okej, jag förstår vad du menar….jag hoppas du får någon bra länk till nåt som gör att dina bekanta kanske lär sig att "prata" med varandra på datorerna.

https://jazzans.wordpress.com/

densomundrar
4/6/15, 9:06 AM
#4

Ja, för det är så himla trist att jag ofta sitter i kläm när dom sitter och gnäller om att den skrev si och den skrev så, att dom upplevd det som spydiga och otrevliga kommentarer. En hade skrivit nu till påsk, typ såhär "vilken festmåltid och familjefest, mysig! Lycka till och glad påsk!" Personen som mottog det hade lagt upp en bild på att hon och några grannar hade samlat ihop den mat dom hade och åt gemensam påsklunch, och personen tog det som en pik om att hon minsann hade råd med det men inget annat (hon har dåligt med pengar). Hade personen undvikit utropstecken och lagt till en glad gubbe på slutet hade det nog tolkats annorlunda. Sådana små petitesser uppstår, och jag får sitta och förklara för alla parter hur jag TROR att det är menat.

Jassan
4/6/15, 8:04 PM
#5

#4  Men oj…..Hm…? Vad gör man åt sånt? 🤔

https://jazzans.wordpress.com/

densomundrar
4/6/15, 8:33 PM
#6

Ja, precis…

Annons:
Upp till toppen
Annons: