Annons:
Etikettövrigt
Läst 7120 ggr
Turast
4/3/15, 2:34 PM

Latin?

Hej! Jag visste inte i vilken grupp jag skulle lägga tråden i så ni får ursäkta om det är fel :)

Jag är väldigt intresserad av Latin och har börjat lära mig Grammatiken lite smått och försöka mig på uttalen osv. Jag håller på att leta efter kurser i latin för att få en bättre chans att lära mig :)

Jag undra om någon här kan latin? Flytande? Om någon här kan latin, varför kan du det? :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Maria
4/3/15, 2:40 PM
#1

Är latin verkligen ett språk som talas?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
4/3/15, 2:46 PM
#2

Jag läste latin på gymnasiet, talar det inte men kommer håg en del :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Turast
4/3/15, 4:20 PM
#3

#1 hur menar du? Att det bara är ett skrivtspråk eller om det talas nu? :P

#2 åh vad intressant! Jag går på gymnasiet nu och ska se om min skola har någon kurs i latin !

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Maria
4/3/15, 4:26 PM
#4

#1 Ja jag tror det mer eller mindre bara är ett skriftspråk.

Jag har också läst latin en gång för 100 år sedan😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leritza
4/3/15, 9:21 PM
#5

Vad jag minns från när jag plugga latin i gymnasiet används latin numera bara i tal vid vissa katolska mässor, bortsett från vissa medicinska termer.

Mer än så är det sällan man stöter på latin mer än i skriven form.

Anterrabae
4/3/15, 10:26 PM
#6

Och för att tala latin krävs mycktet mer än det man får i gymnasiet. Men det finns universitetskurser om man vill fördjupa sig ordentligt. Har en kompis som läst ett helt år, bara latin innan hon gick vidare med engelska och doktorerade :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Turast
4/3/15, 10:34 PM
#7

Intressant! Hm ja jag får se om jag hittar någon kurs och om jag sedan efter det vill fördjupa mig :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Effie
4/4/15, 9:43 AM
#8

Latin var ju gemensamt språk i Europa (för lärda), men det var ju ett antal hundra år sedan. Jag vill minnas att min latinlärare (och jag läste latin på sjuttiotalet) berättade att han och hans kompisar försökte tala latin med varandra när de pluggade det på universitetet. Men jag tror det var för svårt. Men det är trevligt att läsa latin ändå.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

raphanus
4/4/15, 7:24 PM
#9

En del entusiaster håller även liv i det talade (eller sjungna) latinet. Finska Yle har radiosändningar på latin. Och så har vi förstås Jukka Ammondt, som har sjungit in tolkningar av Elvis-låtar på latin.

thenameless
4/5/15, 2:28 PM
#10

Latin är ett "dött språk" Sedan Västroms fall. Men i o m dess stora inflytande finns det kvar i skriven form som några har nämnt talas det i princip bara av katolska präster samt jurister och läkare under mässor och ingen vet längre egentligen hur det skall uttalas.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Túrwen]
4/18/15, 12:14 PM
#11

Har läst latin på distans det gick inte ett dugg bra tycker att Grammatiken var alldeles för svår. I mitt fall var det i forskningssyfte.. men Stockholms Universitet erbjuder distanskurs för den som är intresserad om det skulle vara något?

Ephraim
4/28/15, 11:57 PM
#12

#10 Jag skulle säga att vi faktiskt vet förvånansvärt mycket om hur klassisk latin uttalades. Det finns förstås vissa detaljer som är svåra att säga något om (särskilt vad gäller prosodin) men på många punkter kan vi återskapa det gamla uttalet ganska bra, ner till relativt små detaljer. Exempelvis som att /m/ inte i sig självt uttalades i slutet av ord men utan bara nasaliserade föregående vokal, och att /k/ uttalades utan aspiration som i italienskan men till skillnad från svenskan.

Sen behöver man inte alls använda ett återskapat klassiskt uttal om man inte vill. Det finns ju en rad olika uttalstraditioner.

Se Vox Latina av W. Sidney Allen som också ger en inblick i hur man kan återskapa utdöda uttal:

http://www.ganino.com/files/Latin%20Copyright%20Books/29%20Vox%20Latina%20The%20Pronunciation%20of%20Classical%20Latin.pdf

Vox Graeca av samma författare beskriver det forngrekiska uttalet:

http://pibbiblioteca.no-ip.org/wp-content/uploads/2013/10/20-Vox-Graeca-The-Pronunciation-of-Classical-Greek.pdf

[[Boris Sager]]
5/25/15, 2:37 PM
#13

Jag laste ocksa Latin pa gymnasiet. Latin finns ju i manga romanska sprak: franska, spanska, italienska. Ingar ocksa i manga medicinska beteckningar och i botaniska namn.

Annons:
thenameless
5/25/15, 8:54 PM
#14

#13 Visst bygger en massa olika språk i Sydeuropa på Latinet och har sin grund där men ingen av dem är latin.  Även Rumänerna hävdar att deras språk ligger närmast eller väldigt nära Latinet

Men vad jag syftar på är att Latinet ju knappt har varit ett levande språk sen ca 300 talet AD då Västrom föll slutligt, Och sedan dess bara använts av medicinare och präster/Munkar är det ju svårt att veta hur orden uttalas. Alla dessa folk vi räknat upp uttalar ju gemensamma ord olika t o m

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Ephraim
5/25/15, 10:53 PM
#15

Det vi idag kallar latin är väl i princip det språk som utvecklats ur det som talades  och skrevs av en bildad romersk elit under århundrated före kristus och några århundraden därefter. Detta kallas särskilt klassisk latin. Det är alltså ett geografiskt, tidsmässigt, socialt och stilmässigt avgränsat språk som därefter har levt kvar någorlunda oförändrat som skriftspråk och kanske delvis som ett väldigt formellt talspråk. Däremot var det inte direkt någons modersmål utanför denna tid, plats och rum. Medeltidslatinet skiljer sig från klassisk latin men just därför att det var främst ett skriftspråk är skillnaderna inte enorma.

Samtida med klassisk latin var förstås också ett mycket närbesläktat allmänt talspråk som ofta benämns vulgärlatin (som förstås redan hade dialektala skillnader) och det är det språket som levde vidare som talspråk och med tiden utvecklades till de moderna romanska språken.

Utöver att de romanska språken har ärvt ord från vulgärlatinet har de också "återlånat" ord från klassisk latin. Exempelvis är franskans froid ett arvord från vulgärlatinet medan frigide är ett lån från klassisk latin. Båda orden har dock samma ursprung, motsvarande klassisk latinska frīgidus.

Upp till toppen
Annons: