Annons:
Etikettövrigt
Läst 2296 ggr
maxiq
2015-01-16 19:21

Bopriser

Det pratas om ökade bopriser i nyheterna idag:

"Bopriserna upp nio procent 2014
 Samtidigt som inflationen är obefintlig fortsätter bopriserna att stiga"

För mig är bopriser priserna för att bo. Löpande kostnader som hyra och räntor t.ex. Men det som avses är att bostadspriserna ökar. Kan man säga så här eller är det bara en slarvig sammandragning av journalisterna?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Ephraim
2015-01-17 11:42
#1

Ja, det är inte bara så att man kan använda "bopris" synonymt med "bostadspris", det är vad jag kunnat se den enda vanliga användningen av ordet. Det verkar i princip som att "bopris" är en förkortning av "bostadspris" och ofta används begreppen lite om vartannat på samma sajt (utan betydelseskillnad vad jag förstår). Det kortare ordet är relativt vanligt idag och efter att ha sökt lite i nyhetstext i Språkbanken verkar det ha blivit vanligare från slutet av 90-talet, typ. Det kan möjligen bara vara en effekt av sökmaterialet. Den betydelse du vill ha, alltså 'boendekostnad' hittar jag faktiskt inga belägg alls för. Men då har jag verkligen inte gjort någon grundlig undersökning. Tyvärr är det ju svårt att söka efter i vilken betydelse ett ord används. Känner du till några exempel (från egna erfarenheter ev.) där "bopris" används i betydelsen 'boendekostnad'?

maxiq
2015-01-17 15:41
#2

Nä det är inget ord som jag skulle använda eftersom det ser konstigt ut. Jag fick bara den associationen när jag såg det. "Boendekostnad" är nog det korrekta ordet 🙂


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Ephraim
2015-01-17 16:11
#3

Det är väl ett exempel på hur man inte alltid kan se på en sammansättning vad den betyder utifrån dess beståndsdelar och något slags logiskt resonemang. Bara man ser ordet "bopris" kan man ju inte avgöra om det ska betyda ’bostadspris’, ’boendekostnad’ eller kanske något helt annat. Man får helt enkelt lära sig sammansättningen som vilket ord som helst och i detta fall råkar det vara ’bostadspris’ det ska betyda (om nu inte någon särskilt insatt kan säga att det råkar vara skillnad på ’bopris’ och ’bostadspris’).

Inkanyezi
2015-01-20 00:55
#4

Pris är ju ett pris som är satt, medan kostnaden är en variabel och beror på flera olika priser och också på förbrukningen av varor och tjänster i samband med boendet. Man kan inte gärna räkna in sådana faktorer inom begreppet pris.

Upp till toppen
Annons: