Annons:
Etikettövrigt
Läst 5731 ggr
kattöga
12/22/14, 6:47 PM

Förutom eller utöver?

Jag ser användandet av ordet "förutom" istället för "utöver" ofta numera. Nu är det många, många år sen jag gick i skolan så det vore bra att få veta om det är korrekt att skriva eller säga så? Själv är jag lite brydd……… kanske är det jag som blandar ihop "förutom" och "utöver" på nåt fel sätt…… 🤔

Från SVT:s nyheter idag till exempel läste jag detta: "Sex ambulanser kom till platsen förutom brandkår och polis, uppger Sky News." 

Är det rätt att skriva så? Egentligen. Eller borde det heta "Sex ambulanser kom till platsen utöver brandkår och polis" eller liknande`? Fast å andra sidan, om man skulle skriva "Förutom brandkår och polis kom också sex ambulanser", så tycker jag det låter rätt. Men då finns ordet "också" med….

Nån språkvetare här som kan reda ut begreppen åt mig? :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
tarantass
12/22/14, 7:04 PM
#1

Båda är rätt. "Utöver" är kanske mer formellt, har varit vanligare i kanslispråk. Uppfattar man det som "mera rätt" kan det vara därför.

Däremot kan man ju låta bli att använda "förutom" när man menar "utom", som i "alla kom förutom jag" i stället för "alla kom utom jag". Som i många andra fall verkar det som att många tror "ju längre desto mer korrekt måste det vara". I själva verket är det snarare tvärtom: ju kortare man klarar sig med, desto effektivare blir det, och de längre orden kan sparas till när man verkligen vill betona det de betyder.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

S
12/20/22, 12:44 PM
#2

#0: Jag tycker också att likställandet av utöver och förutom är underligt. Jag uppfattar dem visserligen som synonymer, men med olika positiv/negativ laddning. Utöver är väl alltid "plus" något, förutom kan väl lika gärna vara att man ska ta bort något ur sammanhanget.

Upp till toppen
Annons: