Annons:
Etikettöversättning-tolkning
Läst 1961 ggr
Malyna
11/28/14, 2:52 PM

Hjälp med tyska

Jag håller på med tyska inlämningar vilket jag inte förstår ett skit av.. 🤔 Snälla någon som kan hjälpa mig, har fem inlämningar som ska in IDAG fredag!!!!!!!!! 😕

Sajtvärd på Polen

Annons:
Malyna
11/28/14, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Första inlämningen är ordböjningar eller vad det heter.. Bifogar en bild hur det ser ut, någon som kan detta? 🤔

Sajtvärd på Polen

Malyna
11/28/14, 2:55 PM
#2

Nästa del i samma uppgift är att förklara massa saker.. Någon som kan det?

2. Du ska skriva ner ett antal regler för hur man använder sig av der, die eller das. Naturligtvis finns det undantag, men när man ser vissa t.ex. ändelser så vet man direkt att detta borde vara der, die eller das.

Dessutom vill jag att du förklarar vilka de olika kasus är och vad de står för. Ett tips: Det första heter Nominativ.

Sajtvärd på Polen

Inkanyezi
11/28/14, 3:12 PM
#3

Jag kan hjälpa dig med en regel:

Diminutiv innebär alltid neutrum, så att ord som slutar med ändelserna -chen, -lein, -el och -l är neutrum. De får också omljud.

Mädel är alltså neutrum, eftersom det är en diminutiv av Magd, som är femininum.

Malyna
11/28/14, 3:13 PM
#4

Har gjort reglerna nu.. Skrev enkelt (det är tyska 1 så läraren är inte så noga)..

Der – maskulinum. Används för manliga individer, årstider, månader, veckodagar, väderstreck, alkohol, bilmärken. Ord som slutar på -e ingår här också, i alla fall som är levande individer. Yrken, nationalitet, apparater samt verktyg som slutar på -er ingår här också, dock inte alla.

Sajtvärd på Polen

[SophD]
12/1/14, 9:04 AM
#5

Jag är halvtysk och pratar i stort sett flytande 🙂Är du klar med uppgiften ovan?

Malyna
12/1/14, 2:05 PM
#6

Är inte klar med nästan något :( har fått förlänga kursen en vecka

Sajtvärd på Polen

Annons:
Upp till toppen
Annons: