Annons:
Etikettspråkgrupp-europa
Läst 3983 ggr
Daehyun_cheesecake
10/8/14, 7:59 PM

Lära mig ett nytt språk

Vet ni hur man enklast kan lära sig ett språk på egen hand utan att behöva gå kurser? Jag vill lära mig kantonesiska (en kinesiska), men hittar inte direkt mycket hjälpmedel för att lära mig det… Tips?

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

Annons:
raphanus
10/9/14, 6:10 AM
#1

Det bästa sättet i ditt fall är nog att flytta till Guangdong.

Daehyun_cheesecake
10/9/14, 1:03 PM
#2

#1 heh, känner inte riktigt för att flytta ^^''

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

Inkanyezi
10/10/14, 11:51 AM
#3

Utan att flytta är det nog betydligt svårare.

Språk, i allra största allmänhet, har ju använts av människor genom hela utvecklingen och är en av de saker som skiljer oss från många andra djur. Språket har hela tiden använts som kommunikationsmedel, för att förmedla olika saker från människa till människa.

Det talade språket var först, och för att lära sig språk måste man kunna använda det; tala med andra som använder språket man lär sig. Och det betyder att man måste ha ganska tät kontakt med människor som talar språket.

Skriftspråket är en senare uppfinning, och man kan faktiskt lära sig kinesisk skrift utan att kunna kinesiska, eftersom skriften är uppbyggd på ett helt annat sätt än de sätt att skriva som vi har använt i Europa, Nordafrika och de närmare delarna av Asien. Det kan underlätta inlärningen av skriften, men också försvåra.

Jag lärde mig som vuxen ett främmande språk utan några språkkurser, och utan att lära mig skriva, men jag lärde mig det ändå nära perfektion, så att infödda talare inte riktigt vill tro att det inte är mitt modersmål. Det kostade på en hel del att börja skriva det omkring trettio år efter att jag talade det flytande.

Men skrift- och talspråk är två skilda aspekter av språk, och i kinesiska är skillnaden mer påtaglig, då skriften inte antyder fonetik som i europeiska språk. 

Så om du kan hitta någon slags församling, där ni har ett gemensamt intresse, och där flertalet talar kantonesiska, då kan du nog lära dig kantonesiska där. Jag lärde mig spanska genom att röra mig i miljöer där många var spanskspråkiga och genom att spela musik i band där övriga medlemmar talade spanska. Det går att lära sig språk så, och metoden är ungefär samma som när man lärde sig sitt första språk.

Daehyun_cheesecake
10/10/14, 11:58 AM
#4

#3 oj, tack för ditt långa svar! Jo, jag förstår vad du menar, låter ganska vettigt med :)

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

Maria
10/10/14, 2:23 PM
#5

Jag har som exempel läst grekiska i två år och kan knappt någonting. Det räcker inte med att resa till Grekland någon eller några veckor om sommaren.

Man måste uppleva språket i talad form regelbundet är min erfarenhet och grekiska hör man sällan varken i TV eller andra medier. Jag försökte lyssna på grekisk musik men gav upp.

Förmodligen är jag inte så språkbegåvad men tror att det varit bra mycket lättare om man fått öva sig regelbundet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Unibrow
10/11/14, 9:10 AM
#6

Jag lärde mig koreanska genom att lyssna på musik, lära mig Grammatiken och sedan sitta med ordlistor och översätta låttexterna. Sedan tittar jag på mycket film, nyheter och serier från Korea. Och det är vad jag har tyckt hjälpt mest när jag inte har kunnat öva med någon. Vill man bara lära sig mycket ord så brukar jag läsa 10 ord noga varje kväll innan jag går och lägger mig och sedan när veckan är slut så testar man sig själv. Det finns ju också utbytesplattformer som italki där man kan ta lektioner från folk från hela världen. Det kanske skulle kunna vara något?

Annons:
Inkanyezi
10/11/14, 9:18 AM
#7

Jag använder främst sociala forum för att förbättra det skrivna språket, forum där språket används aktivt, men jag läser också tidningar och böcker och artiklar på nätet.

Kinesiska är ju lite annorlunda, eftersom skriften inte är ljudhärmande, men egentligen är det i stort sett samma process som vid inlärning av det talade språket, att man kommunicerar med andra. Jag uppfattar det lite som att man där måste lära sig två skilda språk, medan man i språk med fonetisk skrift har stor hjälp av att känna till det talade språket för att lära sig det skrivna.

KPD
10/18/14, 8:58 PM
#8

#0 Det finns två serier med språkkurser, som båda anses bra: Colloquial och Teach yourself. Jag kan inte rangordna dem. 

När man söker på dessa kurser, brukar man få flera olika alternativ, olika upplagor, enbart bok eller bok med CD-skivor. Man bör noga kolla vad man köper, men kurserna som sådana är alltså bra. 

Dessa kurser finns ibland på bibliotek.

Colloquial Cantonese

Teach yourself Cantonese


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: