Annons:
Etiketttal-läs-skrivsvårigheter
Läst 8914 ggr
Glorious
9/14/14, 3:22 PM

Våga prata engelska

Jag är hyfsat bra på engelska skulle jag vilja säga. En tjej som går tredje året på gymnasiet och hade högsta betyg och var nog en av de bästa i klassen under högstadiet. Så började jag gymnasiet och blev en av de sämre i mitt kompisgäng, visserligen är en av dem amerikan och pratar hemma hela  tiden, med sen är det en tjej som är jätteduktig och även en till tjej som inte verkar läsa så mycket på engelska men som ändå är väldigt bra på att formulera sig och få det att låta naturligt. 

Läser nu Engelska 7 Cambridge (inte säker på att jag tänker göra testet men verkade roligare än vanlig engelska ytterligare ett år). Det är ganska svår engelska nu och även om jag förstår det mesta så känner jag mig orolig. Har ångest inför alla lektioner nu eftersom vi är en sammansatt grupp med elever från olika klasser. 

Våran lärare kommer nog ibland sätta ihop oss i olika grupper för att man ska prata med alla, och även om jag förstår att det är jättebra så är jag rädd :( Jag har inget självförtroende när det kommer till att prata engelska, är dålig på att formulera mig SNABBT och har mycket lättare för det i skrift. Det blir ofta fel och jag tycker att det låter så svenskt och fult. Kanske har detta och göra med att jag har haft ett kompisgäng där jag inte riktigt vågat ta för mig, inte för att de skulle tycka mindre om mig men för att jag vill känna mig lika rapp och duktig som dom i talande engelska.

Vad gör man? Att prata engelska med mina föräldrar är nog ingen superidé då dom inte kan alls mycket, visst kanske jag kan lyssna mer på engelska men ser typ alla serier på engelska, ofta med text men engelsk isåfall.

Annons:
kattöga
9/14/14, 3:44 PM
#1

Här på SpeakEnglish kan du säkert träna. För jag tror att det bara är träning som hjälper. Dels för att hitta ord och för uttal och framför allt för att lära sig att strunta i hur det låter. På sajten kan man också hitta träningspartners.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Inkanyezi
9/14/14, 3:46 PM
#2

Ett rätt bra sätt att få in ett språk mer flytande och att snabbare hitta sätt att uttrycka sig är att läsa litteratur, och att högläsa för sig själv. Vilka författare, och vilken slags texter kan variera. Min favoritförfattare under senare år har varit Douglas Adams, men när jag var i ungefär liknande läge som du för omkring femtio år sedan var det John Steinbeck. Jag gillade hans Cannery Row, The Pearl och Travels with Charley väldigt mycket. 

Annars är ju ett välbeprövat sätt att resa till ett land där språket talas.

En genväg kanske är att skaffa talböcker tillsammans med boken på papper, för att höra infödda talare och följa i texten. Det är ett ganska bra sätt att komma in i hur man talar ett språk.

Aniara14
9/25/14, 1:07 AM
#3

#0 Det är ju självklart att du pratar engelska med tydlig svensk brytning. Det är likadant för alla som talar ett annat språk än sitt eget modersmål, så det tycker jag inte att du behöver känna dig underlägsen eller ha komplex för.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Glorious
9/26/14, 4:33 PM
#4

#3 Mjo men jag tycker inte att det märks på mina kompisar, asså de får det att låta så naturligt och enkelt och liksom vant.

sisela
10/9/14, 2:28 AM
#5

Enda sättet att få bort brytningen på är att träna. Carl Bildt har svensk brytning t ex, och en massa andra svenska personer som ska prata offentligt. Inget konstigt alls.

Maria
10/10/14, 9:38 PM
#6

Att prata med andra är bra och kan man försöka glömma sig själv och uttalet så ger det sig till slut.

Själv pratar jag engelska med tydlig göteborgsk "kläm" enligt andra😉 men har haft fördelen med att arbeta med människor från olika delar av världen och då har vi alla pratat engelska med olika brytningar men det har gått alldeles utmärkt.

För mig släppte det först när jag vågade…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
svenake
10/27/14, 10:39 PM
#7

När man läser böcker högt kan man även testa att försöka läsa med "skotskt" uttal, Oxford engelska, Sydstaterna, irländska,  indiskt, osv.  Blir lite roligare också. 

Lär finnas en bok  "Bad English"   som berättar att majoriteten av världens affärer görs upp mellan två parter som båda talar dålig engelska!?!  ;)

Tant Grön
10/27/14, 10:46 PM
Niklas
10/28/14, 10:47 AM
#9

Min dotter införde "English night"  hemma varje onsdagkväll när hon var ganska liten. Vi pratade alltså bara på engelska vid middagsbordet. I början kunde hon nästan ingenting och hade svårt att hänga med även om hon tyckte det var roligt. Med tiden blev hon duktig och nu pratar hon helt obehindrat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Thaeri
10/28/14, 11:50 PM
#10

Ett bra tips är att prata engelska utanför klassrummet, för då behöver du inte oroa dig för att allt du säger ska avgöra din framtid på ett eller annat sätt.

Helst bör du prata med modersmålstalare, men det finns massor med forum och tillhörande chattar för det, och letar du upp ett sånt så behöver du inte oroa dig för att folk tycker att din engelska är dålig, för även de engelsktalande vet hur svårt det är att lära sig ett nytt språk.

Skicka ett PM om du vill ha tips på ställen🙂

Upp till toppen
Annons: