Annons:
Etikettråd-och-tips
Läst 4306 ggr
lasilauri
6/28/14, 9:07 PM

Det nya ordet hen

Hur böjer man orfet HEN?

vad är genetiv formrn? Hens eller henned

hur är akkusativen?

http://lauri.lsd.dk/lasi/

Annons:
Ephraim
6/29/14, 11:16 AM
#1

Genitiv: hens Objektsform: henom eller hen

Thaeri
7/1/14, 10:04 AM
#2

Det som rekommenderas är vad jag vet hen - hen - hens, även om man kan se henom som objektsform ganska ofta också.

Problemet är att använda henom får det att se ut som att man tagit han och bara ändrat vokalen, och det är ju inte särskilt könsneutralt 😉

lasilauri
7/1/14, 11:12 AM
#3

Som finsspråkig är jag van med könsneutral pronomin för tredje person "hän". Om hemon tycks inte vara tillräckligt neutral som objektform,

kunde man inte använda "hannes". Den formen täcker även bisexuella 😎

http://lauri.lsd.dk/lasi/

Ephraim
7/1/14, 12:18 PM
#4

Jo, det som rekommenderas av Språkrådet är att använda hen även som objektsform, det är definitivt inte det som rekommenderas av mig1… Jag anser att man bör använda en objektsform, jag har tidigare skrivit mer utförligt om varför. Den enda objektsform som har någon form av spridning är henom.

Huruvida henom till formen är neutralt är ju oerhört subjektivt. Det kan uppfattas som att man bytt vokalen i honom. Men det kan lika gärna ses som att man tagit stammen i hen–ne och ändelsen i hon–om vilket ju är rättvist och ganska fiffigt. Dessutom är formen begriplig även för de som inte sett den tidigare vilket är en stor fördel.

1 Vilket ju är det som har någon betydelse i språkvårdssammanhang 😉

Thaeri
7/1/14, 1:33 PM
#5

Jag å andra sidan tycker att det är oerhört onödigt att ha en specifik objektsform i ett skede när tredje person överlag går åt att man använder samma form i båda kasus. 😉

Så det plus mitt tidigare argument = jag håller med Språkrådet🙂

kickboard
7/2/14, 2:03 PM
#6

Hen känns som ett  helt onödigt påfund.  Han, hon, den och man räcker bra för att få fram vad man avser.

Annons:
Thaeri
7/2/14, 9:14 PM
#7

#6, jag tycker det är skitsmidigt att kunna använda tre tecken istället för (subjekt) eller tre istället för femton (objekt).  Skriver man på datorn blir det tre jämfört med tretton respektive sjutton knapptryckningar då det även blir två extra mellanslag i jämförelse.

För ärligt talat, det finns gott om tillfällen när man inte kan använda "man" eller "den",  och det som återstår då är "han eller hon" respektive "honom eller henne".

Och då har jag inte ens tagit upp genderqueeraspekten. För även om vi klarat oss bra utan ett könsneutralt pronomen som refererar till personer enbart (ok, varelser som har ett biologiskt kön) på samma sätt som "han" och "hon" gör så är situationen inte densamma som den var förr. Nu har man börjat släppa på de där riktigt strikta sociala mallarna runt genus och kön som folk skulle tvingas in i oavsett om de mådde bra av det eller inte, och då har också språket behövt utvecklas för att kunna fungera i dessa nya sammanhang som skapats. Språk gör sånt, det ligger liksom i deras natur.

Att referera till en människa som "den" blir väldigt avhumaniserande i de flesta sammanhang, eller helt enkelt totalt ogrammatiskt. Typ: "Har du sett Kim? Den sa att den skulle vara här vid 8", där får man känslan av att Kim inte ses som en person i talarens ögon utan som en sak, någon som inte är en riktig människa på grund av att hen varken känner sig som man eller kvinna.

kickboard
7/3/14, 6:56 AM
#8

#7

Ingen vettig människa skriver den i en sådan mening som i ditt exempel, utan han i stället.    Däremot kan man använda den i sammanhang som:  Den som lever får se.

Finska har ju ordet hän i betydelsen han eller hon och det kan tyvärr bli missförstånd.  Man får fråga upp om det är en kvinna eller en man.

Thaeri
7/3/14, 12:19 PM
#9

#8, men nu är inte denna personen en han, eller en hon för den delen, utan varken eller.

Eller ska du tvinga på denna person ett kön den inte har? Tycker du det, då tar du inte illa upp av att bli kallad "han" heller förstår jag?

Dessutom är Kim ett könsneutralt namn så även om vi har att göra med någon som passar in i det där rigida binära systemet så kan du inte veta om personen har med kvinnliga eller manliga könsorgan utifrån det jag skrev. Eller hör till dem som är intersex kroppsligt men identifierar sig antingen som man eller kvinna.

kickboard
7/3/14, 1:11 PM
#10

Vi studerar citatet: "Har du sett Kim?  Den sa att den skulle vara här vid 8."  

Frågan antyder att man känner personen i fråga och vet antagligen om det är en man eller en kvinna.  Då är det väl naturligast att använda han eller hon i så fall?

Thaeri
7/4/14, 7:58 PM
#11

#10, men Kim känner sig varken som en han eller en hon utan antingen mitt emellan eller varken eller. Så vad ska man använda då?

BrittaD
8/22/14, 2:02 PM
#12

Det finns en annan tråd som diskuterar hen, "Det nya ordet hen", längre tillbaks på den här sajten.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
8/22/14, 2:04 PM
#13

Läste i DN idag:

Apropå hen-debatten. Alla jävlar borde heta hin!

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
8/22/14, 3:29 PM
#14

# 12

Oj, nu skrev jag i fel tråd 🤪

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Upp till toppen
Annons: