Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 4144 ggr
VildaVittra
2014-06-03 14:58

Har du barn? Nej, jag är en kviga.

Man ser ganska ofta djurrättare som använder fel terminologi när de försöker argumentera för djurrätt. Exempelvis så mördar man djur när man egentligen slaktar eller avlivar dom och man är slavägare när man äger djur. Som köttätare så är man kannibal för man tydligen äter lik, även om grannen eller någon annan av den arten aldrig legat på ens tallrik.

Tycker du att det är att utveckla språket? Jag fick nämligen det skrivet till mig idag att det var språkutveckling, varpå jag frågade om denne ryktar håret och köper skor till dess tassar. 

För i så fall kan man ju som i rubriken börja titulera kvinnor som inte fått barn som kviga (vilket skulle förenkla vid anställning, då man redan i början kan sortera bort kvinnor med småbarn, för de tituleras ju ko). 

Skadar ett felaktigt användande av språket sakfrågan tror du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Niklas
2014-06-03 15:02
#1

Sånt språkbruk ser jag bara som försök att provocera. Det skulle förmodligen inte röra mig i ryggen. Tvärt om skulle det sänka mina förväntningar på personen bakom dem. Det finns bra argument man kan använda i stället.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gronstedt
2014-06-03 15:07
#2

Ja, det skadar sakfrågan när man använder brösttoner och sentimentalitet i stället för resonemang och argument.

aekitsune
2014-06-03 15:07
#3

Hej, vad kul att du skriver om mig i denna tråden också! 

Tilläggas kan ju att diskussionen från början handlade om chinchillor som blir misshandlade i pälsfarmar, och TS där beskrev det som mord. Då anser vildavittra här alltså att det _viktigaste_ vi kan få ut av diskussionen, det vi VERKLIGEN måste agera mot, är språkbruket. Djurmisshandel? Pfft, vad är det jäfört med språkmisshandel?

Nej, jag ryktar inte mitt hår, men jag har heller inga problem med att någon uttrycker sig på det viset. Och ja, jag säger tassar om mina fötter mer än ofta.

Gällande slaveriet är det ju du som inte vet hur språket fungerar. Jag sa att de inte borde leva som slavar, inte att de är slavar.

http://aekitsune.blogg.se

aekitsune
2014-06-03 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

..

http://aekitsune.blogg.se

VildaVittra
2014-06-03 15:11
#5

#1 Jo, det tråkiga är att jag gärna debatterar frågan, men man stöter väldigt sällan på någon som kan debattera med faktiska argument.

#2 Precis. 

#3 Vilken mer tråd har jag skrivit om dig i? Jag diskuterade med dig i en annan tråd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

aekitsune
2014-06-03 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så otroligt mogna är vi. Yäy, idiotförklaring, yäy härskartekniker, yäy nedvärdering!

http://aekitsune.blogg.se

Annons:
Gronstedt
2014-06-03 15:15
#7

#3, 4, 6: Ja, det är beklagligt att många, liksom du, använder idiotförklaringar och härskartekniker, utöver brösttoner och sentimentalitet, i stället för att diskutera viktiga sakfrågor. Detta är dock en sajt för språkrelaterade frågor, så det är helt rimligt att diskutera språkaspekter här.

[Yllhilda]
2014-06-03 15:21
#8

Jag såg nyss ett program om typen av människor som använder sådana provocerande ord, den typ som stöder PETA. Med andra ord folk som ofta även stöder vandalism och våld om det är för "djurens bästa" men som inte säger nej till produkter som på mindre direkta vägar tagit livet av både kor, hästar och fåglar. 

Om jag tror ett felaktigt användande skadar, ja. Det är exempelvis svårt att hänga med i texter där särskrivning och avsaknad av punkt och kommatecken förekommer. Men i detta fall handlar det mer om att provocera dig som privatperson och kommer inte bli taget i allmänt bruk pga av sin absurditet.

VildaVittra
2014-06-03 15:29
#9

#8 Kommer du ihåg vad programmet hette?

"men som inte säger nej till produkter som på mindre direkta vägar tagit livet av både kor, hästar och fåglar. "

Det där har jag försökt att förklara, men det tas inte in. Ett plagg som är gjort av viskos har dödat avsevärt många fler djur än mina plagg gjorda på angoragarn (från egen produktion).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Yllhilda]
2014-06-03 15:55
#10

#9 Bullshit heter programmet(avsnitt 14, säsong 2). Gick på 6-an för några år sedan. Men jag har för mig att det finns andra som gjort dokumentärer om saken också.

Samt att vi tryggt kan vaccineras med hjälp av blodet från ett undervattensdjur, och vattenkällor förgiftas för att göra och färga kläder.

fulifuli
2014-06-04 00:36
#11

Jag kan säga att även jag kan hålla med att språkbruk är viktigt och även om i dessa fall är för att provocera så enligt min mening köper jag argument bättre om de är mera språkligt korrekta. Samtidigt är det alltid svårt med debatter för det känns som om det går ut på att det bara finns en som har rätt, detta har jag iallefall upplevt många gånger när det kommer till djurrättsfrågor. Själv är jag köttätare och har aldrig hymlat med det men har blivit kallad mördare för det vilket jag kan uppleva förutom språkligt inkorrekt (eftersom jag inte dödat djuret) även som oerhört respektlöst och elakt. Hur ska de vinna över mig på deras sida genom att kalla mig massa elakheter?

DesK
2014-06-04 08:15
#12

Aekitsune detta är en sajt där vi diskuterar språk och hur språket används. VildaVittra nämnde inte dig i sitt första inlägg, det är således du själv som hoppar in här och angriper VildaVittra.

Texter med sådan felaktig språkanvändning tar jag inte på allvar, de visar mest på att skribenten saknar korrekta och sakliga argument.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

AnnaFagerell
2014-06-10 19:43
#13

Fast jag kan uttrycka mig så också… att jag varit dräktig tre gånger ex =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Thaeri
2014-06-10 21:48
#14

Tja, när det gäller mörda och döda så gör vi ju skillnad på det vad gäller människor också… En soldat som dödar någon i strid har inte mördat någon till exempel, inte heller en bödel som avrättar någon som dömts till döden.

Det är med andra ord en juridisk fråga egentligen, och det är inga länder som vad jag vet kallar dödande av djur för mord.

tlover
2014-06-24 16:46
#15

Själv brukar jag försöka använda korrekt språk även om jag anser att tex storproduktion av kött inte är rätt mot djuren. Jag har nämligen märkt att såna uttryck bara skadar och hjälper inte djuren. Personen i fråga som använder sånt språk kanske får gehör från visst håll men det är oftast personer som redan har samma åtsikter.

Jag blir själv ofta irriterad på personer som använder sånt språk trots att jag kanske håller med dom (jag tänker inte på nån specifik tråd just nu)

Jag tycker det är betydligt bättre sätt att tex laga god vegetarisk mat, då behöver man inte vara munvig heller 😊

Samma gäller vid andra tillfällen då språket medvetet används fel (jag kan däremot inte komma på några exempel just nu).

Ibland så kanske personer skriver fel pga att man inte vet bättre, tex dräktighet och graviditet (jag har läst gravid då det ska stå dräktig så många gånger att jag ibland själv gör fel nuförtiden). Då är det inte alls lika irriterande.

l'm back

VildaVittra
2014-06-24 16:50
#16

#15 Faktiskt så heter det gravid hos reptiler på engelska.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-06-24 16:52
#17

#16 Tur för mig att jag inte brukar vara inne på reptilsidor och rätta

l'm back

vallhund
2014-07-01 03:33
#18

Konsekvent användning av ett felaktigt språk som t ex mord istället för slakt/avlivning o lik istället för kadaver/djurkroppar är ett signum för fanatism.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Thaeri
2014-07-01 08:23
#19

#16, menar du att det faktiskt heter gravid, eller att man säger pregnant?

För i alla fall när det gäller däggdjur finns bara ett ord, nämligen pregnant, det språket har helt enkelt inte två olika beroende på om det rör sig om människor eller andra djur.

Gronstedt
2014-07-01 09:29
#20

#19: Ordet "gravid" finns i engelska språket och har samma betydelse som "pregnant". Även om det används mindre ofta om däggdjur, så är det inte språkligt fel att använda det där heller. På samma sätt som det inte är brukligt, men inte heller fel, att säga att en hona av Homo sapiens är dräktig.

Annons:
VildaVittra
2014-07-01 11:00
#21

#19 "Technically, a female that lays eggs is said to be gravid when she is holding eggs inside of her. A female that gives birth to live young may correctly be called pregnant."

http://www.exoticpetvet.net/reptile/rerepro.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BrittaD
2014-07-05 21:04
#22

Jag är varken djurrättare eller ute för att povocera när jag i stället för avliva säger döda. Det ordet använder jag oftast, anser att avliva närmast är en eufemism.

Och alldeles nytt sa uppläsaren i Rapport att man i Östergötland hade måst döda närmare 126 000 höns. På textremsan däremot stod 126 000 höns avlivade.

Någon som blev provocerad?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

VildaVittra
2014-07-05 21:07
#23

#22 Döda är inte inkorrekt språkbruk, så varför skulle någon bli upprörd av det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BrittaD
2014-07-05 21:16
#24

Döda eller mörda - är det skillnad på det? Mörda betyder avsiktligt döda.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

VildaVittra
2014-07-05 21:21
#25

#24 Mörda är en lagmässig term, det är inte döda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BrittaD
2014-07-05 21:35
#26

Vad menar du med lagmässig?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-07-05 21:47
#27

# 14

Ser nu att du svarat på min fråga

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Gronstedt
2014-07-06 08:16
#28

#24: Nej, mord är uppsåtligt dödande av en annan människa. Olika lagstiftningar har olika definitioner av vad som kan räknas som förmildrande omständigheter, och exakt vad som ska räknas som mord och vad om dråp, men detta är grunddefinitionen. Därför kan det aldrig  vara mord att döda ett djur, hur uppsåtligt eller avsiktligt det än är.

Upp till toppen
Annons: