Annons:
Etikettspråkhistoria
Läst 6262 ggr
Perly
5/13/14, 6:28 PM

När kom latinska alfabetet till Europa

Sitter och skriver på en språkessä men hur mycket jag än googlar så hittar jag inget ordentligt svar på vilket/vilka år det latinska alfabetet fördes in i Sverige (någon gång under kristendomens intåg innan år 1225 rätt uppenbart men när mer exakt), någon som har koll?

Alltid Oavsett

Annons:
Ephraim
5/15/14, 5:01 PM
#1

Jag antar att du undrar när det latinska alfabetet kom till Sverige (som det står i förstainlägget) och inte till Europa (som det står i trådtiteln). Det latinska alfabetet uppstod ju i Europa, trots allt, även om det härstammar från skriftsystem som uppstått annorstädes.

Om du har tillgång till ett bra bibliotek rekommenderas Bandle, Oskar m.fl. The Nordic languages: an international handbook of the history of the North Germanic languages, 2005, volym 1. s 841.

Jag kan citera ett kort avsnitt:

"Latin script first appeared in Sweden on coins, struck on the patterns of English models, chiefly in Sigtuna under the kings Olof Skötkonung (ca. 995–1022) and Anund Jakob (ca. 1022–1050). the script is mainly majuscule, ultimately dating back to Roman capitals (Rasmusson 1982).

Handwritten Latin script came to Sweden with the Christian mission. In this country Christianity made its breakthrough in the 11th c., but handwritten documents are still extant only from the next century."

Perly
5/19/14, 9:12 PM
#2

#1 Ja precis, blev visst lite fel i titeln. :)

Tack så jätte mycket, ska ta en titt efter den imorgon.

Alltid Oavsett

Upp till toppen
Annons: