Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 7788 ggr
Cellerkoppe
2014-04-26 19:06

Internetspråk-Undersökning

Hej! Jag håller på att skriva ett projekt i skolan och skulle vara tacksam om ni kunde svara på en del frågor. Projektet handlar om internetspråk. Frågorna riktar sig främst till ungdomar mellan 13-25 år. 

Detta är en undersökning. 

1. Brukar du använda dig av ordet LOL när du talar?

2. Tror du att internetspråket påverkar ditt språk i tal och skrift? Om ja, på vilket sätt då?

3. I vilka sammanhang brukar du använda dig av internetspråk?

4. Vilka förkortningar brukar du oftast använda dig av när du skriver någonting på internet?

Annons:
Cellerkoppe
2014-04-26 20:54
#1

Ingen?

kickboard
2014-04-27 10:07
#2

1.  Använder aldrig LOL, varken i tal eller skrift.

2.  Internetspråket påverkar varken tal- eller skriftspråk för mig.

3.  Aldrig

4.  Vedertagna förkortningar som förekommer i skriftspråket.

Jag hör ju till den äldre generationen och har inte tillägnat mig internetspråket alls.  Kan ju vara bra att infoga i undersökningen, som motvikt till de yngres ändrade beteende.

Inkanyezi
2014-04-27 11:28
#3
  1. Aldrig; LOL är specifitkt för chat (irc).

  2. Eftersom det inte finns något specifikt "internetspråk", kan det inte påverka mitt sätt att vare sig skriva eller tala. Däremot finns uttryck som används för företeelser på nätet, och som därigenom också har en plats i talat och skrivet språk också i andra sammanhang.

  3. Aldrig är väl ett enkelt svar med hänvisning till att inget specifikt internetspråk finns, men vissa uttryck och förkortningar använder jag enbart i nätdiskussioner och på irc.

  4. Utöver de allmänt vedertagna, vissa som kanske i viss mån är specifika för nätet men i högre grad för sammanhanget: OT (off topic), OP (original post[-er]), TS (trådstartaren), YMMV (your mileage may vary), OS (operativsystem), PM (personal message - personligt meddelande). Men flera är inte helt specifika för nätet, utan mer för vad som avhandlas eller berörs. När det handlar om sport betyder t.ex. OS något helt annat och PM är ganska allmänt vedertaget för promemoria. Skriver man om datorer och deras program borde däremot OS kunna användas som förkortning för operativsystem utan risk för missuppfattning.

För mig finns inget specifikt "internetspråk", men vissa förkortningar är specifika för nätet, på samma sätt som andra förkortningar mer specifika för ämnet. Bara ett fåtal av dem är typiska chatförkortningar, men chat utvecklades före Internet och är därmed inte specifikt för Internet.

Jag använder främst tre språk på nätet, svenska, spanska och engelska, och inte på något av dem är uttrycken specifikt "internetspråk". Förkortningarna kom i samband med chat, där irc var det mest använda protokollet under ett par decennier. Där används förkortningar av typen lol och liknande, och jag använder dem fortfarande i chat och diskussionsforum, som exempelis ymmv (your mileage may vary), vilket kanske är relevant just för den här tråden. Så visst finns uttryck specifika för diskussioner och samtal över nätet.

Jag tillhör också en äldre generation, den som var med och utvecklade språket på nätet, så jag har inte bara tilägnat mig det, utan jag har också varit med om att forma det.

Så visst har jag ett positivt svar på fråga tre, om man nu vill kalla det "internetspråk". Jag använder uttryck formade för nätet när jag kommunicerar på nätet. För mig betyder till exempel "hacker" (eller hackare) något helt annat och väsensskilt från vad det betyder när det står i Dagens Nyheter eller Expressen. De som använder digitaltekniken för att utföra brott är vanligen inte hackare, utan det är hackare som bygger våra system och program. Jag använder mig uteslutande av program och operativsystem som har tagits fram av hackare. Just det uttrycket är väldigt specifikt för användningen bland dem som har varit med sedan tekniken var ny.

Men jag använde det begreppet också innan Internet fanns. Det har egentligen inget mer med Internet att göra än att nätet är utvecklat av hackare.

jagga-ewe
2014-05-13 13:11
#4

Gammal tråd och jag är äldre än målgruppen, men ändå… Jag hör även jag till de som var med och formade det här språket en gång i tiden, även om jag inte var bland de första. Många och långa nätter på IRC har bland annat lärt mig skriva med korrekt fingersättning utan att kolla på tangentbordet. Det är sånt man inte lär sig i skolan utan genom att skriva kopiösa mängder text snabbt. :)

1. Brukar du använda dig av ordet LOL när du talar?
Skulle aldrig falla mig in, det är en sån där grej som får mig att himla med ögonen och muttra tantkommentarer om "dagens ungdom!" MEN - jag hade en period när jag la in IRC-actions i mitt verbala språk. Kunde säga "slash me håller med, stjärna flinar stjärna." Till mitt försvar kan jag bara säga att jag var 23 eller nåt sånt och chattade mer än jag pratade direkt med folk. Och jag kunde få svaret "semikolon slutparantes" som svar.
2. Tror du att internetspråket påverkar ditt språk i tal och skrift? Om ja, på vilket sätt då?
Jo, men det gör det. Jag skriver ofta slarvigt med för många punkter, så där chatt-språk. Får tänka mig för så jag inte lägger in smileys i fel sorts text, eller *flin* och sånt. Och så skriver jag "oxo" på tok för ofta, det är en chattskada.
Vissa uttryck, som IRL, använder jag när jag pratar utan att tycka det är konstigt. Likaså online/offline, för att förklara om en maskin är ansluten eller inte. Jag har antagligen många fler sådana ord än jag tror, framförallt som jag arbetar som supporttekniker och pratar om datorer dagarna i ända.

3. I vilka sammanhang brukar du använda dig av internetspråk?
Öhm, mest i mail o chat, och på forum såklart. Du vet, den typ av kommunikation som har internet som bärarmedia. Det händer att jag använder smileys och förkortningar i SMS och nån enstaka gång när jag skriver pappersmeddelanden till familjen.

4. Vilka förkortningar brukar du oftast använda dig av när du skriver någonting på internet?
De som är generellt vedertagna i språket, givetvis. Men även en del andra. Som "SLS", "ty", "IRL" etc. Jag skulle antagligen inte skriva *LOL* nånsin eftersom jag föredrar det svenska *asg* i det läget. Om frasen "det vet du" vore nåt jag ofta skrev skulle jag säkert använt DVD för det, men hur ofta har man behov av att skriva den frasen?
Jag och en vän skrev många sms ett tag, då utvecklade vi egna förkortningar som båda kände men som inte är standard-internetförkortningar. PPN är tex Puss På Näsan, men det är inte nån allmän förkortning. Det sparar många tecken när man skickar sms på det viset. P&K tror jag är en "allmän förkortning" för puss och kram, den använder jag väl ibland…

Håller med #3 att "hacker" inte är en "cracker" eller annan brottsling, utan nån som ofta tillverkat egna hack för att lösa ett problem. En koder helt enkelt. Jag är inte koder själv, men är gift med en, så jag vet allt om att lösa saker med ett fulhack som nödlösning, för att sen göra ett bra program som verkligen löser felet. Begreppet fulhack används här hemma även för nödlösningar i andra avseenden. Att laga ljuddämparen på volvon med ståltråd är att räkna som ett fulhack. "Så kan man göra men det är inte rätt!" Men, ett hack är inte internetspråk, det är bara programmerarsnack. Krävs inget internet för att koda hack, det vet vi som var med på BBS-tiden om inte annat. ;)

Ah, där har vi en till sak som visar att jag är gammal! Jag föredrar ALLTID plain-text-smileys före grafiska smileys.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Inkanyezi
2014-05-13 14:48
#5

Jag blev nära nog ställd inför "SLS", eftersom jag aldrig har sett det, men jag kan tänka mig att det passar in med "ty" - så lite så. Och visst, förkortningarna används vid chat, och jag har nästan aldrig chattat på svenska. ;o)

jagga-ewe
2014-05-13 14:56
#6

#5 Ehum, tänkte inte på det. "sls" är mycket vanligt använt på jobbet, just ihop med "ty". Och det är "så lite så". Man ber nån kollega om hjälp över internchatten och tackar med ty o får ett sls tillbaka. (tex: "Lås upp mitt konto e du bra!" "fixat!" "TY!!" "sls") Nu för tiden chattar jag nästan bara på svenska, eftersom det är mest på jobbet.

Just ja, glömde såklart mina vanligaste förkortningar, som nog är internetspråk. "Iaf" och "istf". Jag tror inte jag sett dem innan jag hamnade i chatt-träsket. "Iallafall" och "i stället för".

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Effie
2014-05-14 10:51
#7

Jag tillhör inte målgruppen, men min äldste son gör det (24). Jag kan ju bara svara delvis; det jag har märkt. 1) Han säger LOL, uttalat Låll. Och skriver det säkert i SMS; det har jag inte reagerat på. 2) Internetspråket? Förutom LOL? Ja, jag märker ju att han blandar in engelska uttryck, t.ex. Oh my god, awesome, that's bad.. 3+4) vet ej


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: