Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 7769 ggr
svenake
2014-02-15 21:35

Ta eller begå?

Tidigare var uttrycket  "begå självmord"    eller "ta sitt liv"  

Nu blir det vanligare med uttrycket "ta självmord"   För mej låter detta konstigt.

När började denna förändring?

Annons:
fluffis
2014-02-15 22:19
#1

Jag kommer faktiskt ihåg en uppmaning från en lärare på mellanstadiet eller däromkring. Vi fick lära oss att det skulle vara "begå självmord". "Nu har ni lärt er detta så gör inte misstaget att säga "ta självmord", sa läraren. Detta är mer än 20 år sedan.

Jalking
2014-02-17 21:08
#2

Jag kommer ihåg att min lärare också sa så. Det var tydligen en språkmiss han retade sig lite extra på. Det är över 40 år sen i mitt fall.

ScarletMajesty
2014-03-25 21:52
#3

Fick lära mig samma sak i mellanstadiet, att det heter "begå självmord" och inte " ta självmord". Detta var -97/98.

Lill-Kisse
2014-03-26 00:32
#4

Varför fundera på självmord? Det är ett sammansatt ord. 
Vad säger ni om mord? Jo, begå mord. Då blir det begå självmord också.

obstitant
2014-03-26 09:00
#5

Jag tycker inte det har blivit vanligare. Som #1 och 2 säger verkar det vara ett misstag folk har gjort i många år.

thenameless
2014-03-26 18:25
#6

Misstag eller inte men folk har begått det sedan tidernas begynnelse 😃

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Ephraim
2014-03-27 17:40
#7

#4 Ibland fungerar den principen. Man kan göra mål och göra självmål. Man kan dra en vits och dra en ordvits. Men minst lika ofta håller den faktiskt inte. Man kan ju till exempel hålla tal men normalt säger vi inte hålla samtal (så kunde man säga i äldre svenska men inte idag; vi kan ju säga hålla samtalet igång men det är en annan konstruktion). Man kan ju dra en slutsats men man kan inte dra en sats.

Möjligen finns en princip att om det är en endocentrisk sammansättning, det vill säga en där det sammansatta ordet är en undergrupp till slutledet (ett självmål är en särskild typ av mål) så använder de ofta samma verb.

Då är frågan om självmord är en endocentrisk sammansättning – är ett självmord en särskild typ av mord? Helt klart är det så ordet är tänkt från början, men idag ser vi det nog inte så. Självmord, ehuru tragiskt, är faktiskt inte en form av mord, varken juridiskt eller mer allmänspråkligt. Således behöver vi inte heller förvänta oss att de ska använda samma verb.

Ephraim
2014-03-27 18:50
#8

Som svar på frågan när förändringen började kan jag väl säga att det var innan 1983 i alla fall, eftersom det första belägget på ta självmord i SAOB är från det året. Belägget är från tidningstext så uttrycket torde ha förekommit i tal ett tag innan dess, men hur länge är förstås oklart.

Förutom att begå självmord och ta självmord kan man tydligen också göra självmord. Eventuellt är det senare särskilt finlandssvenskt. Det finns några belägg på utföra självmord också. Även genomföra självmord har några belägg men det kanske har en annan betydelsenyans då det trycker på just att självmordet lyckades.

Jalking
2014-03-27 18:55
#9

En lärare som var noga med detta hade jag i 4-6 klass. Det blir 1970-73, så redan då var det vanligt.

Inkanyezi
2014-03-28 13:30
#10

Jag tror att det finns ett visst motstånd mot "begå" som hänger ihop med det för oss främmande förledet, som kommer från en annan gren av det germanska språkträdet. Om man ser till begreppet "begå självmord" har det förutom det också klangen av att det handlar om ett brott, även om man kan begå nattvard.

Det helt svenska "ta livet av sig" klingar bättre. Jag misstänker att också "självmord" kan vara ett inlån från tyska, något som under medeltiden var väldigt vanligt bland juridiska och andra adminsistrativa begrepp. Självspilling, som numera inte är vanligt är också mer förklarande än självmord. Jag tänker att det kan finnas ett motstånd mot att använda efterledet -mord, just för att det är en handling som inte är ett brott, utan som i första hand drabbar den som utför handlingen.

Och från formen "ta livet av sig" misstänker jag att sammanblandningen har uppstått, så att man använder verbet som kanske är mer ursprungligt, även om det i sammanhanget inte låter helt bra.

thenameless
2014-03-29 08:58
#11

#10 Om jag inte minns fel så är ju Självmord ett brott enligt gamla testamentet, Så motståndet skulle ju kunna ligga där i att man bekräftar en synd hos den avlidne??

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Lill-Kisse
2014-03-29 18:42
#12

#10 Att ta sitt liv var nog ett brott (eller åtminstone en svår synd enligt kyrkan) i Sverige också tills för inte alls länge sedan. Det utreddes noga innan beslut togs om personen skulle begravas i vigd jord eller inte.

[Moa-]
2014-03-30 11:20
#13

Märkligt att så många mellanstadielärare tog upp självmord med sina elever… Förhoppningsvis diskuterades problemet som sådant också, inte endast vad som anses grammatiskt korrekt…

Annons:
Inkanyezi
2014-03-30 13:51
#14

Jag har ju aldrig hört någonting om det på lektionerna i svenska.

[Moa-]
2014-03-30 16:17
#15

Nej, inte jag heller, lät som ett märkligt ämne att ta upp så pass tidigt för att diskutera grammatik. Ämnet som sådan är däremot viktigt att diskutera, förutsatt att läraren är trygg med att ta diskussionen, långtifrån alla som är tyvärr.

thenameless
2014-03-30 19:10
#16

Jag tror inte att diskussionen låg på nivån om det är rätt eller fel eller eventuellt moraliskt fel? mer på hur orden används grammatiskt. jag tror att det är vi vuxna som laddarorden efter vår egen moraliska värde kompass? Är man religiös eller ärkekonservativ kan man inte se annat ände förkastliga i att diskutera ämnet.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Moa-]
2014-03-30 19:44
#17

thenameless; så tycker jag personligen att det var väldigt märkligt och felaktigt att ta upp ämnet kring så små barn. Skall man ta upp känsliga ämnen skall det ske i ett sammanhang.

Många yngre barn känner människor som tagit sitt liv eller har någon i den utökade bekantskapskretsen som gjort så. Sedan kan man ju undra varför man skall ta upp något som vederbörande ej kan relatera till (om man nu är av den uppfattningen)?

"Är man religiös eller ärkekonservativ kan man inte se annat ände förkastliga i att diskutera ämnet." Jag är ledsen men jag förstår inte denna mening, vad vill du säga?

obstitant
2014-03-31 22:18
#18

Sannolikt var det väl inte läraren som tog upp det utan barnen som slängde sig med uttrycket och läraren som passade på att korrigera språkligt (och förhoppningsvis säga något även om själva fenomenet).

Upp till toppen
Annons: