Annons:
Etikettgrammatik
Läst 5072 ggr
MoaE
1/21/14, 9:15 PM

Svenska grammatik - Analys hjälp

Yarden är en självbiografi där vi får följa protagonisten Kristian Lundberg i sitt liv, sin klasskamp och sina ständiga ekonomiska problem. Tron att slippa återvända till Yarden, där han jobbat 20 år tidigare, förstörs när de ekonomiska problemen blir för stora och skulderna växer. Han tvingas då tillbaks som timanställd på Yarden och till det liv som han trott ha lämnat bakom sig. På Yarden är det hårda förhållanden och dåliga löner. Bilar som ska tvättas och flyttas. Han är ensam svensk och personalpolitiken är dålig. Det viktigaste av allt är att se till att hålla sig väl med de som bestämmer och sköta sig för att ha ett jobb att gå tillbaka till nästa dag, de är hela tiden strängt bevakade. Det är med författarens egna ord en avhumaniserad plats. ''Allt mer utplånar det dagliga arbetets mekaniska struktur mitt liv'’, skriver Kristian Lundberg.

Någon som kan hjälpa mig att analysera denna utifrån ett grammatiskt perspektiv? Om jag använder rak/omvänd ordföljd, få attribut osv osv.

Även ge förslag på förbättringar i texten :)

Annons:
raphanus
1/22/14, 5:07 AM
#1

Jag skulle ha skrivit så här:

Yarden är en självbiografi där vi får följa protagonisten Kristian Lundberg i hans liv, (hans) klasskamp och (hans) ständiga ekonomiska problem. Tron att slippa återvända till Yarden, där han jobbat 20 år tidigare, slås i spillror när de ekonomiska problemen blir för stora och skulderna växer. Han tvingas då tillbaka som timanställd på Yarden och till det liv som han tror sig ha lämnat bakom sig. På Yarden är det hårda förhållanden och dåliga löner. Bilar som ska tvättas och flyttas. Han är ensam svensk och personalpolitiken är dålig. Det viktigaste av allt är att se till att hålla sig väl med dem som bestämmer och sköta sig för att ha ett jobb att gå tillbaka till nästa dag - de arbetande är hela tiden strängt bevakade. Det är med författarens egna ord en avhumaniserad plats. ''Allt mer utplånar det dagliga arbetets mekaniska struktur mitt liv'’, skriver Kristian Lundberg.

Blanksteg
1/25/14, 9:27 PM
#2

#1: Får jag bara fråga, varför ska det vara "hans" och inte "sin/sitt"? Är det för att "vi" finns i samma mening (dvs två subjekt)?

raphanus
1/26/14, 3:31 PM
#3

#1 - Ja, teoretiskt sett syftar sitt tillbaka på vi. Visserligen uttrycker man sig inte så på svenska, att sitt kan syfta tillbaka på vi, men syftningsfelet märks tydligt om vi byter ut vi mot till exempel läsaren. Jämför:

Yarden är en självbiografi där läsaren får följa protagonisten Kristian Lundberg i sitt liv, sin klasskamp och sina ständiga ekonomiska problem.

med

Yarden är en självbiografi där läsaren får följa protagonisten Kristian Lundberg i hans liv, hans klasskamp och hans ständiga ekonomiska problem.

Betydelsen i det övre exemplet är att läsaren följer sitt eget liv, och att Kristian Lundberg hänger med som någon sorts följeslagare i denna upplevelse. Betydelsen i det undre exemplet är att läsaren följer Kristian Lundbergs liv. Jag antar att det är den betydelsen som TS vill åt.

På idiomatiskt korrekt svenska kan som nämnt ett sitt inte syfta tillbaka på ett vi, men det blir ändå fråga om ett syftningsfel om avsikten är att förmedla att detta vi betecknar personer som får en inblick i någon annans liv.

MoaE
1/26/14, 5:03 PM
#4

#3 Tack så mycket, riktigt bra förklarat!

Upp till toppen
Annons: