Annons:
Etikettgrammatik
Läst 3696 ggr
Angelfish
2014-01-10 22:44

Ordet Raffinerat

Kan man t.ex. säga raffinerat grädde (om vanligt grädde som man skummar av mjölk)?

Annons:
kickboard
2014-01-11 08:54
#1

Har för mig att raffinering innebär någon sorts kemisk utvinningsprocess.

Raffinerad grädde har jag aldrig hört om.  Om man bara skummar bort grädde av mjölken är det absolut inte frågan om raffinering.

Inkanyezi
2014-01-11 09:38
#2

Man ska nog vara klar över att grädde inte är neutrum. Det heter alltså inte "vanligt grädde", utan vanlig grädde. Grädden som man skummar av kan väl också anses "raffinerad", även om vi inte brukar använda det ordet om just grädde.

Raffinering är ett främmande ord för att utvinna olika delar ur en råvara, eller att på något sätt förfina den. Ordet används främst om petroleumprodukter, där metoden att utvinna olika delar av helheten ganska mycket liknar att skumma grädden av mjölk. Metoden vid raffinering av bergolja är i första hand att skilja ut komponenter med olika smält- och kokpunkter.

Därutöver använder man metoder att förändra strukturen i vissa av de utvunna produkterna, som "krackas" med katalys vid hög temperatur. Som katalysator används metaller, ofta platina. Krackningen delar upp de tyngre kolvätena i lättare komponenter.

Annat än mineralolja kan också raffineras på olika sätt, även om ordet raffinera som sagt främst används vid processerna för att få fram olika oljeprodukter till olika ändamål. Man raffinerar exempelvis malm, när man ökar dess innehåll av metall genom att sortera bort slagg. När man ökar innehållet av en viss önskad komponent i mineral, kallar man det också ofta att anrika mineralet.

Alla de här orden beskriver förädling av olika slag, och av tradition används en del ord för vissa processer och vissa produkter medan andra används för andra processer och produkter.

Angelfish
2014-01-13 11:49
#3

Tack för svaren.

obstitant
2014-01-18 13:11
#4

Man skulle väl snarare kunna säga att grädde är raffinerad mjölk?

obstitant
2014-01-18 13:16
#5

Och då har vi inte ens gått in på den andra betydelsen av raffinerad, som snarare betyder avancerad - som i en raffinerad hämndplan, eller en raffinerad/raffig klänning.

TjockaBerta
2014-01-24 21:00
#6

På finlandssvenska säger man raffineri istället för raffinaderi. Kan det ha någon betydelse för TS fråga?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
kickboard
2014-01-25 09:54
#7

#6

Raffineri känner jag inte alls igen från min horisont i Österbotten, utan har alltid använt raffinaderi.  Var tvungen att söka på raffineri och hittade följande skrift av Mikael Reuter:

http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1462

JazzBass
2014-01-30 10:00
#8

#6 - Var då? Jag är finlandssvensk, har bott i Åboland, helsingforsregionen och österbotten, men aldrig hört den versionen av ordet.

Edit: Läste nu också länken i #6 och fick lite mer klarhet i saken. Men själv har jag som sagt aldrig sett eller hört ordet raffineri.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: