Annons:
Etikettövrigt
Läst 2298 ggr
farido13
1/9/14, 9:05 PM

hjälp

hej jag och min familj vill resa nån annanstans än London och Iran. Jag vill nog resa till Thailand eller Spanien mm. Problemet är att jag och min familj är inte så bra på att prata engelska men jag kan mer. Jag fick betyg e på förra termin provet och jag tänkte om det fanns ett sätt att säga att åka dit och prata engelska utan att vi får problem med vad vi ska säga eller förstå vad dom säger på engelska.

Hjälp

Annons:
raphanus
1/10/14, 12:07 PM
#1

Olika researrangörer har förstås olika arrangement att erbjuda, men det finns ju sådana semesterlösningar där det finns svensktalande guider på destinationen, och det kanske kan vara något att föredra för er.

farido13
1/12/14, 9:49 PM
#2

hur menar du nu

raphanus
1/13/14, 2:53 PM
#3

Jag menar att ni inte behöver vara rädda för att inte kunna göra er förstådda bara för att ni inte talar engelska nog bra. Oavsett om det nu är Thailand eller Spanien ni vill resa till, finns det folk på plats som kan se till att ni får ut så mycket som möjligt av er semester, även om ni saknar språkkunskaper.

farido13
1/13/14, 4:09 PM
#4

jaha ok

Lill-Kisse
1/14/14, 1:20 AM
#5

På vanligt förekommande resmål är folk vana vid turister som inte kan engelska. De är väldigt tålmodiga och hjälpsamma och brukar förstå det mesta vi visar med gester och enstaka ord. Man behöver inte alls vara generad för att man inte är duktig på engelska.
Annars kan exempelvis en servitör eller expedit springa och hämta en vän som kan svenska eller norska. Sånt händer.

farido13
1/14/14, 6:58 AM
#6

jaha men min familj tycker ej om att åka med turister.

Annons:
Eftermiddag
1/14/14, 8:57 AM
#7

Det finns små Lexikon man kan köpa som även innehåller vanliga fraser. Det kan underlätta. Man kan också innan man åker försöka plugga in några nyttiga ord som till exempel höger, vänster, tack, ursäkta.

Lill-Kisse
1/14/14, 11:40 AM
#8

#6 Har ni tänkt åka någonstans där inga andra turister varit?

farido13
1/14/14, 7:54 PM
#9

#8, hur menar du nu

Lill-Kisse
1/15/14, 12:51 AM
#10

#9 Du skrev ju i #6 att familjen inte tyckte om att åka med turister. Det har ingenting att göra med din ursprungliga fråga att göra. Om det sitter andra turister på tåget eller flygplanet eller om det finns andra turister på orten ni kommer till, har väl ingen betydelse. Ni behöver inte umgås med dem.

Dit ni kommer har det troligen varit turister förr och därför blir ni mottagna som sådana, dvs vänligt och förstående. Så menar jag.

farido13
1/15/14, 7:12 AM
#11

jaha men jag och familjen vill inte åka med turister så det så

Jalking
1/15/14, 12:48 PM
#12

Ni vill alltså turista i turistfria området, men vill att lokalbefolkningen ska vara duktiga på engelska eller helst svenska? Glöm då Spanien och Thailand och sikta på ett land där man har engelska som modersmål, eller varför inte obygden uppe i Norrland. Fast turister lär ni ändå stöta på…

Lill-Kisse
1/15/14, 1:38 PM
#13

#11 Hur ni åker till resmålet har väl inte något att göra med era kunskaper i engelska?

Annons:
farido13
1/15/14, 4:23 PM
#14

nej asså vi vill inte åka med eller som turister. vi vill bara åka dit och bo i ett hotel. ni vet vad jag menar

maxiq
1/15/14, 4:50 PM
#15

"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Lill-Kisse
1/15/14, 7:04 PM
#16

#14 Det brukar gå bra att ringa och boka hotellrum precis var man vill. Numera kanske man föredrar att boka via internet. Jag har gjort det ett par gånger och blev nöjd.

Ett par gånger har jag flugit till en plats och försökt hitta hotellrum då. Det gick inte lika bra. Man fick nöja sig med rum som låg avsides eller med dålig standard. Jag var beredd på det, så jag klagar inte.

Upp till toppen
Annons: