Annons:
Etikettstilistik-ungdomligt-språk
Läst 9860 ggr
TjockaBerta
1/7/14, 6:53 PM

Fören?

Jag blir galen på detta "fören" . 

Fören jag köpt det eller Fören jag gått ut skolan osv. 

Ibland även "förens" 

Och efteråt då? Heter det "akterns"?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Gronstedt
1/7/14, 6:56 PM
#1

"förrän" heter det, och är en sammanskrivning av "förr än". Det betyder detsamma som "innan".

Exempel: "Du kan inte köpa häst förrän du gått ut skolan." (samma sak som "Du kan inte köpa häst innan du gått ut skolan.".

Har alltså ingenting med båtar att göra Blinkar.

Ephraim
1/7/14, 8:35 PM
#2

Är det alltså ett särskilt uttal (med lång vokal) du stör dig på? Eller är det ordet förrän i sig du har något emot? Och vad är det i så fall för fel på det uttalet eller det ordet?

Angående förrän är ordet mycket riktigt av förr och än. Notera dock att det ska skrivas ihop. Uttrycken förrän och förr än inte utbytbara.

I modern svenska finns en viktig skillnad mellan innan och förrän. Det sistnämnda kan endast användas med negerade huvudsatser. "Jag kan kan köpa häst förrän jag går ut skolan" är ogrammatiskt medan "Jag kan kan köpa häst innan jag går ut skolan" fungerar utmärkt. Möjligen finns andra nyansskillnader också. "Jag tror det inte innan jag ser det med egna ögon" är något oidiomatiskt medan förrän fungerar utmärkt här.

silversol35
1/7/14, 10:27 PM
#3

Gissar att TS stör sig på stavningen "fören"…

Ephraim
1/7/14, 10:50 PM
#4

Den möjligheten fanns ju också förstås… Har inte tänkt på det tidigare men en google-sökning på "fören jag" ger faktiskt en del sådana träffar.

kickboard
1/8/14, 8:23 AM
#5

Det finns vissa kända bloggare som hela tiden kör med "förens" s stället för förrän och det är faktiskt väldigt irriterande.

Eftermiddag
1/8/14, 11:20 AM
#6

#0 och #5 Jag tycker att även personer som har problem med stavning ska få uttrycka sig fritt i skrift. Precis som personer med talsvårigheter ska få uttrycka sig muntligt.

Annons:
Gronstedt
1/8/14, 11:25 AM
#7

#6: Att konsekvent skriva "fören" när man menar "förrän" har knappast med stavningssvårigheter att göra, lika lite som att skriva "att bero på det" när man menar "apropå det". Det är snarare okunskap och den som gör det brukar inte ha några svårigheter att ta till sig det brukliga skrivsättet om hen uppmärksammas på det.

raphanus
1/9/14, 12:06 PM
#8

Alf Henrikson skaldade så här vackert en gång:

Goethe kan rimma sehenschön,
vilket var duktigt av Goethe,
så ingen ska komma och göra sig grön,
om jag rimmar meteflöte.

Med hänvisning till denna betraktelse, skaldar jag själv således:

Brorsan kan rimma förränpunsch,
vilket är duktigt av brorsan,
så ingen ska komma och stjäla min lunch,
om jag rimmar farsanmorsan.

(Min bror uttalar nämligen ordet förrän närmast som "funsch". Men jag vill tro att han stavar det förrän ändå.)

TjockaBerta
1/9/14, 12:57 PM
#9

#8

😃

>>>Malum domesticum<<<

Jalking
1/9/14, 2:22 PM
#10

Fören är den förligaste delen av ett fartyg eller en båt!

Inkanyezi
1/9/14, 2:37 PM
#11

Stäv, för, bog, långsida, låring och akter är väl olika aspekter på flytetyg. Jag tror att man kommer in på överkurs när man börjar tala om språng eller kattrygg, men det är rätt sällan jag har sett förrän illa stavat som fören. Det var faktiskt första gången idag. Däremot är jag inte helt övertygad om att det alltid bör skrivas ihop. Om man är osäker tycker jag att det kan det vara bättre att skriva isär, eftersom det hopskrivna ordet är mer begränsat än de två orden särskrivna. Särskrivet kan det alltid ersätta innan, men inte hopskrivet.

Gronstedt
1/9/14, 2:41 PM
#12

#10: Det kan också vara olika typer av skidåkningsunderlag Blinkar.

Lill-Kisse
1/9/14, 6:44 PM
#13

Förrän och förr än har inte samma betydelse. 
Förrän har redan beskrivits utförligt ovan.
Förr än betyder tidigare än. Man brukar t ex säga att något kan hända förr än du tror, dvs tidigare än du förväntar dig.

Annons:
Ephraim
1/13/14, 7:41 PM
#14

Till skillnad från #10 vill jag nog hävda att förrän alltid bör skrivas ihop när det används på det sätt som diskuterats här i tråden. Det finns ju flera fall i svenskan där både särskivning och hopskrivning går bra men förrän är inte ett sådant. SAOL har endast den hopskrivna varianten. Jämför med i dag, i stånd och till fullo där de isärskrivna varianterna står först i ordlistan men de ihopskrivna idag, istånd och tillfullo finns som alternativ. Eller med till dess där endast den isärskrivna varianten förekommer.

Sen finns förstås andra fall där man istället ska skriva isär. #13 ger ett bra sådant exempel. Möjligen tror jag att den användningen av förr (jämförande i betydelsen ’tidigare’) är mindre vanlig i modern standardsvenska. Den fanns definitivt i äldre svenska och är säkert vanligare i vissa dialekter. Ett annat exempel är ”det var bättre förr än nu” där man givetvis inte kan skriva ihop.

Inkanyezi
1/13/14, 7:58 PM
#15

Jag tycker nog inte att "det var bättre förr än nu" platsar riktigt här, eftersom de två orden ingår i olika satser, där något i den andra är underförstått. Men jag tänker på hur förrän används, och jag tycker att det i de allra flesta fall kan delas utan förlust. Kanske mest kända exemplet är Dan Andersonns dikt "En spelmans jordafärd", som börjar med "Förr än rosig morgon lyser över Himmelmora kam". Men diktionen i det hopskrivna "förrän" i "Till min längtan" är sådan att särskrivning vore möjlig:"men du viker ej ifrån mig, förrän jag är stoft och mull, förrän tung och kylig jord har täppt igen mitt brustna öga, förrän sövd av dina sånger, jag på vägen stupat kull," Jag tror inte riktigt att det är hugget i sten.

Lill-Kisse
1/14/14, 12:45 AM
#16

Vem har sagt att Dan Andersson använt utmärkt svenska alla gånger? Poeter hittar på lite märkliga saker för att åstadkomma önskad betoning, rim m m. Alltså bör inte hans exempel tas som något rättesnöre.

Inkanyezi
1/14/14, 1:19 AM
#17

Lill-Kisse, jag kan inte riktigt följa din tankebana. "Förrän" används efter negation, medan "förr än" kan användas i båda fallen. Efter negation är det inte någon betydelseskillnad. Och Dan Andersson använde "förr än" helt riktigt, liksom också "förrän".

Lill-Kisse
1/14/14, 1:29 AM
#18

#17 Jag har väl inte heller lyckats följa din tankebana, när du påstår att man lika väl kan dela på förrän och skriva förr än. Alternativt begriper jag inte vad Dan Andersson menar med sitt delade förr än.

Ephraim
1/15/14, 8:37 PM
#19

#15 Angående "det var bättre förr än nu", är det verkligen är det verkligen det som är skillnaden? Det är för det första inte två olika satser, det är en sats i en annan sats (den underordnade satsen är fortfarande en del av huvudsatsen). För det andra kan man väl mycket väl analysera de andra exemplen på samma sätt?

1a. [förr [än rosig morgon lyser] bärs där ut en död]

1b. [det var bättre förr [än nu]]

1c. [något kan hända förr [än du tror]]

1d. [du viker ej från mig förr [än jag är stoft och mull]].

Givetvis finns det andra skillnader mellan exemplen. Om man prövar att ändra om ordföljden så att förr och än inte följer på varandra, eller bytta ut förr än mot innan ser man att exemplen beter sig lite olika. Men alla fyra exempel tillåter oss att analysera en satsgräns mellan förr och än. Men detta är givetvis väldigt teoretiskt och det kan vara knepigt att basera stavningsregler på sådana resonemang.

Hursomhelst, jag håller med om att man kan dela upp förr och än i skrift även i exempel 1d men jag anser inte att det är en ren stavningsfråga. Det är skillnad på förr än och förrän. Rent semantiskt betyder meningen ungefär samma sak med förr än och förrän men pragmatiskt finns nog en nyansskillnad som är svår att sätta fingret på. Jag skulle säga att den särskrivna varianten betonar att något verkligen inte sker förr. Dessutom framstår varianten med förr än som något mer ålderdomlig eller högtravande.

Hur det än är så motsvarar förr än och förrän olika uttal vilket kanske är det bästa skälet till att skilja på dem också i skrift. Detta skiljer sig från i dag och idag som inte uttalas olika.

I exempel 1a hade man också kunnat skriva ihop i äldre svenska men idag är det väldigt ålderdomligt.

Upp till toppen
Annons: