Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 6029 ggr
InkaAthilea
2014-01-03 20:05

Hur stavar ni?

Hur stavar ni ordet "juste"? Sjyst? Shysst? Just? Juste? Jag har sett alla möjliga olika stavningar men vad är egentligen rätt?

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
Calcifer
2014-01-03 20:06
#1

Schyst.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Starman]
2014-01-03 20:09
#2

Schysst. Bara för att det är den vanligast förekommande stavningen och aldrig kan misstolkas. Just är ju ett helt annat ord än schysst.

mejamylove
2014-01-03 20:17
#3

Samma som #2.

Magi-cat
2014-01-03 20:44
#4

Språkrådet rekommenderar "sjyst". Med ett "s", som i "tyst".

Juste finns ju också, men används väl inte längre så mycket.

http://www.iklartext.se/hur-stavas-sjyst/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ephraim
2014-01-03 22:26
#5

‹Juste›, ‹schyst› och ‹sjyst› finns alla med i SAOL (‹schyst› är den stavning som de övriga hänvisar till) som väl är det närmaste vi har en rättstavningsnorm i Sverige. Så vill man följa den kan man välja någon av de tre stavningarna ovan, men inte ‹just›, ‹schysst› eller ‹sjysst›. De tre sista förekommer dock även de i praktiken. Detta är ett ord där bruket avviker ovanligt mycket från SAOL.

Den vanligaste stavningen verkar vara ‹schysst› enligt en google-sökning. Denna stavning bryter dock mot normala svenska stavningsregler. Stavningen ‹sst› används endast över morfemgränser. Eftersom /st/ är i samma morfem bör ‹st› användas. Jämför ‹byst› (ett morfem) och ‹kyss–t› (två morfem). Detta verkar inte störa många så i praktiken kan man nog använda ‹schysst› utan att irritera sina läsare.

Tydligen har Nationalencyklopedins ordbok (NEO) med ‹just› snarare än ‹juste› och det är också den som är uppslagsord i SAOB. Däremot finns den inte i SAOL (som har med ‹juste›). Eftersom den franska stavningen är ‹juste› (både maskulinum och femininum) finns ingen anledning att använda en halvförsvenskad stavning utan e men med j och u. Så stavningen ‹juste› är att föredra.

Vissa språkbrukare skiljer på ‹juste~just› å ena sidan och ‹sjyst~schyst~schysst› å andra sidan. Skillnaden är då att de förstanämnda varianterna används i betydelsen 'rättvis' medan de andra betyder 'snäll' eller 'bra'"Ett juste omdöme" men "en schyst kompis" och "en schyst mobil". Vissa språkvårdare förespråkar detta och tydligen gör NEO den skillnaden (men inte SAOL). Hur spritt detta bruk är vet jag inte och det är hursomhelst ingen skillnad i uttalet.

Rekommendation: Skriv ‹schyst› så följer du normala svenska stavningsregler och SAOL samtidigt som du ligger nära den i praktiken vanligaste stavningen ‹schysst›. Om du vill kan du också använda ‹juste› i en annan betydelse men skriv då så och inte ‹just›.

maxiq
2014-01-04 04:13
#6

Varför krångla till det? Använd det gamla hederliga reko istället! Det vet man hur det ska stavas!

"Tira grabbar! Vicken reko kis!" 😉


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Inkanyezi
2014-01-04 09:08
#7

Va' e're för fel på hyvens?

InkaAthilea
2014-01-04 13:00
#8

Tack för era svar! Juste av er!! ;) Jag fortsätter nog skriva som jag gjorde innan. Det verkar vara i sin ordning! :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

fluffis
2014-01-04 16:45
#9

Schysst brukar det bli men nu får jag ändra till schyst 🙂

DesK
2014-01-04 18:09
#10

Problemet med "juste" är väl att många numera skriver så när de menar "just det", blir lika förvirrad var gång jag läser det, för själv använder jag "juste" som jag alltid har gjort

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Endezeichen
2014-01-04 22:24
#11

Schysst.

Just det? Fattar inte i vilket sammanhang ni sätter "juste/just". Tror inte att jag använder det själv.

silversol35
2014-01-06 16:14
#12

Stavade alltid juste tidigare (det heter det ju från början) men eftersom ingen fattade skriver jag numera schysst. Tror jag kommer fortsätta med 2 s för schyst ser allt litta konstigt ut…. 😉

[Tilde]
2014-01-13 21:26
#13

Skriver sjyst, men har också använt schyst… gillar sjyst mer dock! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: