Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Skriftspråk - Stavning/Ortografi

Hur stavar ni?

2014-01-03 20:05 #0 av: InkaAthilea

Hur stavar ni ordet "juste"? Sjyst? Shysst? Just? Juste? Jag har sett alla möjliga olika stavningar men vad är egentligen rätt?

Anmäl
2014-01-03 20:06 #1 av: Calcifer

Schyst.

"Help me Obi Juan whoever the fuck you are. You're my only ho."
- Carrie Fisher, Rest In Peace

Anmäl
2014-01-03 20:09 #2 av: [Starman]

Schysst. Bara för att det är den vanligast förekommande stavningen och aldrig kan misstolkas. Just är ju ett helt annat ord än schysst.

Anmäl
2014-01-03 20:17 #3 av: mejamylove

Samma som #2.

Anmäl
2014-01-03 20:44 #4 av: Magi-cat

Språkrådet rekommenderar "sjyst". Med ett "s", som i "tyst".

Juste finns ju också, men används väl inte längre så mycket.

http://www.iklartext.se/hur-stavas-sjyst/

Hjärta ""Myths address the fundamental enigmas of our existence and help us try to make sense of our lives..."

Anmäl
2014-01-03 22:26 #5 av: Ephraim

‹Juste›, ‹schyst› och ‹sjyst› finns alla med i SAOL (‹schyst› är den stavning som de övriga hänvisar till) som väl är det närmaste vi har en rättstavningsnorm i Sverige. Så vill man följa den kan man välja någon av de tre stavningarna ovan, men inte ‹just›, ‹schysst› eller ‹sjysst›. De tre sista förekommer dock även de i praktiken. Detta är ett ord där bruket avviker ovanligt mycket från SAOL.

Den vanligaste stavningen verkar vara ‹schysst› enligt en google-sökning. Denna stavning bryter dock mot normala svenska stavningsregler. Stavningen ‹sst› används endast över morfemgränser. Eftersom /st/ är i samma morfem bör ‹st› användas. Jämför ‹byst› (ett morfem) och ‹kyss–t› (två morfem). Detta verkar inte störa många så i praktiken kan man nog använda ‹schysst› utan att irritera sina läsare.

Tydligen har Nationalencyklopedins ordbok (NEO) med ‹just› snarare än ‹juste› och det är också den som är uppslagsord i SAOB. Däremot finns den inte i SAOL (som har med ‹juste›). Eftersom den franska stavningen är ‹juste› (både maskulinum och femininum) finns ingen anledning att använda en halvförsvenskad stavning utan e men med j och u. Så stavningen ‹juste› är att föredra.

Vissa språkbrukare skiljer på ‹juste~just› å ena sidan och ‹sjyst~schyst~schysst› å andra sidan. Skillnaden är då att de förstanämnda varianterna används i betydelsen 'rättvis' medan de andra betyder 'snäll' eller 'bra'"Ett juste omdöme" men "en schyst kompis" och "en schyst mobil". Vissa språkvårdare förespråkar detta och tydligen gör NEO den skillnaden (men inte SAOL). Hur spritt detta bruk är vet jag inte och det är hursomhelst ingen skillnad i uttalet.

Rekommendation: Skriv ‹schyst› så följer du normala svenska stavningsregler och SAOL samtidigt som du ligger nära den i praktiken vanligaste stavningen ‹schysst›. Om du vill kan du också använda ‹juste› i en annan betydelse men skriv då så och inte ‹just›.

Anmäl
2014-01-04 04:13 #6 av: maxiq

Varför krångla till det? Använd det gamla hederliga reko istället! Det vet man hur det ska stavas!

"Tira grabbar! Vicken reko kis!" Skämtar

Anmäl
2014-01-04 09:08 #7 av: Inkanyezi

Va' e're för fel på hyvens?

Anmäl
2014-01-04 13:00 #8 av: InkaAthilea

Tack för era svar! Juste av er!! ;) Jag fortsätter nog skriva som jag gjorde innan. Det verkar vara i sin ordning! :)

Anmäl
2014-01-04 16:45 #9 av: fluffis

Schysst brukar det bli men nu får jag ändra till schyst Glad

Anmäl
2014-01-04 18:09 #10 av: DesK

Problemet med "juste" är väl att många numera skriver så när de menar "just det", blir lika förvirrad var gång jag läser det, för själv använder jag "juste" som jag alltid har gjort

Désirée

Anmäl
2014-01-04 22:24 #11 av: Endezeichen

Schysst.

Just det? Fattar inte i vilket sammanhang ni sätter "juste/just". Tror inte att jag använder det själv.

Anmäl
2014-01-06 16:14 #12 av: silversol35

Stavade alltid juste tidigare (det heter det ju från början) men eftersom ingen fattade skriver jag numera schysst. Tror jag kommer fortsätta med 2 s för schyst ser allt litta konstigt ut.... Skämtar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.