Annons:
Etikettvad-kallas-saken-företeelsen
Läst 5990 ggr
Chara Choppel
12/10/13, 9:36 PM

Wesserbisser

Som Anna skriver i tråd #15 att hon riskerar bli kallad en "wesserbisser" - antar att hon skojar med ordvrängningen.

Nån som vet vad det kallas när man som Anna gör "besserwisser" till "wisserbesser". Det ska finnas en term.

Eller när man råkar byta plats på bokstäver eller en rad av bokstäver.

Annons:
Ephraim
12/10/13, 10:07 PM
#1

Inom lingvistiken brukar omflyttning av språkljud kallas för metates (metathesis på engelska). Det kan röra sig om medvetna ordlekar som i detta fall men metates kan också vara en omedveten process i ett språks utveckling. Ofta anpassar vi främmande ljudkombinationer till svenska mönster med hjälp av metates. Jämför intervju>interjuv.

Den typen av med metates där man kastar om de inledande ljuden i två på varandra nära följande ord eller ordled kallas för spoonerism. Besserwisser > Wisserbesser är ett exempel.

Jalking
12/10/13, 10:38 PM
#2

Det där kan jag nästan inte låta bli att syssla med… fast jag brukar byta plats på början av varje led i ordet.
T.ex. så finns i varuhuset Pokulen i Lårbänge en bra hundkiss som en del tar istället för trullrappan. :-)
(Lårbänge borde kanske inte stavas så, men det är så det uttalas.)

Inkanyezi
12/10/13, 11:26 PM
#3

Och det Jalking gjorde här kallas ofta Spoonerism.

Jag märker att det var ett tag sedan jag var i Borlänge. (1967) Jag såg aldrig någon rulltrappa där, eller Kupol.

obstitant
12/11/13, 3:28 PM
#4

Kupol och kupol, Tunatutten heter det väl?

Jalking
12/11/13, 5:00 PM
#5

Namnet Tunatutten känner jag också till, men det var länge sen jag såg någon använda det.

(Om man bild-googlar på tunatutten ser man varför den kallas så.)

obstitant
12/11/13, 6:58 PM
#6

Det kanske mest var när den var ny.

Ursäkta trådkapning!

Annons:
Intehärutandär
12/13/13, 9:01 PM
#7

Kupolen kom i början av 90-talet. Och kallas Tuna Tutten för den ligger i Tunet (St Tuna). Tutte säger sig själv. Där finns många rulltrappor nu. 9 styck som jag kan komma på - på rak arm. 

/Boende 2 min bort från Tuna Tutten. 🙂

Undrar varför man vänder på saker så här? #0 Mamma säger massuppfitta istället för missuppfatta. Ja, inte alltid - utan då hon vill vara rolig såklart. 

Jag själv böjer ord fel, bara för att jävlas ibland. En (musik) not, fler nötter. En morot, flera morotar. Att broderera…Självfallet kan jag både stava och skriva korrekt om jag ska skriva ett viktigt brev t ex. 🙂

Bjornen
12/16/13, 10:21 AM
#8

Morotar är fôll ett verb.

Inkanyezi
12/16/13, 10:28 AM
#9

Jo visst är det ett verb, som man kan sätta i kontrast till seglar, när man använder morot för att ta sig fram med sitt flytetyg. Min hette Fisherman, Fis-Herman alltså. Det var en rätt bra morot, men så blev den ju också stulen.

Upp till toppen
Annons: