Annons:
Etikettskriftspråk-tryck-grafik
Läst 7222 ggr
Inkanyezi
11/28/13, 1:22 PM

eftersom att

Jag hajar alltid till lite när jag hör någon säga "eftersom att",  eftersom jag uppfattar det som ganska obildat, men det kan så klart också handla om att jag är lite purist och ser just min dialekt (eller sociolekt) som den främsta inom det svenska språket. "Eftersom att" är ganska ovanligt, men ändå inte mindre vanligt än att jag hör det några gånger om året, och oftast är det ungdomar eller norrlänningar som använder uttrycket.

Nu senast stötte jag på det i en artikel av Mark Malmström i SvD Näringsliv, och eftersom han upprepar det utgår jag ifrån att det inte är en tillfällig lapsus, utan helt enkelt ett uttryck han använder i dagligt tal. För mig ser det fult ut, och det bromsar min läsrytm en aning. Jag upplever det på ungefär samma sätt som när "vart" används i en fråga om var något finns i stället för "var".

Så jag undrar om det handlar om en dialektal variant, att det helt enkelt är korrekt i någon landsände, eller om det är allmänt och exempelvis Akademin har yttrat sig om "eftersom att" och endera gillat eller ogillat det.

Annons:
Ephraim
11/28/13, 2:04 PM
#1

Det är inte bara du i det här fallet. Uttrycket eftersom att har med säkerhet blivit vanligare i skrift på senare tid. I tal är det antagligen lite äldre men säkert inte hur gammalt som helst. Det är rätt många som noterat denna utveckling och du är nog inte den enda som retar sig på eftersom att i en text så det är nog gott att undvika. Språkrådet skriver:

"[E]ftersom att [hör] alltså än så länge hemma i tal och i mycket vardagligt skriftspråk. I normal sakprosa, som i dagstidningar, bör det inte förekomma."

Dialektalt är det nog inte, tror jag. Det kan säkert finnas en viss geografisk variation i uttryckets spridning men jag tror inte att det är alltför gammalt någonstans i landet. Antagligen har att kommit dit i analogi med därför att, på grund av att, genom att etc. Så särskilt konstig är ju inte bildningen egentligen, bara såpass oetablerad att den stör många.

Gatukorsning
11/28/13, 10:41 PM
#2

I princip alla mina elever skriver eftersom att när de har skrivuppgifter i skolan.

Jag stör mig på det då jag inte anser att det bör finnas med i korrekt skriftspråk, men jag vet inte egentligen huruvida detta är rätt eller fel. MEn jag tycker i alla fall att det låter fel.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Intehärutandär
11/28/13, 11:53 PM
#3

Här (dalarna)  säger vi så ofta, är ett vardagligt ord. Inget jag tänkt på på som fel.  

En tjej i Halmstad stör mig ibland dock, hon skriver också början av en mening, fast hon egentligen menar och så. (T ex Också åt vi köttbullar på Ikea. Också åkte vi inom Netto efter det") (inom är även det ett främmande ord för mig. Det betyder inuti för mig, inte förbi/in på)

Det är enda på rak arm, jag kommer att tänka på som märkligt i sammanhanget…

Inkanyezi
11/30/13, 9:02 AM
#4

Jag drar slutsatsen att det är en produkt av "skriv som du talar".

Det är ju bättre att folk skriver än att de inte skriver, så man kan ju anta att såna här variationer i stilen kan bli mer vanliga med tiden och att vissa av dem kan bli helt godtagbara också i mer formella texter så småningom.

obstitant
12/4/13, 3:03 PM
#5

Det stör mig också. I tal har jag lättare att acceptera det, där kan det kanske rentav fungera som utfyllnadsord för att vinna lite tanketid ibland.

fluffis
12/6/13, 4:03 PM
#6

Jag tycker också att det låter fel. Lyckligtvis har jag inte hört det eller kanske bara inte lagt märke till det. Förhoppningsvis används det inte i skånskan men jag ska vara mer uppmärksam på att lyssna efter det fortsättningsvis 🙂

Annons:
CatchFatch
12/6/13, 7:55 PM
#7

😕 Jag skriver "Eftersom att"..

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Gatukorsning
12/6/13, 8:37 PM
#8

#7 Kan du ge exempel på när du skriver eftersom att?

Använder alltid det eller kan det hända tt du skriver eftersom ibland och eftersom att vid andra tillfällen?

Mest för att jag är nyfiken eftersom jag inte skulle välja att skriva det själv.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Intehärutandär
12/6/13, 8:44 PM
#9

Eftersom att jag var sjuk, så kunde jag inte gå till mötet. Hon sa sådär eftersom att hon var stressad. Mormor får alltid göra våfflor eftersom att hon är bäst på det.

CatchFatch
12/6/13, 9:16 PM
#10

Precis som #9 skriver..

Jag kan även skriva tex " Eftersom att jag var uppe länge igår så vill jag sova länge idag", "Eftersom att jag har ont i huvudet så tänker jag sjukanmäla mig idag" osv :)

Jag skriver inte alltid Eftersom att utan skriver även bara Eftersom ibland.
Ser att jag troligen skulle formulera om meningarna ovanför men men

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Ephraim
12/8/13, 6:47 PM
#11

Det är väl antagligen "skriv som du talar" i den meningen att eftersom att säkert uppkom i tal före det började visa sig i skrift. Men jag tror inte att det är uråldrigt i tal heller. Till skillnad från särskilda ordformer eller stavningar så är det nog ganska lätt att ett extra att slinker med även i skrift utan att någon lägger märke till det.

[Tilde]
12/9/13, 9:48 PM
#12

Usch, låter jättehemskt i mina öron! Det där "att" är helt onödigt och är bara dialektalt. :) Enda gången jag ens skulle kunna använda uttrycket är om jag vill betona mitt eftersom (men ens då tror jag inte att jag skulle lägga till ett "att"). Det där med var och vart är ju bara felaktig svenska om man blandar ihop dem.

M
3/3/23, 11:09 AM
#13

I morse hörde jag i SVT Morgonstudio en reporter i direktsändning säga "eftersom att" och hajade till.
Jag blir inte förvånad (eftersom) att 🙂(sarkasm) dina elever använder det horribla obildade "eftersom att" i skrift (och därmed i tal). Har du som lärare ens försökt eller givit upp försöken att hyfsa till elevernas språkbruk? Låter det sig överhuvudtaget göras numera enligt den gällande sk svenska skolmodellen?

  • Redigerat 3/3/23, 11:18 AM av Mirek G
Annons:
Carmarino
3/3/23, 11:13 AM
#14

#13: Tråden är från 2013 och Gatukorsning har inte varit inloggad sedan nya iFokus lanserades.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
3/6/23, 2:16 PM
#15

Jag har inte sett det i skrift tidigare, men tycker det låter illa sagt. Det är i ungefär samma klass som ”öppna upp” och ”stänga ner”.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: