Annons:
Etikettspråkgrupp-europa
Läst 2644 ggr
Endezeichen
2013-07-17 10:50

Böja hundra och tusental i tyskan

Hej! 👋

Sedan igår har jag försökt självlära (eller ja, nästan självlära) mig det tyska språket. Hittills har det gått bra men jag har fastnat i böjningarna av hundratal och tusental när jag räknar.

Om man exempelvis ska skriva/säga: 102, 111, 1355, eller 1205, med flera, hur gör man då när det kommer till böjning?

Jag vet att etthundra är "einehundert", tvåhundra "zweihundert" osv. Men när det kommer till svårare saker vet jag inte. Böjer man hundratvå "Zwei und hundert?", hundrafemton "fünfzehn und hundert"?

Hur böjer man hundratjugoett då? För tjugoett är "Eine und zwanzig", och det kan ju inte bli "Eine und zwanzig und hundert"?

Och hur böjer man tusentalen som tidigare nämnt? Och miljontalen? Och miljardertalen?

(eller ja, ni kan främst svara på hundra eller tusen. Miljoner och miljarder är kanske svårt och mycket att begära. Och sorry för att jag skrev vissa tal med siffror och vissa inte.

Visste inte heller var jag skulle lägga tråden)

Annons:
maxiq
2013-07-17 15:19
#1

Kolla här för en bra start! 🙂


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Endezeichen
2013-07-17 15:57
#2

Där fanns ju alla siffror, tack så mycket 🙂

Endezeichen
2013-08-13 11:58
#3

En fråga här: När man räknar:

Är det då mest korrekt att säga "ein" eller "eins"?

Är det ens korrekt att skriva "hundertvier und zwanzig" exempelvis, dvs. man särskriver ordet när det där "und" kommer? Undrar mest för att jag gör det, då det ser mindre massivt och mindre rörigt ut än "hundertvierundzwanzig". Har kommit en bit nu och håller på att samla information gällande olika språk (vill bli språkexpert och kunna så mycket som möjligt). Först får jag ta tyskan och då undrar jag vilket som blir mest korrekt och ser bäst ut?

Inkanyezi
2013-08-14 21:32
#4

Tyska och svenska är mycket lika i förhållande till sär- och hopskrivning. Räkneorden skrivs ihop, precis som på svenska. Det är när man kommer upp i miljoner som man börjar sära på dem. Det är skälet till att man gärna skriver siffror när talen blir större.

Upp till toppen
Annons: