Annons:
Etikettövrigt
Läst 8359 ggr
LaSadie
2013-06-10 22:23

Idag eller i dag?

Vad skriver ni/vad anser ni är rätt? Idag eller i dag?

Eller har det olika betydelser?

Annons:
julolagus
2013-06-10 22:24
BlackandBlue
2013-06-10 22:25
#2

Vad jag använder är ''Idag'' jag anser att ''i dag'' är som att det är i dagen som när man skriver att någonting är i korgen så skriver man det som två olika ord. ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

LaSadie
2013-06-10 22:27
#3

Jag skriver "idag" och känner att "i dag" har en annan betydelse på ett vis :)

Thaeri
2013-06-10 22:33
#4

Båda är rätt, och de har samma betydelse än så länge.

Det viktiga är att man är konsekvent och inte skriver "i dag" men "ikväll" eller liknande.

Jalking
2013-06-11 01:39
#5

Jag kanske är ute och cyklar, men jag tycker att "i dag" innebär just den dag som är i dag. "Idag" är mer nu för tiden, inte förra månaden, 70-tal eller 1800-tal.

Exempel:
I dag ska jag tvätta bilen.
Idag tänker folk mer på miljön än förr.

Inkanyezi
2013-06-11 07:24
#6

Jag uppfattar nog det särskrivna "i dag" mer som något helt annat än en tidsangivelse, det borde ligga i öppen dag för de flesta tänker jag mig…

Det har alltså fullständigt olika betydelse. (Där en malmåder går i dag kan man kanske öppna ett dagbrott.)

Jag tänker mig att man kan ta ledning av den enkla regeln att det som uttalas ihop också skrivs ihop, alltså idag, igår, i morse, i förrgår, i år, i fjol.

Annons:
Effie
2013-06-11 08:37
#7

Jag har nog inte funderat på vad jag skriver; kan nog bli vilket som. När jag googlade hittade jag en rekommendation från Språknämnden att särskriva, även om båda varianterna är korrekta. Ett skäl kan vara att vara konsekvent med i dag, i morse, i förrgår. Och jag ser ingen betydelseskillnad.

Om malmådern syns, skulle jag säga att den går i dagen; jag har aldrig hört eller sett "går i dag". Fast den kan förstås ligga i öppen dag..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ephraim
2013-06-11 11:38
#8

Både idag och i dag är korrekt. De betyder samma sak, uttalas likadant och är båda mycket vanliga. Man bör vara konsekvent i en text (även med uttryck som ikväll som #4 påpekar) men annars kan man välja.

Språkrådet rekommenderar som #7 påpekar särskrivning (men skriver att båda är korrekta). Jag tror detta är en fråga där språkvården har pendlat mellan olika uppfattningar under de senaste hundra åren, men båda alternativen har nog alltid varit accepterade.

Dock håller jag med #6 i att om den särskilda (och kanske något gammaldags) betydelsen av 'dagsljus' eller 'offentlighet' avses så bör man alltid skriva isär. Däremot håller jag inte med om att det omvända gäller. Man kan alltså skriva isär tidsuttrycket också.

Uttalet är oftast ingen bra ledning för vad som ska skrivas ihop. Vad gäller särskrivning av adjektiv + substantiv fungerar det utmärkt då sjuk sköterska betonas på ett annat sätt än sjuksköterska. Det fungerar dock inte med obetonade prepositioner + substantiv. Dessa uttalas nästan alltid med betongsmönster som om de vore ett ord. I dag och i skon betonas på samma sätt. Enda skälet att skriva ihop det första är att det är ett fast uttryck.

Ephraim
2013-06-11 11:42
#9

Jag kan för övrigt citera Språkrådets svar som är rätt informativt.

http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=26051;objekttyp=lan

"När det gäller i dag och i väg är både särskrivning och hopskrivning korrekt, även om vi rekommenderar särskrivning. Reglerna för uttryck som dessa är inte särskilt fasta, men följande tumregler finns ändå och kan ofta vara till hjälp:

Skriv ihop om den starkaste betoningen ligger på det första ordet: alltför, därvidlag, återigen.

Skriv isär i övriga fall: allt fler, allt färre, allt mindre, framför allt, för all del, för den skull, för sent, god afton, i alla fall, i gång, i ordning, i stället, i så fall, lika väl, något så när, till godo, till rätta, till slut, till synes, till väga, tills vidare, under tiden, över lag.

Sedan finns det ord som inte följer tumreglerna utan skrivs ihop eller isär av hävd. Särskrivning har hävd i bl.a. följande fall: allt som oftast, före detta, rent ut, så pass. Hopskrivning har hävd i bl.a. följande fall: alltfort, alltigenom, alltihop, alltmer, alltnog, alltsedan, dessförinnan, dessvärre, förutom, härförleden, häromdagen, häromkvällen, häromsistens, häromåret, ibland, ifall, ihjäl, ihop, ihåg, isär, itu, likväl, någonstans, såväl, tillbaka, tvärtom, tvärtemot, understundom, varstans, ånyo, överallt, överens."

Lumina - 留美奈
2013-06-14 17:33
#10

Jag skriver idag och ikväll, men jag läser i dag och i kväll på samma sätt och ger det samma betydelse.

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Upp till toppen
Annons: