Annons:
Etikettråd-och-tips
Läst 2847 ggr
AmandaJE
5/19/13, 10:36 PM

Lära sig språk under sommaren?

Hej!

Jag går på gymnasiet, inriktning Humanistiska. 

Jag läser nu franska i skolan, och till nästa år ska vi även läsa italienska och latin. Jag funderar dock på att läsa steg 1 i tyska hemma under sommarlovet och sedan hoppa in i tyska steg 2 när skolan börjar igen, jag vill verkligen läsa mig tyska. Jag hade tänkt välja det till nästa år istället för italienska, men det gick inte.

Det jag undrar är, klarar man av att lära sig ett steg ensam utan hjälp från lärare hemma under ca 2 månader? Vet att det säkert är olika från person till person, men är ju verkligen intresserad av att lära mig och har vänner jag kan ta hjälp av 🤔

Har pratat väldigt mycket med rektorn som är rädd för att jag inte ska klara det, men samtidigt förlorar jag ju inga poäng i kursen då jag tänkt läsa det som utökad kurs :/ 

Det kommer dessutom innebära att jag missar luncher och kommer få gå tidigare för att hinna äta från vissa lektioner, då jag läser dubbelpass 2 gånger i veckan :/ Kommer ju bli mer skolarbete och läxor, som kan komma att göra att jag får mindre tid för andra ämnen.

Nu blev det en liten lång text, men vill gärna höra vad ni har att säga, tack! 😃

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Annons:
kickboard
5/20/13, 6:31 AM
#1

Här i Finland är det rätt vanligt att man kan läsa in tyska på egen hand.  Sådana som inte läst tyska på högstadiet kan på så sätt hoppa in  i gymnasiets första kurs som bygger på baskunskaper från två år i högstadiet.

Det gäller att ligga i förstås, men om man har viljan och intresset går det säkert.  Tyska är ju ett ganska lätt och regelbundet språk för oss som har svenska som modersmål.  Fråga efter kassetter/CD skivor från skolan för uttalets skull.

AmandaJE
5/20/13, 8:37 AM
#2

Tack, ja det ska jag göra! 😃

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Upp till toppen
Annons: