Annons:
Etikettspråkgrupp-europa
Läst 8331 ggr
ebzi
2013-04-19 12:54

Vad kan du om minoritetsspråk? Undersökning

Hej!

Håller på med en uppgift i svenska och ska göra en undersökning om minoritetsspråk. Behöver så många svar som möjligt och det gör inget om ni inte kan svaret på någon/några av frågorna, rapporten blir bara intressantare då!

Leta inte upp svaren på nätet ect!!

1. Vet du vad minoritetsspråk är?

2. Vilka minoritetsspråk finns i Sverige? Hur fick du lära dig dem?

3. Tycker du det är viktigt att bevara dem? Varför?

4. Kan du eller känner du någon som kan tala ett minoritetsspråk?

Som sagt behöver vi så många svar som möjligt och vi blir väldigt tacksamma om ni orkar ta er tid att svara på dem.

Annons:
Gronstedt
2013-04-19 14:06
#1

1. Vet du vad minoritetsspråk är?
Ja

2. Vilka minoritetsspråk finns i Sverige? Hur fick du lära dig dem?
Samiska, finska, tornedalssvenska, jiddish, romani (har jag för mig). Har snappat upp det någonstans, på radio eller så.

3. Tycker du det är viktigt att bevara dem? Varför?
Ja. För att kunnande, mångsidighet och redundans alltid är viktigt.

4. Kan du eller känner du någon som kan tala ett minoritetsspråk?
Nej.

Inkanyezi
2013-04-19 16:14
#2

1. Ja, men det finns flera olika uppfattningar om det, utöver den officiella definitionen.

2. Listan i #1 stämmer nästan med den offentliga versionen, jag gissar att "tornedalssvenska" är en lapsus där, det borde stå Tornedalsfinska eller meänkieli. Det finns också flera dialekter av romani och jag vet inte vilken dialekt som anses som minoritetsspråk här. Samiska har också flera dialekter, och jag tror att åtminstone två talas i Sverige, men dialekterna räknas inte som skilda språk enligt den oficiella definitionen. Inte heller Älvdalsmålet anses som minoritetsspråk såvitt jag vet.

3. Frågan om bevarande är enligt min uppfattning knappast relevant och har inte ett bestämt svar. Ett språk dör ut när det inte längre talas, och jag tycker inte att språk har egenvärde. För dem som talar de olika språken är de självklart viktiga, och kanske anses de värda att bevara, men det är främst en fråga för minoriteten som använder språket. Språket är viktigt som bärare av kulturen, och det bästa jag kan göra är att vårda mitt eget språk. Men språk förändras ständigt, och det går inte att påverka i någon större omfattning.

4. Jag känner folk som talar finska, samiska, meankieli och romani. Jag talar inte finska, men jag har läst finska tre terminer. Jag har också läst irländska (gaeliska) två terminer, också det ett minoritetsspråk, men inte i Sverige, liksom quechua som jag har läst två terminer. Jag känner folk som talar de språken, men min egen kunskap är ganska ytlig, jag kan inte säga att jag kan något av dem.

Gronstedt
2013-04-19 16:18
#3

#2: Ja, där slant det bestämt … Grubblade också en stund på vad det andra namnet du anger, men kom inte på det.

Lill-Kisse
2013-04-20 01:11
#4

1. Vet du vad minoritetsspråk är?
Ja.

2. Vilka minoritetsspråk finns i Sverige? Hur fick du lära dig dem?
Samiska, romska och det som talas i Tornedalen. Resten är jag osäker på, för jag har inte lagt dem alla på minnet. Det har bråkats en hel del om vilka språk som får klassas som minoritetsspråk. Jämtlänningar anser visst att jâmtska bör räknas in, men inte fått gehör för det.

3. Tycker du det är viktigt att bevara dem? Varför?
Den frågan bör besvaras av dem som använder dessa språk och eventuellt har någon nytta av språken.

4. Kan du eller känner du någon som kan tala ett minoritetsspråk?
Nej.

Emo
2013-04-20 08:13
#5

ebzi, för att göra diskussionen intressant även för mig, så ska jag besvara dina frågor, så som jag uppfattat dem:

1 Det tror jag. Språk som talas av en liten del av befolkningen och inte hör till de officiella språken, vilka om jag har rätt är svenska,  finska och samiska (lapska) i Sverige.

2 Romani, mienkäli och några till. Läst mig till.
3 Språk, som behövs, bevaras.

4 Vet inte.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

ebzi
2013-04-20 09:56
#6

Tack så mycket för era svar och ni andra här på sidan får också väldigt gärna vara med och svara på frågorna! :)

Annons:
Gatukorsning
2013-04-20 18:18
#7

Jag såg tråden nu och hoppade över att läsa alla andras svar.

1. Vet du vad minoritetsspråk är?

Ett minoritetsspråk är ett språk som har talats i landet under en längre tid. Egentligen så ska det ha talats av fler än tre generationer (om jag minns rätt). Talar man ett minoritetsspråk i Sverige så har man laglig rätt att alltid kunna använda sig av det språket i kontakt med myndigheter osv, barnen har även rätt att få hemspråksundervisning. Minoritetsspråken i Sverige ska bevaras, detta finns skrivet i språkrådet (tror jag…)

2. Vilka minoritetsspråk finns i Sverige? Hur fick du lära dig dem?

Jiddish - talas förmodligen inte av mer än runt 4000 personer i sverige idag, i alla fall inte vardagsjiddish. Har funnits i Sverige i ca 300 år

Romani-chib -  har funnits i Sverige mycket länge, flera hundra år. Svenskan har flera lånord från detta språk (jycke och tjej till exempel).

Meänkieli (Tornedalsfinska) - är som en blandning av finska och svenska. Till exempel bil blir på meänkieli biili. Behåller ibland den svaneks tammen men med finsk ändelse, det kan även vara tvärtom. Tallrik blir talteriikki. Blev klassat som ett eget språk först på 60-talet.

Samiska - samiska är inte ett språk utan flera (öst-, väst, -nord och sydsamiska). Men de har alla klassats som ett språk när det gäller minoritetsspråk i Sverige.

Finska - har funnits i Sverige i minst 800 år.

Jag har lärt mig detta då jag är intresserad och tycker att det är viktigt. Jag arbetar även med undervisning och undervisar i svenska och svenska som andraspråk, och då ingår det att som lärare ha viss kunskap om de svenska minoritetsspråken.

3. Tycker du det är viktigt att bevara dem? Varför?

Absolut! Minoritetsspråken har en lång historia bakom sig om varför de finns i Sverige. Det är viktigt att bevara dessa språk levande då jag anser att ett språk för med sig kultur! Jag tror även att de som talar ett minoritetsspråk kan känna en viss tillhörighet med andra i samma grupp, identitet och språk hör samman.

4. Kan du eller känner du någon som kan tala ett minoritetsspråk?

Jag kan inget av dessa språk själv, men däremot har jag vänner som talar meänkili och romani chib. Min mans familj talar finska.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

ebzi
2013-04-20 19:09
#8

Tack! :D (och som sagt, fler svar är alltid välkomna!)

Bjornen
2013-04-23 16:33
#9

Det finns ett stort antal minoritetsspråk och på vissa håll är det en officiell status och andra ställen ingen ställning alls. Ukraina har nyligen gjort ryskan som minoritetsspråk från att ha varit nästan riksspråk. Men med detta beslut fick också flera andra språk en starkare ställning på köpet. Bland annat fick krimtartariska en officiell status och under mars månad översattes en del riksdagssession både till ryska och krimtartarisk afrån ukrainska. Tidigare användes bara ryska i Krims lokala parlament. Lokalt tror jag att både tyska och polska borde ha fått status som minoritetsspråk lokalt i västra Ukraina. Samma sak borde gälla turkiska lokalt på Krim.

Jag känner väl till vilka minoritetsspråk som är officiellt godkända och jag har varit aktiv i debatten om dessa och särskilt huruvida älvdalska språket skulle bli ett minoritetsspråk. Det är dock viktigt att skilja på älvdalska språket och älvdalska dialekter.

Alla språk är viktigt att bevara och dokumentera. Språket är och har varit en del av den lokala kulturen. Särskilt är det viktigt att bevara språket på sin naturliga plats. Men även språk som flyttat med folkflyttningar är viktigt att bevara. Där har man oftast bevarat sitt ursprungsspråk bättre än i  sin hemort. Kurdiska språket finns nästan bara bevarat i Sverige. På hemorten utvecklas språket och förändras hela tiden genom influens från andra kulturer, medan på nya områden bevaras språket nästan ursprungligt.

Ett språk som jag tycker är synd att utplånats är savolaxiska som överlevde längst i Sverige och troligen i södra Dalarna och Värmland.  Det skulle ha kunnat berätta mera om den svedjefinska kulturen.

Jag känner en del som behärskar både svenska minoritetsspråk och många ukrainska minoritetsspråk.

Upp till toppen
Annons: