Annons:
Etikettövrigt
Läst 5211 ggr
Sofy
2013-03-19 16:01

Fråga angående päls & hår

Efter att jag läst på en annan ifokussajt undrar jag vad skillnaden mellan päls och hår är, när jag läser online och sånt är det samma sak fast man säger päls om djur, men man kan samtidigt säga hår…

Är det någon skillnad mellan päls och hår som ord?

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
[Morfalum]1
2013-03-19 17:09
#1

#0 Hår är den generella termen, trådformiga proteinutväxt ur huden, sen kan håret ha olika funktioner och tar då olika namn: Päls (skyddar mot höga eller låga temperatur vad jag förstått), morrhår (känselorgan som hjälper när man ska orientera sig i mörka, trånga utrymmen exempelvis), enligt Wikipedia är även horn ett slags hår? What? Kan ju inte stämma…

Ephraim
2013-03-19 22:41
#2

Ordet hår kan nog användas på lite olika sätt beroende på sammanhang.

1. Inom biologi betyder ordet, som skrivs i #1, "trådformiga proteinutväxter ur huden". Den biologiska definitionen verkar utgå från ursprung och uppbyggnad.

2. I allmänspråket använder utgår vi nog mer från utseende. Detta behöver inte helt överlappa med hår i biologisk bemärkelse.

3. Ofta menar vi specifikt håret på huvudet. Särskilt när ordet används i bestämd form (håret) eller ägt av någon (mitt hår). När man säger "han har rakat av sig håret" tolkar vi det antagligen som håret på huvudet. Vi får säga "han har rakat av sig allt hår på kroppen" om det är det vi menar.

Jag håller med om att päls är en särskild typ av hår, det används främst om djurs kroppsbehåring. Ordet kan nog också används mer eller mindre skämtsamt om mänsklig kroppsbehåring som är särskilt påtaglig.

#0 Det finns tydligen två typer av horn. Horn av keratin är alltså en typ av horn enligt den biologiska definitionen. Horn av ben är inte det. Men som sagt, att något faller in inom den biologiska definitionen av hår behöver inte betyda att det faller in inom vad vi i allmänspråket skulle kalla hår.

Intehärutandär
2013-03-27 18:26
#3

Jag säger hår om min hund, men det är för han är nakenhund tror jag och har en frissa (inget "hår" på kinderna men övriga huvudet). Tassar och svanstipp har med. Hade en papillon förut och då sa jag päls. Men nu känns det bättre med "hår". 😃

Upp till toppen
Annons: