Annons:
Etikettövrigt
Läst 11655 ggr
DesK
2013-03-18 18:50

Konstiga ord

Nu tänkte jag att vi kan berätta om konstiga ord som vi har sett. Vet man vad det betyder så skriver man det, annars kanske någon annan här kan förklara ordet 🙂

Själv har jag aldrig fattat ordet rundriva, nån här som kan förklara detta ord för mig? (Att rundriva betyder att man formar och bearbetar en deg så att den blir rund) Vad jag undrar är alltså hur detta ord har uppstått och varför!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
NillaNina1
2013-03-20 08:57
#1

Intressant ämne. Jag tror att det oftast rör sig om facktermer som man glömt ursprunget av.

Det jag först kommer att tänka på är masskorsband.

Det användes på 80-talet inom posten, min dåvarande arbetsplats och jag frågade nog bara vid något enstaka tillfälle någon äldre Medarbetare om var det kom ifrån men fick aldrig något tydligt svar.

Från Wikipedia

Äldre typ av kuvert för tryckalster och andra inlagor, avsedda att befordras öppet i ett om brevkuvert påminnande omslag. (Korsband var en postal term för denna typ av försändelse. Det kunde vara fråga om tidningar eller andra trycksaker. Det fanns även masskorsband, numera massbrev.)

Min egen förklaring är att man för att hålla ihop en sån brevbunt behövde binda ihop det med korsande snöre. Mindre brev kunde buntas med enkelt snöre eller gummiband.

/NillaNina

Lill-Kisse
2013-03-21 01:25
#2

DesK. Ändrar man stavningen till "runddriva" (= driva rund) tycker jag att ordet blir begripligt.

Ephraim
2013-03-21 08:02
#3

Angående rundriva, det är precis som det låter bildat av rund och riva. I äldre tider kunde riva användas om deg i betydelsen ’knåda’ vilket kanske gör bildningen mer begriplig. SAOB skriver om denna betydelse:

"i utvidgad anv., med avs. på deg, övergående i bet.: knåda. När .. (degen) giäser uti tråget, at han är tilredz, at slå up måtte degen väl rifvas uppå bordet förr än man skiär honom. Oec. 5 (1730)."

Varför ordet har uppstått är ju alltid svårt att svara på, annat än att det måste ha funnits ett behov av det.

Ordet rundriva tycks inte finnas i ordböcker, däremot finns rundrivare med i NE där det förklaras som ett "redskap använt i bageri för att ge degen ökad spänning och en rundad form".

#2 Du är inte ensam om att tycka det, visar en google-sökning. Men det är en feltolkning, ordet är ursprungligen bildat från riva och inte driva.

DesK
2013-03-21 08:12
#4

Lill-Kisse så har jag också tänkt! 🙂

Ephraim, tack för förklaringen, nu begriper jag detta bättre! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ephraim
2013-03-21 08:15
#5

#1 Din tolkning är rätt bra tror jag. Ursprungligen tycks begreppet korsband ha avsett just ett omslag av korsade band, men det tycks tidigt ha kunnat användas i överförd betydelse om själva försändelsen.

Se SAOB: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/128/154.html#KORS-BAND

[sakring2]
2013-03-21 16:56
#6

Hade du inte sagt vad det betydde så hade jag fått slå upp det😂

Annons:
Intehärutandär
2013-03-27 00:20
#7

Ett ord jag stör mig på och bara inte får ihop i huvudet är då Skåningar säger "bytade". Första gången var jag i Skåne hos ett ex (som är polack) som sade det. Och jag skrattade och frågade vad sjutton han menade. Det lät som en böjelse ett barn sa - som "jag skärde". Han hade en svenska ordbok, men där stod inte böjelsen. Jag har ju lärt mig "byta, bytt, bytte". Han var helt övertygad om att det hette bytade.

Några år senare såg jag en annan skåning skriva så i sin blogg - och jag började skratta igen och tänka "vafan". Förstår det ännu inte idag. För den sista handlar om en kvinna som skriver riksvenska - och så kommer ett sådant ord in.

DesK
2013-03-27 08:11
#8

#7 Jag instämmer med dig att bytade är ett konstigt ord, men det är ganska vanligt i södra Sverige. Jag bodde ett antal år i södra Halland och där var det också många som sa bytade.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Amandla
2013-03-27 09:33
#9

#7 Lika konstigt i mina ögon som när folk säger/skriver dammsugade istället för dammsög.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
DesK
2013-03-27 09:38
#10

#9 Det har jag aldrig hört någon säga! 🤔

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Amandla
2013-03-27 10:05
#11

#10 Det verkar vara dialektalt i Västsverige (från Västkusten och nedåt).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Inkanyezi
2013-03-27 16:10
#12

Det liknar ju lite variationen av komparation av hög, som också anger en skillnad i betydelse. Jag vet inte om det är likadant idag som i slutet av sextiotalet, men hög, i betydelsen påverkad av narkotika, komparerades ofta hög, högare högast, medan den mer allmänna betydelsen komparerades hög, högre högst. Dialekt lika väl som sociolekt kan påverka hur man böjer ord.

Ephraim
2013-03-27 20:42
#13

#7 Formen bytade är naturligtvis inte standardmässig idag men det var tydligen den vanligaste (enda?) böjningen på fornsvenska. Det är ett lånord från lågtyska och att lån får svag böjning är ju inte så konstigt. Bytte verkar dock vara rätt gammalt det också (och modern isländska böjer ordet på samma sätt).

Sen finns förstås formen böt också på sina håll som också den är ganska gammal.

Annons:
Upp till toppen
Annons: