Annons:
Etikettråd-och-tips
Läst 4899 ggr
Seglarina
2/7/13, 12:13 AM

Hjälp med skrivhjälp

Hej

Jag vill gärna fråga er om hjälp här.

Jag har nyligen blivit läxhjälpare i ett invandrartätt område i min stad. Flickorna (för det är mest flickor) går i klasser från mellanstadiet och uppåt. Hade häromdagen en flicka som till och med gick på högskolan.

I dag skulle jag hjälpa två flickor som skulle skriva var sin uppsats i olika ämnen. De är väldigt osäkra på svenska och vet inte riktigt hur de ska söka information. Detta gör att de väldigt gärna vill att jag ska diktera vad de ska skriva, vilket jag förstås inte gör, till deras förtret. Men båda går på gymnasiet så jag tycker att de kanske skulle ha bättre studieteknik. Jag är ju inte lärare till yrket, men har en annan högskoleutbildning.

Nästa gång jag kommer dit tänkte jag visa dem hur jag skulle gå till väga om jag skulle skriva en sådan text i något ämne som jag ska läsa mig till. Mitt sätt är, i korthet att skriva ner anteckningar och stödord i en ordbehandlare så att jag får ett skelett och samtidigt får en uppfattning om vad jag vill säga och en överblick. Jag tycker att det är bra om det går fort så att tankeflödet inte hindras. Sedan jag fylla på med "kött", kan kasta om, ta bort och lägga till beroende på vad jag vill ha sagt. Och samtidigt gör läslig svenska av det. Jag tänker mig att det borde vara en bra metod för dessa flickor som har lite svårt med svenskan, men det kan ju finnas bättre sätt.

Nu till frågan: Jag tänker mig att det finns många olika sätt att göra, så hur gör ni. Snälla berätta. Jag vill så gärna hjälpa dessa flickor att bli bättre, på att skriva.

Annons:
parsley
2/7/13, 10:14 AM
#1

Jag tycker det låter som en användbar metod du presenterat för dem. För många kan det kännas svårt att skriva och svårt att komma igång. Man måste ta sig över en tröskel för att faktiskt börja skriva och saknar man verktyg så är tröskeln ännu högre. 

Att göra någon form av mindmap eller skriva stödord är ett sätt att hjälpa kreativiteten på traven. Det fungerar både om man ska skriva skönlitterärt eller en mer faktabaserad text. Ibland används termen flödesskrivning eller fulskrivning om sådant här skrivande. 

Känner du till den här sidan? Den har en del tips om hur man lägger upp en skönlitterär berättelse. 

http://www.makete.se/

Handbok för unga skrivare är bok som främst är skriven för elever på gymnasieskolan. Den beskriver olika typer av texter på ett konkret sätt och ger tips på skrivmetodik. Rekomenderas om du inte redan har den.

http://www.bokus.com/bok/9789150106091/skrivsatt-handbok-for-unga-skrivare/

Vill man vara lite mer kreativ i sitt skrivande så finns bl a boken Skriv om och om igen.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185763063

Titta gärna in på skrivlust i fokus för vidare diskussioner om skrivande och kreativitet (jag är Sajtvärd där).

Seglarina
2/7/13, 1:59 PM
#2

Tack så väldigt mycket för alla tips, ska nagelfara länkarna. Jag har funderat hela natten på hur jag ska kunna hjälpa dessa flickor. Jag kan ju inte ge dom fisk jag måste hjälpa dom att fiska.

Något annat som gjorde mig arg i går också var att jag hade en flicka som skulle skriva om Värmland (går i 8'an), Jag tyckte inte att det var rätt ämne att googla på, det borde finnas mycket mer i litteratur om det, vi är på ett bibliotek. Själv har jag alltid gått fram till infodisken på biblor jag varit på och ohämmat frågat om både det ena och det andra. Jag ville vara pedagogisk och tog med mig tjejen för att fråga. Bibliotekarien menade på fullaste allvar att det inte fanns något om Värmland annat än lite på barnboksavdelningen, annars fick det bli skolbiblan, sa hon. Jag var arg på mig själv att jag inte framhärdade. Men min poäng är att om man blir hänvisad till barnboksavdelningen när man går i 8'an så får man inte vidare förtroende för biblioteken och lär sig inte söka information

Skönt nu har jag skrivit av mig

parsley
2/8/13, 8:07 AM
#3

# 2 Om det kommer en äldre person som vill läsa på om Värmland inför sin semesterresa vad säger bibliotekarien då?

Seglarina
2/8/13, 2:37 PM
#4

Ja, det kan man undra. Det måste ju vara ett fruktansvärt åsidosatt bibliotek som inte kan ha några gamla böcker om Värmland? Det är naturligtvis inte sant.

En annan läxhjälpare övertog från mig och gick själv i hyllan och plockade fram "vuxenböcker" om Värmland. Så där fick jag för att försöka vara pedagogisk. Ska jag ta upp detta med bibliotekarien tycker du? Jag tycker att man skrämmer bort barnen som vill upptäcka genom att inte inviga dom i vuxenlitteratur, eller hur?

Amandla
2/8/13, 6:52 PM
#5

Jag hade bett att få prata med någon chef 


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Seglarina
2/8/13, 8:49 PM
#6

#5 skrivet av amandla 

På bilbioteket? Är inte det att ta i?

Annons:
Amandla
2/8/13, 8:58 PM
#7

Ja, jag tycker att en bibliotekarie ska sannerligen veta att det finns böcker om Värmland, och gör h*n inte det så är något fel. Det säger jag inte bara för att jag är stolt värmlänning själv 


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Seglarina
2/9/13, 12:01 AM
#8

Visst, men det är ju klart att hon visste, men hon tyckte inte att flickan skulle läsa annat än barnböcker, vilket är tillräckligt illa tycker jag. Fast när jag pratar med henne skulle jag ju kunna ta den vinklingen: Plocka en bok ut hyllan och visa henne att det visst finns och se vad hon säger.

Man kan undra hur läraren hade tänkt att flickan skulle tagit reda på vad man traditionellt ätit i Värmland, som var en av frågorna om hon inte kan använda biblioteket. (Föräldrarna är från Rumänien eller så tro jag inte så lätt för dom att hjälpa.)

Upp till toppen
Annons: