Annons:
Etikettråd-och-tips
Läst 4899 ggr
Seglarina
2/7/13, 12:13 AM

Hjälp med skrivhjälp

Hej

Jag vill gärna fråga er om hjälp här.

Jag har nyligen blivit läxhjälpare i ett invandrartätt område i min stad. Flickorna (för det är mest flickor) går i klasser från mellanstadiet och uppåt. Hade häromdagen en flicka som till och med gick på högskolan.

I dag skulle jag hjälpa två flickor som skulle skriva var sin uppsats i olika ämnen. De är väldigt osäkra på svenska och vet inte riktigt hur de ska söka information. Detta gör att de väldigt gärna vill att jag ska diktera vad de ska skriva, vilket jag förstås inte gör, till deras förtret. Men båda går på gymnasiet så jag tycker att de kanske skulle ha bättre studieteknik. Jag är ju inte lärare till yrket, men har en annan högskoleutbildning.

Nästa gång jag kommer dit tänkte jag visa dem hur jag skulle gå till väga om jag skulle skriva en sådan text i något ämne som jag ska läsa mig till. Mitt sätt är, i korthet att skriva ner anteckningar och stödord i en ordbehandlare så att jag får ett skelett och samtidigt får en uppfattning om vad jag vill säga och en överblick. Jag tycker att det är bra om det går fort så att tankeflödet inte hindras. Sedan jag fylla på med "kött", kan kasta om, ta bort och lägga till beroende på vad jag vill ha sagt. Och samtidigt gör läslig svenska av det. Jag tänker mig att det borde vara en bra metod för dessa flickor som har lite svårt med svenskan, men det kan ju finnas bättre sätt.

Nu till frågan: Jag tänker mig att det finns många olika sätt att göra, så hur gör ni. Snälla berätta. Jag vill så gärna hjälpa dessa flickor att bli bättre, på att skriva.

Annons:
parsley
2/7/13, 10:14 AM
#1

Jag tycker det låter som en användbar metod du presenterat för dem. För många kan det kännas svårt att skriva och svårt att komma igång. Man måste ta sig över en tröskel för att faktiskt börja skriva och saknar man verktyg så är tröskeln ännu högre.