Annons:
Etikettlänkar-tidningar-hemsidor
Läst 3315 ggr
DesK
2/5/13, 12:01 PM

Intressant tidningsartikel

En björn av det lättväcktare slaget, står det om på svd.se Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Hanna
2/5/13, 3:45 PM
#1

Förvånad

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

JazzBass
2/6/13, 9:43 AM
#2

Oj, ser inte riktigt klokt ut. Men vad finns det egentligen för regler kring när man får böja adjektiv på det här viset? Tycker mig komma ihåg från skolbänken att om ordet består av mer än tre stavelser ska man lägga till "mer" före ordet istället för att böja. Men gäller det även sammansatta ord? "Mer lättväckta slaget" låter i alla fall väldigt mycket bättre i mina öron.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2/6/13, 1:09 PM
#3

Det finns ju lite slamkrypare när det gäller sammansättningar också, där enstaviga tillägg som är adjektiv inte betraktas på samma sätt som andra ordklasser eller flerstaviga, i viss likhet med de förstavelser som inte kan användas fristående som egna ord. Vi fick väl en tumregel för antalet stavelser, men i vår verklighet är det ju betydligt lösare än så.

Och jag stöts inte alls av "lättväcktare", så nog tycker jag att man kan böja så. Det följer ju också stavelseregeln, väl att märka att det är inte "väckt" som kompareras, utan hela det sammansatta uttrycket, alltså egentliben snarare det ingående adjektivet lätt- Björnen är lättare väckt.

Upp till toppen
Annons: