Annons:
Etikettråd-och-tips
Läst 8705 ggr
verklighetenbuddhist
1/29/13, 10:24 PM

Rättning av svensk grammatik....!

Jag har bott här mer än 8 år en sak som jag inte fattat svenska grämatik..Jag älskar svenskan men grämatik är mycket svårt…Själv är man en singalesisk och vi har stor skillnader mellan dessa språk..Målet är att inleda denna inlägget är att de som behöver kunskap om grämatik få möjlighet att delta i detta..Jag vet att medfödda svenar har även också problem med grämatiken.Trotts allt svenskan är intressant,vettig och sakligt språk i norden!Hoppas nån ska hjälpa mig med gramatik rättning samt någon kommer att behöva hjälp med dethär!

Annons:
Inkanyezi
1/30/13, 4:24 PM
#1

Välkommen till forumet! Jag hoppas att du ska trivas med oss.

Jag tror att du har tolkat det alldeles rätt, att många infödda svenskar också har problem med Grammatiken, och kanske inte bara grammatik, utan också stavning och förståelse av ord och sådant som är skrivet.

Jag vet inte om det är möjligt att ge någon hjälp med grammatik annat än i konkreta frågor, där man undrar över om det ena eller det andra sättet att uttrycka sig är rätt. Ofta kommer man också säkert att finna att vi som har svenska till modersmål kan ha skilda meningar om vad som är rätt eller fel. Jag vet också att det inte bara är i vårt språk som det är på det viset.

Så välkommen till forumet, och ställ gärna konkreta frågor om sådant som du undrar över.

Jag går här in på några detaljer i din text i det första inlägget, för att om möjligt skapa lite klarhet kring en del saker som kanske är lite annorlunda än vad du skrev, även om det egentligen inte är svårt att förstå vad du menade. Din svenska är funktionell, man förstår vad du skriver.

Rättelser, originaltexten kursiv:

  • Jag har bott här mer än 8 år en sak som jag inte fattat svenska grämatik..
    Jag har bott här mer än åtta år, men jag har ännu inte fått grepp om svenskans grammatik.
    -
  • Jag älskar svenskan men grämatik är mycket svårt…
    Jag älskar svenska, men Grammatiken är mycket svår…
    -
  • Själv är man en singalesisk och vi har stor skillnader mellan dessa språk..
    Jag är sjäv singalesisk, och det är stor skillnad mellan våra språk.
    -
  • Målet är att inleda denna inlägget är att de som behöver kunskap om grämatik få möjlighet att delta i detta..
    Mitt mål med det här inlägget är att de som behöver kunskap om grammatik ska kunna delta i detta…
    -
  • Jag vet att medfödda svenar har även också problem med grämatiken.
    Jag vet att infödda svenskar också har problem med Grammatiken.
    -
    OBS! infödd, inte medfödd, som betyder en egenskap man har fötts med, som exempelvis ett födelsemärke eller en sjukdom som man har ärvt.
    Observera ordföljden där verbet kommer efter "också", och att "även också" är en tautologi, två ord som betyder samma sak. "kaka på kaka".
    -
  • Trotts allt svenskan är intressant,vettig och sakligt språk i norden!
    Trots allt, svenskan är ett intressant, vettigt och sakligt språk i Norden!
    -
    Obs att alla adjektiven måste böjas likadant efter genus på ordet de är attribut till: språk (språket, neutrum)
    -
  • Hoppas nån ska hjälpa mig med gramatik rättning samt någon kommer att behöva hjälp med dethär!
    Jag hoppas någon ska hjälpa mig med rättning av Grammatiken och andra kanske också kan behöva hjälp med det här.
raphanus
1/31/13, 5:13 AM
#2

Jag rättade till rubriken och lade inlägget i en lämpligare grupp, så blir inlägget lite lättare att hitta. Och så hoppas jag på att i den här tråden få en spännande inblick i singalesiskan och i vad som händer när dess struktur samsas i en människas tankevärld med svenskans.

verklighetenbuddhist
2/1/13, 10:37 PM
#3

Du är helt fantastisk..Stor tack till dig som rättade mina gramatik..

Upp till toppen
Annons: