Annons:
Etikettgrammatik
Läst 58077 ggr
[WickedAlly]
1/9/13, 2:04 AM

Jag eller mig?

Jag sitter och skriver på en uppsats just nu och skulle skriva om en forskare som tycker likadant som.. mig? jag?

Funderade lite på det och inser att jag inte kan höra vad som är rätt även om jag säger det högt, det brukar annars vara ett lätt sätt att kolla att man skrivit rätt. Men nu är det tvärstopp för båda låter lika bra/dåliga.

Jag har tidigare sett att folk blivit tillrättavisade för båda orden, men det hjälper ju inte direkt.

Annons:
JohannaEkroth
1/9/13, 2:14 AM
#1

Jag är också osäker. Men på engelska vet jag att man använder I. The same as I… do.

Så om man fortsätter meningen med ordet gör, för det är ju vad man gör.

en forskare som tycker likadant som jag gör

en forskare som tycker likadant som mig

Jag får känslan av att jag får det att låta mer seriöst, mer vuxet, medans mig känns som talspråk.

Sen kan vi ju vända på det:

en forskare som tycker likadant som du

en forskare som tycker likadant som dig

Håller du med om att vi använder inte dig alls, det känns bakvänt.

jag tycker likadant som en forskare

du tycker likadant som en forskare

mig tycker… nä

dig tycker… nä

Jag hade valt JAG.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[PysselMatten]
1/9/13, 2:41 AM
#2

En forskare som delar min uppfattning är??

[PysselMatten]
1/9/13, 2:42 AM
#3

Jag delar min uppfattning med…

DesK
1/9/13, 9:32 AM
#4

Entydigt ska det vara: En forskare som tycker som jag (tycker kan man tänka där) Du säger väl inte mig tycker?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Aniara4
1/9/13, 9:36 AM
#5

Jag.

Fast man brukar inte prata om sig själv i akademiska texter. "Denna uppfattning delas av…" kanske?

Thaeri
1/9/13, 9:46 AM
#6

Båda funkar, men i mer formella texter är det säkrast att använda "jag".

Både "än mig/jag" och "som mig/jag" delar denna egenhet.

Annons:
raphanus
1/9/13, 12:15 PM
#7

#6 - Huvudregeln är att man ska ha objektsform (t.ex. mig) efter preposition, men varken än eller som är prepositioner, varför "jag" oftast är ett bättre val här. Dock kan det finnas fog i vissa specialfall för att precisera vem som gör vad med vem. Jämför till exempel meningarna:

Pelle slog Kalle hårdare än jag (slog honom)

och

Pelle slog Kalle hårdare än (han slog) mig.

Samma möjlighet till att tydliggöra betydelseskillnad kan göras i meningsparen:

Pelle slog Kalle lika hårt som jag

och

Pelle slog Kalle lika hårt som mig.

[WickedAlly]
1/9/13, 12:36 PM
#8

Okej, tack.

[WickedAlly]
1/9/13, 12:48 PM
#9

#5 Ja, jag är väl medveten om detta. Skriver ett tillägg, önskat av min lärare :)

Ephraim
1/9/13, 12:56 PM
#10

Detta exempel följer samma regler som det mer klassiska "större än jag"~"större än mig". I modern svenska är det alltså rätt att skriva både "likadant som jag" och "likadant som mig", precis som det är rätt att skriva "större än jag" och "större än mig".

I äldre svensk språkvård ansågs endast "han tycker likadant som jag" vara korrekt, liksom endast "större än jag". Om jämförelsen rör ett transitivt verb kunde förstås båda formerna användas med olika betydelse enligt #7. Oftast motiverades det med att meningen skulle vara en förkortning av "han tycker likadant som jag gör". Detta har många fått lära sig i skolan. Men det resonemanget håller inte.

Jämför följande:
"Han tycker likadant som sin fru." "Han är större än sin fru".

Båda exmplen är god svenska. Men vad är de en förkortning av?
*"Han tycker likadant som sin fru gör." *"Han är större än sin fru är."

Båda dessa exempel är ogrammatiska, vilket visar att det inte är frågan om en förkortad sats där verbet utelämnats.

Idag har språkvården ändrat uppfattning och jag hoppas att skolan inte längre lär ut denna regel. Du kan alltså skriva vilket som. Om du tror att din examinator är väldigt språkligt konservativ kanske du ska använda "likadant som jag".

#7 Det är ett väldigt bakvänt sätt att resonera, att säga att som och än inte är prepositioner och därför ska de inte följas av objektsform. Det är betydligt mer funktionellt att konstatera att som och än följs av objektsform och därför beter sig som prepositioner, eller tvärtom att de inte följs av objektsform och därför beter sig som konjunktioner.

Ephraim
1/9/13, 1:08 PM
#11

Språknämnden skriver mer om det här:
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=27068;objekttyp=lan

Och Lars-Gunnar Andersson för Språket i P1:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artikel=560971 (text, ljudinspelningen verkar inte finnas tillgänglig)

Thaeri
1/9/13, 2:13 PM
#12

Ephraim, tack för att du förklarade det jag inte hann med imorse Glad

----------

Vill också tillägga att formella texter ofta följer mer gammaldags språkvård än mindre formella, och det var därför jag nämnde att det är säkrare att använda "som jag" och "än jag" i sådana.

Upp till toppen
Annons: