Annons:
Etiketttal-läs-skrivsvårigheter
Läst 7661 ggr
Blanksteg
1/5/13, 4:16 PM

Problem med uttal

Hej!

Det här låter kanske lite löjligt, och jag skäms lite (mycket) över mitt problem. Det är så att jag har lite talsvårigheter när det kommer till uttal. Jag kan inte uttala bokstaven i ibland för vissa ord. Jag kan uttala "bit", "flit", och vissa andra ord, men inte "lita". Det blir istället "leta". Och detsamma gäller bokstaven "o" för vissa ord, till exempel "bostad" och "kor". Då blir det istället "båstad" och "kår".

Hur kan jag öva bort detta problem? Kan man gå till någon talpedagog? Jag går inte längre i skolan, så kan inte gå via skolsköterskan etc. Någon som varit hos en talpedagog och kan säga hur mycket det kostar ungefär?

Jag var väldigt tystlåten tills för något år sedan. Har börjat prata mer med tiden som mitt självförtroende byggts upp. Men jag var praktiskt taget stum på högstadiet, och 6an. Kanske är därför som jag har detta problem med uttal av vissa bokstäver.

Annons:
Inkanyezi
1/5/13, 4:51 PM
#1

Jag tror att du skulle kunna ha nytta av kontakt med talpedagog, men jag kännar att ditt sätt att formulera problemet skapar ytterligare svårigheter, eftersom du uttrycker det som att du inte klarar att uttala vissa "bokstäver".

Problemet ligger inte där, för våra ord i språket är inte uppbyggda av bokstäver, och det handlar inte om uttal av bokstäver. Det skrivna ordet är en efterkonstruktion, där man så gott man förmår har försökt beskriva det talade språket med tecken, tecknen som vi kallar bokstäver. Det talade ordet kom före, och det har alltid företräde över det skrivna.

Så ditt problem är inte ett problem med uttal av bokstäver, utan att du har svårt att uttala vissa ord, och att det kanske hänger ihop med sekvensen av ljud, så att en del ljud kan styra dem som kommer efter, eller tvärtom, att det efterföljande ljudet kan styra det som kommer före. Just den sortens problem är vad talpedagoger jobbar med, och därför tror jag att du skulle kunna ha glädje av det.

Jag vet inte ett dugg om vad det kostar eller vilken hjälp man skulle kunna få via försäkringskassan eller annat, men om du tar kontakt med en talpedagog kan du säkert få veta allt vad du behöver veta om vad det kostar och vilket stöd du skulle kunna få för att jobba med ditt tal.

Blanksteg
1/5/13, 4:58 PM
#2

Tack så mycket för svaret! Skall försöka hitta en talpedagog och höra efter vad det kostar osv. :)

Blanksteg
1/5/13, 5:39 PM
#3

Jag har hittat en privat logoped, kostar 500 kr för en timme. Hon tror att det är tämligen lätt avhjälpt, enligt min beskrivning, och att det handlar om beteenden som automatiserats i vissa ljudkombinationer och i vissa ord.

Tror jag skall boka en tid. Har dock inte direkt råd med fler besök, så jag hoppas att bara ett besök räcker.

Lill-Kisse
1/6/13, 2:49 AM
#4

Sådana små svårigheter med uttalet beror ibland på att man rör för lite på ansiktet och munnen, eftersom man inte tror att det behövs. Det kan ha blivit en vana från den tid man var blyg och försiktig.

Man rör automatisk på munnen redan när man börjar säga "bit" och "flit", men inte då man ska säga "lita". Bestämmer man sig för att dra på munnen som när man ler, går det bättre att säga "lita".

Stå framför spegeln och testa hur det går att uttala de svåra ljuden med ett slappt ansikte och sedan med mycket rörelse på läpparna och musklerna runt munnen. Det kan vara bra att träna på det sättet.

Blanksteg
1/6/13, 10:38 AM
#5

#4: Tack! Ja, det låter som att det är det som är problemet, när jag tänker efter. Jag har ofta fått höra att jag artikulerar för lite. När jag var väldigt tystlåten så rörde jag liksom knappt på munnen när jag pratade. Det är nog som du säger, att det kan ha blivit en vana.

Inkanyezi
1/6/13, 10:47 AM
#6

http://sv.wikipedia.org/wiki/Demosthenes

Sägnen säger att han övade att tala med stenar i munnen, för att övervinna sin blygsel och för att kunna fokusera på sitt tal. Jag tror att en hel del ligger i just att fokusera; att rikta sitt tal till en viss person, vare sig det är den man har precis framför sig, eller om man talar inför en större församling, att se ut någon någonstans bland publiken och rikta talet dit. Man kan växla person om man talar inför en större församling, men det underlättar alltid att fokusera på en viss person i åhörarskaran. Det är lättare att rikta sig till en person än till en stor samling.

Annons:
Upp till toppen
Annons: