Annons:
Etikettgrammatik
Läst 4547 ggr
DesK
12/30/12, 6:07 PM

Mellanslag på fel ställen

Då och då har vi talat om hur jobbigt det är att läsa texter med märkliga sär skrivningar och sammanskrivningar. Det finns ännu ett underligt fenomen och det är alla som lägger in ett mellanslag före kommatecken, frågetecken eller punkt.  Detta leder ofta till att en ny rad påbörjas med något av dessa tecken. Någon som kan förklara detta märkliga fenomen och /elller som tycker att även sådant här gör texten svårläst?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Thaeri
12/30/12, 8:37 PM
#1

Svårläst aboslut, det är lika illa som sjukan att inte sätta mellanslag efter Rynkar på näsan

Moctezuma
2/23/13, 8:18 PM
#2

Jag har haft väldigt svårt att acceptera att man på franska ska ha mellanrum före frågetecken och utropstecken. Det ser inte bra ut, må det sen vara hur korrekt som helst! :@


Jalking
2/24/13, 3:10 PM
#3

Normalt skriver jag mellanslag efter frågetecken och utropstecken, precis som skolläraren lärde mig för många år sen. Men… Det händer faktiskt att jag avsiktligt lägger in ett mellanslag före ett utropstecken. Det är när jag vill att utropstecknet ska synas extra tydligt. I vissa ord behövs det extra väl för att utropstecknet ska synas, t.ex ord som slutar på "l".

[WickedAlly]
2/24/13, 9:32 PM
#4

Lika irriterande som när folk placerar en smiley innan punkt, utropstecken osv.

DesK
2/24/13, 9:38 PM
#5

#3 Aha det var ju en bra förklaring! #4 Jag brukar faktiskt hoppa över punkt när jag sätter en smiley sist i en mening.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[WickedAlly]
2/24/13, 10:05 PM
#6

#5 Samma här, ser betydligt bättre ut ;) .

Annons:
Amandla
2/25/13, 1:40 PM
#7

Eller punkt/frågetecken etc före smileyn.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: