Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 4079 ggr
papa-bear
2012-12-11 21:03

Tänkte skriva av mig lite frustration

men fick bekräftat mina misstankar via nyheterna, att dagens ungdomar ligger risigt till när det gäller att läsa, jämfört med övriga europa, och när jag i de diverse fokusforum som jag besöker, läser det som skrivs, blir jag fundersam.

tyvärr verkar det som att det talade språket är härskande när det kommer till ungdomars sätt att skriva. jag vill inte peka ut någon, men när jag läser inlägg, företrädesvis av yngre, om deras presentation stämmer, måste jag ibland läsa igenom texten ett flertal gånger för att förstå vad de vill ha sagt. mycket asså blir det liksom. typ.

många kan heller inte skriva en rubrik utförligt, utan det står bara "hjälp", inget om vad de vill bli hjälpta med.

när de sedan blir kränkta av att man rättar dem, då blir man ju ännu mer fundersam.

nog om detta, har fått skrivit vad jag tycker om saken, så nu är jag lite mindre upprörd.

jag kanske inte skriver rätt och riktigt själv, men jag försöker i alla fall rätta de fel jag ser innan jag skickar texten. halvblind som jag är. Cool

Annons:
[WickedAlly]
2012-12-12 02:38
#1

Har själv funderat på detta, tråkigt att skolan idag tydligen inte gör större nytta. Eller det kanske är eleverna som struntar i det de lär sig, jag vet inte.

Jag har alltid varit en boknörd, älskar att läsa och har aldrig haft problem att hantera svenska språket. Åtminstone inte så att det hindrar andra att förstå vad jag menar. Läsning ger så otroligt mycket, och är det något man bör trycka hårdare på i skolan så är det just det.

Man får hoppas att deras sätt att skriva på olika forum skiljer sig från deras sätt att skriva i skolan :)

maxiq
2012-12-12 19:38
#2

Det sägs ju att vi aldrig har skrivit så mycket som vi gör nu  Problemet är att korrekt svenska i böcker, dagstidningar och läromedel inte längre blir den huvudsakliga läsningen utan istället allehanda alternativa stavningar och alternativ grammatik i chatt, sms, bloggar, Facebook, Twitter, m.m.

Det är bra att många får komma till tals men språket är definitivt på det slutande planet, ett brant sluttande plan…

Rynkar på näsan


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

moawi
2012-12-12 20:53
#3

Jag håller inte med, då jag själv går i skolan (gymnasiet). De allra flesta ungdomar skriver på ett sätt på sociala medier och på nätet och på ett annat sätt när det handlar om skolarbeten, formella brev eller mejl eller dylikt. Vi är inte dumma i huvudet - vi vet vad som passar in och vad som inte passar in i olika sammanhang. Anledningen till att vi inte alltid skriver "korrekt" på nätet är för att det ska gå snabbt. Ungdomar är öppna för nya språkidéer och då har vi valt att skriva på det här sättet i de här sammanhangen - för att det går snabbt, smidigt och fyller en funktion. Då tror många äldre att vi skriver så jämt och inte kan hantera språket.

Jag tror faktiskt tvärtom, att ungdomar idag är betydligt bättre på att skriva än vad många vuxna är. Men så har det ju alltid varit - äldre har klagat på yngres språk för att det är "fult", "inkorrekt" och dylikt. Men det har man ju gjort i alla tider, för det som är nytt anses ofta vara fel. Men språket förändras ju hela tiden, det som var nytt och ansågs "fel" för femtio år sedan kan ju ofta vara fullständigt korrekt idag, eller hur? Glad

[WickedAlly]
2012-12-12 21:49
#4

#3 Det var ingen som påstod att ni är dumma i huvudet, hade jag gjort det hade jag kallat mig själv dum eftersom det bara är två år sedan jag tog studenten.

Jag skriver snabbt på nätet, men jag skriver någorlunda korrekt för det. Att trycka in dessa ständiga liksom, typ, ba och så vidare tyder på att man kanske bör jobba på sitt språkbruk.

Har dessutom svårt att tro att alla vet vad som passar in när och var, spenderar man mycket tid på diverse forum är det nog lätt hänt att språket man använder där följer med in i skoluppgifter och liknande. Som här på iFokus till exempel så finns det mycket tydliga exempel på både bra och dåligt språkbruk, i skolan måste det spela någon sorts roll, det är jag övertygad om.

moawi
2012-12-12 23:04
#5

#4 Nej jag anklagade ingen för att ha sagt det, ursäkta om det uppfattades så Glad

Nja jag håller inte med. Att skriva 'bara' eller 'ba' anses icke korrekt i formella sammanhang, men i icke formella sammanhang tycker jag att det är ett toppenbra ord som går mycket snabbare att skriva än: Då sade jag…

Nej, inte riktigt alla ungdomar har koll på vad som passar in var, men betydligt fler än vad folk verkar tro i alla fall.

DesK
2012-12-13 10:51
#6

Jag tycker nog att många ungdomar skriver bra. Det finns dock en del märkliga saker som såväl ungdomar som många äldre gör fel. Tänker på alla dessa märkliga särskrivningar och den allt oftare felaktiga användningen av ordet dem + att många använder en del konstiga förkortningar. Dålig rubriksättning är inte heller bara ett ungdomsproblem.

Att den svenska skolan halkar allt längre ned i förhållande till övriga Europa är allvarligt och måste åtgärdas snarast.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Jalking
2012-12-13 15:57
#7

Jag tror nog att de flesta har förmågan att anpassa språket efter sammanhanget. Här på iFokus försöker jag skriva bra svenska utan att överdriva.  På t.ex. min hemsida "Min Loggbok" har jag avsiktligt lagt språket på lite mer talspråksnivå. I snabba SMS blir det ytterligare en språkvariant. Vad som är den egentliga skillnaden mellan åldersgrupperna är nog åsikter om vilken språknivå man bör ligga på i olika sammanhang. Vi lite äldre vill nog ha en lite mer korrekt nivå än de yngre.
Sen händer det kanske lite väl ofta att inte fingrarna skriver den bokstav som hjärnan tänker. Det händer i alla fall mig ofta. Ett tangentbordsproblem, med penna råkar man inte skriva ett "f" när man tänker "d".

Som påpekad av #6 har särskrivningar och dem-problemet blivit allt vanligare. Där tror jag faktiskt att yngre är mer skyldiga. Jag tror att det beror på att de börjar läsa engelska mycket tidigare än vad vi gjorde för och inspireras av det.

Dem-problemet har jag ingen vettig förklaring till. Vad säger förresten "Dem aderton" om problemet?  Skrattande

Inkanyezi
2012-12-14 02:37
#8

Och jag har inte stött på det här bruket av dem förrän någon gång på nittiotalet, och en vild gissning kan vara att det är någon form av överkorrektion för att det anses fel att skriva dom, och att personerna som använder dem fel inte har minsta aning om hur satsdelarna fungerar i meningarna, så att subjekt och objekt är helt meningslösa och obegripliga termer.

Och de "äldre" som jag känner till som använder ordet dem så här är alla yngre än jag. (Fyllde 67 för ett par dagar sedan.)

Effie
2012-12-17 09:12
#9

Det som jag tycker är svårläst är när skribenten inte riktigt förstår meningsbyggnad. Punkt eller komma mellan subjekt och predikat (konstruerat exempel: "Vi som inte fyller år på sommaren. Vill i alla fall fira med många blommor"), överhoppade ord (som inte hörs så tydligt i talspråk). ("Fint det blev!" i stället för"Vad fint det blev!"). Typ.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jalking
2012-12-17 11:39
#10

Det allra mest irriterande jag kan komma på är när man inte gör mellanslag efter punkt och komma, och inga radbyten. En som skriver i ett annat forum som jag brukar läsa i skriver alltid på det viset, och texten blir i stort sett oläsbar. Synd, eftersom personen verkar ha en del intressant att berätta.

Upp till toppen
Annons: