Annons:
Etiketttal-läs-skrivsvårigheter
Läst 3559 ggr
punkmusic
11/24/12, 12:27 PM

Spanska

Någon här som känner för att skriva och eventuellt senare prata spanska och kanske eventuellt lära ut en del?

Jag har läst spanska sen grundskolan upp i gymnasiet, ca 5 år + lite aktiviteter utanför skolbänken som innefattat Spanska. Nu är det tyvärr slut med skol spanska men är ivrig på att lära mig mer och även att prata, eller skriva, för att det jag lärt mig inte ska försvinna. Hör gärna av er eller skriv i kommentarer…
Kvällskurser och liknande runt stockholm är också av intresse :)

Annons:
Inkanyezi
11/24/12, 3:07 PM
#1

Det finns väldigt bra kurser på Instituto Cervantes, som har sina lokaler centralt i Stockholm.

Om man vill skriva och läsa spanska, kanske det allra enklaste är att använda något annat intresse som språngbräda. Det kan vara strängt taget vad som helst, stickning, foto, sport eller vadhelst man nu kan ha som man brinner för. Man söker spanskspråkiga diskussionsforum på just det ämne som intresserar en, och där läser man först det som andra skriver, och när man känner sig mogen hoppar man själv in i diskussionerna.

Om man anmäler sig till Instituto Cervantes, så får man också deras nyhetsbrev, på både spanska och svenska, så där kan man hitta en hel del matnyttnigt på hur man uttrycker sig i skrift och motsvarande svenska.

punkmusic
11/26/12, 4:21 PM
#2

#1 tack så mycket, jätte smart tips på hur jag kan väva in spanska språket i mina andra aktiviteter!

Jag ska genast ta och kolla upp Instituto Cervantes! :)

Inkanyezi
11/26/12, 4:46 PM
#3

Det kan vara på sin plats att lägga in ett par tips om vilka diskussionsforum som man bör undvika när man är relativt ny på språket.

Spanska finns i många olika varianter, och framför allt i Karibien är stavning och grammatik tämligen okända, så det kan bli lite hur som helst. Dels blir det svårt att förstå om man inte är inne i det ganska speciella språket, dels kan man få väldigt konstiga uttrycks- och skrivsätt.

Så det är bättre om man hittar sidor från Spanien eller från ställen lite längre ifrån Karibien (men inte Filippinerna). Argentina, Uruguay, Peru, Bolivia och Ecuador. Av de karibiska länderna enbart Colombia och Dominikanska Republiken. Sämsta spanskan hittar du på Kuba, Puerto Rico och i USA. Övriga karibiska länder nånstans mittemellan.

punkmusic
11/26/12, 10:31 PM
#4

#3 Bra info då jag tänka åka som volontär dit bort. Jag har hört att Colombia ska ha den bäsa Spanskan, men det kanske ingen kan säga riktigt säkert var den finns… Alltså om jag föärstått rätt är Argentina, Bolivia, Ecuador, Spanien, Peru och Uruguay samt Colmonia de länderna som jag borde satsa på, i alla fall något av dem?

Inkanyezi
11/27/12, 4:48 AM
#5

När det gäller volontärarbete skulle jag inte utesluta mellanamerika, Salvador, Guatemala, Honduras, México. Om jag skulle sikta på volontärarbete är Piña Palmera ett ställe som jag tycker är mycket intressant.

Och när det gäller talad spanska har det inte så himla stor betydelse i vilken ände man börjar. Spanskan har väldigt många olika dialekter, och man lär sig med tiden. En del misstag är så klart också oundvikliga, och man kan trösta sig med att inte ens de som har språket till modersmål begriper allting när de kommer till ett nytt ställe.

Utöver diskussionsgrupper finns ju också hundratals bloggar. En av mina favoriter är Yoani Sánchez, Generación Y. Visserligen från Kuba, men det är betydande skillnad på språket som förs av intellektuella och bildade personer och dem man möter i diskussionsgrupper eller i chattkanaler.

punkmusic
11/27/12, 2:49 PM
#6

#5 Tack tack! Nu ska jag börja läsa på lite till, haha

Annons:
Upp till toppen
Annons: