Annons:
Etikettövrigt
Läst 2881 ggr
Frosstis
2012-10-01 20:42

Franska prov, hjälp?!

Jag går i åttan och har betyg nu, har prov infriandes på torsdag. Jag kan väl det mesta men verkligen inte allt man ska kunna! Så tänkte ta lite hjälp av er då mina föräldrar inte talar franska. På utvärderingen finns en att man ska kunna "använda prepositionerna à, en och au framför städer, länder och landskap" Vadå landskap? Det har vi ju inte gått igenom, men jag vill kunna det ändå om det kommer. Vad för landskap finns det då? För en framför länder och à framför städer kan jag ju. En annan fråga, för vi repeterar ju lite från sexan och sjuan, är det Le printemps (våren) eller La printemps?

Annons:
Frosstis
2012-10-01 20:44
#1

Om det ser konstigt ut så skriver jag från min iPod ;)

Thaeri
2012-10-01 20:57
#2

"Printemps" är maskulinum, det vill säga "le printemps".

Inkanyezi
2012-10-01 23:18
#3

När det gäller landskap kanske med det menas régions?

DesK
2012-10-02 20:59
#4

Franska prov kvalificerar sig till år tråd om sär skrivningar.Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Thaeri
2012-10-03 22:45
#5

Ett tips förresten om det rör sig om substantiv som går att räkna är att använda sig av "un" och "une" istället för "le" och "la" för att lära sig genuset. Av den enkla anledningen att man säger ju "l'an" och "l'année", men "un an" respektive "une année".

Nu är det inget problem med just "printemps", men de övriga årstiderna kan ju ge det problemet Flört

Frosstis
2012-10-04 17:34
#6

#5 Fattade inte riktigt ;)

Goosh, idag skrev jag provet! Det gick väl ganska bra, men sen så var det en helt okänd läsförståelse, den var jättesvår! :(

Annons:
Upp till toppen
Annons: