Annons:
Etikettstilistik-slang
Läst 11821 ggr
Inkanyezi
9/25/12, 8:34 PM

Bögslunga och Lidingömelitta

Båda orden i rubriken är väl omoderna. De förekom rätt vanligt under sjuttio- och åttiotalet, men jag tror inte att de har använts särskilt mycket de senaste tjugo åren.

Bögslungan är den lilla handledsväskan som var modern någon gång på sjuttiotalet. Varför handväskan fick namnet bögslunga vet jag inte, alla som jag vet har följt modet har nog varit "straight". Väskan var knappast ett attribut för homosexuella män. Mer för kostymklädda strebers kring Östernalm och nedre Norrmalm.

Och Lidingömelittan har jag inte sett på åratal. Povel hade en sån, och han var ju Lidingöbo, men han hade också andra huvudbonader och gick ofta barhuvad. Också Beppe, Lidingöbo, hade den hatten, men så småningom försvann det modet. Nu är det längesen jag såg en. Det visar sig också när man söker den på nätet. Ett bildsök på Lidingömelitta ger inte en enda träff på den typ av hatt som avses.

Det handlar alltså om slang, och jag undrar om det finns fler såna här relativt moderna ord för klädesplagg som anspelar på speciella platser eller mänskliga böjelser.

Annons:
Effie
9/25/12, 10:04 PM
#1

Bögslunga - är du säker på att straighta män vågade ha den? Jag har träffat flera som bara skakat på huvudet och sagt "bögslunga" när jag föreslog en sådan väska. Män har inte handväska. Punkt. Jag begrep det aldrig. Fast jag rör mig å andra sidan inte på Östermalm.
Lidingömelitta har jag aldrig hört.

Ska fundera på andra ord.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Inkanyezi
9/25/12, 10:48 PM
#2

Kanske beroende på att de flesta bögar jag känner är macho, och ingen av dem är fjolla, så känner jag ingen homosexuell man som har använt handledsväskan. Däremot var den under en tid ganska vanlig bland relativt unga män i kostym. Möjligen kan det vara för att en del klädmedvetna personer inte gärna vill ha saker som nycklar och plånbok i fickor på kläderna, som dels slits, dels får sämre form. Handledsväskan var lite mer långlivad än melittan som mode, och den hade ganska likartad spridning i de här trakterna. (Jag bor på Lidingö.)

Emellanåt ser man fortfarande någon med handledsväska, men den är väldigt ovanlig numera.

Aniara4
9/26/12, 11:05 AM
#3

Hälleforskavaj! (fleecetröja)

Jalking
9/26/12, 2:05 PM
#4

Lidingömelitta har jag aldig hört. Är det vad som brukar kallas Beppehatt? Bilder här

Hälleforskavaj verkar påminna lite om Särnakostym: Helly Hansen (Den gamla oranga ur-Helly Hansen), jeans, skoterkängor och militärkeps.

Inkanyezi
9/26/12, 4:08 PM
#5

Ja, Beppes hatt var en melitta. Det fanns en stickad variant från Busnel som var ganska populär, och Ian Wachtmeister har ofta avbildats i melitta. Det fanns många varianter, och det typiska är en hatt med nedåtsluttande brätte, som kanske uppfattas som inget brätte alls, av ungefär samma form som ett kaffefilter. De flesta melittorna var aningen lägre än Beppes hatt.

Det mest typiska för en melitta, och som skiljer den från till exempel tyrolerhatten är att brättet sluttar runt om. Den viks inte upp baktill. Man ser ju ofta liknande på barn, som solskydd, till exempel: http://www.monelisa.se/solhattar/beppehatt.html

Som barnmössa brukar man väl inte kalla den melitta, utan det var när den satt på vuxna personer, ibland tillsammans med kritstrecksrandig kostym eller mörk överrock.

Upp till toppen
Annons: