Annons:
Etikettgrammatik
Läst 5402 ggr
emeli95
2012-08-19 21:14

Hjälp med Engelska grammatik

Hejsan, skulle någon vilja hjälpa mig med en engelska text. Jag skulle bara behöva att någon lästa igenom den och gav lite kritik. Det är nämligen så att jag håller på med en uppgift i skolan och vill lära mig lite mer om hur det kan bli bättre o.s.v.

Frågorna:

  1. Author of the book.
  2. Title of book.
  3. What do you think of the first introductory chapters?
  4. What is your opinion about the main character(s) in the novel?
  5. What seems to be interesting and what is not in the novel?

Svaren :

  1. Cecelia Ahern
  2. Ps, I love you
  3. The first chapters isn’t boring at all. I think them as quite exciting and you get’s the feeling that you want to know more than you get to know. You simply don’t want to stop reading. The book has many feelings, at first you gets to know that Hollys husband has died just one or two days ago. She has just come home and are for the first time alone in their apartment. In the book you gets to know her thoughts and how she almost crashes if you can name it that way. So that’s how I get the book in the first chapters. You also gets to know some background information about how it was before her husband died and so on.
  4. The main character is Holly, because the hole story are about her and how she dose to get over her husband. My opinion about Holly is that she has a rough time ahead of her and she has some issues she has to take care of right know. She has right know just laid in her bed and crying yet, so you don’t really know so much about her personality.
  5. The interesting thing in the book is that you don’t gets to know to much to early and whats not i don’t know yet, I think that question is to early to answer because I haven't come that far in to the book.

M.v.h.

Emeli Göransson

Annons:
[westerlind]
2012-08-19 21:21
#1

Två saker jag tänker på som är genomgående i din text är:

1. Is/are. Is används vid singular he/she/it och are vid plural. Kolla upp det i din text!

2. Genitiv-s. Du använder -s efter verb endast när det är he/she/it.

Annars tycker jag att din text är bra, det finns lite att fila på men den är helt förståelig! Verkar vara en spännande bok :)

Blanksteg
2012-08-19 21:31
#2

Bra engelska! Men, när man skriver i du-form så skall det vara som det blir vid plural. Jag är jättedålig på att förklara, men det heter "you are", "you get", "you do" och så vidare, inte "you does", "you is" osv. Så fort det blir plural och du-form (eller vad det nu heter) så blir det "are", och vid "she" och "he" så blir det "is", "does", "gets", och så vidare. =)

emeli95
2012-08-19 21:46
#3

#1 Tack så jätte mycket, ja den verkar väldigt bra. Filmen är super bra så tänkte att jag lika gärna kunde läsa boken med! Den är något som du som tjej borde se, jag sat och grät mig igenom hela filmen. :)

emeli95
2012-08-19 21:47
#4

#2 Tack så hemskt mycket!

Thaeri
2012-08-19 22:38
#5

#1, det är inte ett genitiv-s på verb, utan det är helt enkelt så att man böjer verb efter person och i tredje person singular presens är ändelsen -s.

Genitiv har med substantiv att göra, inte verb.

--------------------

#2 personböjning heter det Glad Verb får olika former beroende på person.

Personerna är:

Första person singular – jag, I
Andra person singular – du, you
Tredje person singular – han/hon/den/det, he/she/it

Första person plural – vi, we
Andra person plural – ni, you
Tredje person plural – de, they

På engelska påverkar det mest presens och det typiska mönstret ser ut så här:
I take
You take
He/she/it takes
We take
You take
They take

Men sedan finns det andra som är lite mer oregelbundna som till exempel:
I am
You are
He/she/it is
We are
You are
They are

Man får kolla upp det för varje verb, men rent generellt gäller att ju vanligare det är ju mer oregelbundet är det.

"To be" har till och med personböjning i preteritum:
I was
You were
He/she/it was
We were
You were
They were
Men det är det enda verbet på engelska som har det.

Upp till toppen
Annons: