Annons:
Etikettstilistik-dialekter-lokala-varianter
Läst 2690 ggr
Inkanyezi
2012-05-26 18:40

Göra vid

Jag såg rätt nyss uttrycket "göra vid" i Foto i Fokus, och jag kände igen mig direkt, precis så sa man i Blekinge då jag bodde där om att laga eller ändra någonting.

Eftersom det är första gången på mycket länge som jag ser uttrycket, Det var drygt femtio år sedan jag bodde där nere. Jag antar att det finns kvar i våra sydligaste trakter, men undrar samtidigt hur spritt det kan vara över landet och hur väl man förstår det längre norrut.

Som jag har hört det är det oftast synonymt med åtgärda, fixa, laga, men i inlägget användes det för att bearbeta, vilket också är en betydelse.

Annons:
raphanus
2012-05-27 07:26
#1

Jag tänker genast på Dalby socken i norra Värmland, där man gärna säger "dâ e ittnô å jâr ve", alltså "det är inget att göra åt".

Thaeri
2012-05-27 14:07
#2

Vi har det här med.

Kan tänka mig att det är något som har varit ganska allmänt, men försvunnit alltmer i takt med att rikssvenskan börjat ersätta dialekter och även regionalt talspråk.

Jalking
2012-05-27 16:16
#3

Min särbo (Stockholmare) använder också göra vid, men jag uppfattar det som att det betyder ung. förbruka i hennes fall. T.ex. göra vid tomaterna i skafferiet innan de blir förstörda.

Inkanyezi
2012-05-27 16:25
#4

#3

Det har jag aldrig hört i Stockholm, så jag antar att det kan vara hämtat någon annanstans ifrån. De flesta stockholmarna är ju inflyttade för inte så många generationer sedan. Min far föddes i Åsele, farmor var från Vilhelmina, och bland grannarna ute i Svedmyra var det nästan inga som hade längre bakgrund i Stockholm än en generation. Jag misstänker också att den mellansvenska landsbygden och Norrland har lämnat större bidrag till befolkningen än de allra sydligaste delarna av landet.

Själv uppfattar jag att göra vid är typiskt från sydligaste delarna av landet. I Skåne och Blekinge användes det i störe utsträckning än laga för att åtgärda något som är trasigt på den tid då jag bodde där, och det hade också andra näraliggande betydelser.

Jag skulle uppfatta "göra vid tomaterna" som att laga till dem till någon rätt eller skära upp dem till sallad, snarare än att bara äta upp dem, och uttryckssättet uppfattar jag inte som typiskt stockholmskt.

DesK
2012-05-30 10:53
#5

Min sambo, som är tvättäkta dalmas, använder ofta uttrycket göra vid. I hans handlar det oftast om att laga /reparera något, men han säger det också om exempelvis något som ligger i kylen som behöver tas om hand.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[sakring]
2012-06-03 17:56
#6

Min man är norrbottning och han säger också att saker och ting måste göras vid då de ska lagas. Själv är jag  bleking och vi bor i blekinge och här används ofta utrycket åtminsone av den något äldre generationen som fyllt 50.

Annons:
Upp till toppen
Annons: