Annons:
Etikettstilistik-ordstäv-ordspråk
Läst 14638 ggr
parsley
5/26/12, 12:18 PM

Urban, Vilhelmina och Blenda

När jag var liten fick jag lära mig att "Urban, Wilhelmina och Blenda, de skola sommaren leda", dvs sådant väder som det är 25-27 maj när dessa har namnsdag blir det hela sommaren.

Stämmer det talesättet jag lärt mig eller finns det flera alternativ? Jag har bl a hört skola sommaren lända och sända, eftersom det rimmar på Blenda. Numera har ju även Beda namnsdag den 27 och Beda rimmar ju på leda.

Någon som har koll på sommarvädret?

Annons:
Bjornen
5/26/12, 8:22 PM
#1

Urban, Vilhelmina och Blenda

skola sommaren lenda.

Det är det uttryck som jag använder och har varit i bruk före 1905 års rättstavningsreform.

Kingston12
5/27/12, 2:52 PM
#2

Jaha. Så "Urban, Vilhelmina och Beda, de skola sommaren leda" är ett senare påfund och Beda är sent tillkommet i almanackan?

Ephraim
5/27/12, 11:37 PM
#3

Beda hade tidigare ensam namnsdag den 27 maj, men 1901 togs namnet bort, och istället fick Blenda namnsdag den dagen. Beda återinfördes dock 1986 (tillsammans med Britten som togs bort igen 1993) men Blenda fick fortfarande stå kvar.

Så jag gissar att "Urban, Vilhelmina och Beda, de skola sommaren leda" är den äldsta formen. Det som TS har lärt sig, med "Blenda" och "leda" måste vara något slags mellanform. Namnet har uppdaterats men verbet har fått stå kvar trots att det inte längre rimmar.

Efter 1901 uppdaterade nog de flesta också verbet så att det skulle rimma. Det verkar dock inte ha funnits någon enighet om vilket verb man skulle använda, på internet hittar jag "sända", "lända" och "ända". "Sända" verkar nästan vara den vanligaste.

#1 I fyra år närmare bestämt, eftersom Blenda infördes 1901… Och "lenda" med "e"? Jag tittar lite snabbt i SAOB och på 1500-1600-talen verkar e-stavningen nästan vara den vanligaste men från 1700-talet tycker jag mig nästan bara se ä-stavning så det var knappast något som infördes med stavningsreformen.

Upp till toppen
Annons: