Annons:
Etikettövrigt
Läst 2471 ggr
MissInAction
2012-05-20 13:10

TeachYourself - språkkurser

Har ni erfarenhet av dessa språkkurser?
TeachYourself

Jag såg detta i bokhandeln och köpte den jag hittade, COMPLETE RUSSIAN och det står Level 4. Enligt hemsidan kan man börja på vilken Level/nivå man vill, skillnaden är hur intensivt det blir och hur mycket man kommer kunna efter kursen. Har jag fattat det rätt, tro?

Eftersom jag aldrig sett eller hört om denna kurs innan så har jag inte vågat öppna den (kan ju få lämna tillbaka den) innan jag tagit reda på lite mer om den.

För 6-7 år sedan läste jag ryska på basnivå och då kunde jag prata lite och skriva lite. Nu har jag inte tränat på flera år och Grammatiken hade jag svårt med förut. Svensk språkförståelse och grammatik har dock alltid fungerat bra.
Så jag funderar på om kursen i sig är värd att prova? Och sedan denna, Complete Russian (skriva, läsa, prata) på nivå 4, om den är rimlig. Jag vet verkligen inte och nu har halva ångertiden gått Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
MissInAction
2012-05-20 13:12
#1

Kanske ska lägga till att jag har lite ryskaböcker hemma. 501 ryska verb. Ryska grammatikböcker, läsböcker och övningsböcker. Samt några barnböcker och roliga historier-böcker.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

raphanus
2012-05-20 16:00
#2

Det bästa du kan göra är att prova läromedlet. Att en person lär sig mycket av ett visst läromedel betyder inte automatiskt att vem som helst kan göra det. När det gäller just ryska har jag själv slukat Trojka, Teach Yourself Russian, Russian For Everyone, Lärobok i ryska och spridda noveller av Tjechov … och en massa annat outgivet material som personliga brev och så, men jag kan inte säga vad som varit sämre eller bättre. Allt har varit til nytta på ett eller annat sätt.

MissInAction
2012-05-20 17:00
#3

Ja jag antar att det är precis det jag måste göra Glad jag har en rädsla bara, för att jag ska känna att det är för svårt och att det därmed blir liggande någonstans. 

De kursböcker vi hade på universitetet var danska, och jag har verkligen jättesvårt för att förstå danska, och att lära sig ett nytt språk, med hjälp av ett språk som man knappt förstår - det är dömt att misslyckas Obestämd jag förstod ju varken de grammatiska termerna eller glosorna! Helt vansinnigt, tycker jag, att det inte kan finnas vettig kurslitteratur på svenska.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

raphanus
2012-05-21 00:09
#4

#3 - Blir det för svårt, vänder du dig förstås hit. Sajtvärden och många av forumets medlemmar kan ryska. Och i värsta fall kan du ju ty dig till andrahandsmarknaden för böcker. Spekulanter finns det gott om. Lycka till i vilket fall som helst!

(Personligen skulle jag säga att danska är svårare än ryska, men det är ju jag, det.)

MissInAction
2012-05-21 07:20
#5

#4
Haha ja, danska är ett för j**a svårt språk Förvånad Jag tror att jag tycker det för att det påminner om svenska, men det betyder inte alls det som det låter som.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

raphanus
2012-05-21 08:49
#6

#5 - Alldeles riktigt - det är just där svårigheten ligger! Att som ursprungligen svenskspråkig lära sig behärka danska riktigt bra handlar i stort om att hålla reda på vad som är danska och vad som inte är det. Fallgroparna är väldigt många.

Annons:
Upp till toppen
Annons: