Annons:
Etikettsemantik
Läst 9494 ggr
Emo
2012-05-14 16:59

Kul - roligt

Har ordet kul fått en annorlunda betydelse?

För mig finns det ingen skillnad i betydelsen hos orden kul och roligt.

Har det blivit skillnad på dem?

Jag blev mästrad för att jag påstod att något var kul.

Men det är roligt blev reaktionen.

Jag blev så förvånad.

Är det ett ord, som börjar komma ur bruk och därför kan missförstås och tas för att vara sin motsats?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
raphanus
2012-05-14 23:25
#1

Jag är född 1977 och anser att kul och rolig är absoluta synonymer. Dock kan jag notera att en del använder ordet kul med en ironisk innebörd:

Åh, jag tappade gräddtårtan som jag har stått och pyntat i tre timmar! Kul!

Ordet roligt uppträder nog inte lika ofta i denna uppenbart ironiska betydelse. Jag kan tänka mig att vi har att göra med en betydelseförändring här.

Emo
2012-05-15 07:14
#2

Tack raphanus. Skönt med en ung språkkunnig, som kan förklara för en gammal diniosaurie.

Kan du inte starta en tråd om hur vi äldre missförstås av yngre.

Du skriver så fina artiklar om så mycket och jag upplever mer och mer att inte bli förstådd trots att jag lägger mycket tid på hur jag formulerar mig och ofta ändrar på min text när jag läser igenom den.

Det skulle hjälpa till att undvika missförstånd i framtiden. Det är så tråkigt att bli mästrad för att man använder vårt språk utan att veta att de yngre lägger in annan betydelse i ord, som tidigare haft en klar och entydig betydelse.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Bjornen
2012-05-15 07:40
#3

Kul utan tjockt L och långt U, kan jag inte ens uttala och då finns bara en betydeles och oika former av kula. Så jag använder bara role, som mera sällan också kan betyda lugn.

raphanus
2012-05-15 08:42
#4

#2 - Det kanske är en klen tröst, men jag själv upplever inte att bristen på förstånd är unik för kommunikationen mellan äldre och yngre. Du får gärna skicka över fler exempel på ord som du tycker blir missuppfattade, så ska jag se om jag kan knåpa ihop en artikel om det.

TjockaBerta
2012-05-15 10:49
#5

Om det är mig du menar så har jag på inget sätt mästrat dig. Jag är heller inte "yngre" men tack ändå.

Kanske är jag rent av så gammal att det är du som är yngre och missförstår Glad

Min mening var bara att förstärka det du skrev." Det kan vara kul" och jag skrev instämmande att "det ÄR roligt".

Till min höga ålder kommer att jag har svårt att skriva kul om jag håller en vårdad ton i mitt språk. Det känns lite slarvigt och väldigt mycket talspråk.

Jag tror ingen, oavsett ålder, missuppfattar ordet kul och tar det för något annat.

Hur försiktigt och vänligt man än uttrycker sig så kan det ändå bli fel.

>>>Malum domesticum<<<

Emo
2012-05-16 06:11
#6

#5 I Språkliga fadäser 4 diskuterade vi användningen av färre i betydelsen mindre (antal)

Där i # 94 skrev du: "Men det är roligt…."

Det var ordet Men som fick mig att uppfatta din åsikt som motsatt min.

Så blir det ibland när ni yngre använder språket på ett annat sätt än vi äldre.

För mig skulle ett instämmande börjat med ja eller jo om meningen nu skulle ha något före "…. det är roligt"

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
TjockaBerta
2012-05-16 12:44
#7

Som jag skriver så kan man inte vara nog försiktig med vad man skriver. Jag var glad, tyckte det var roligt och instämde i ditt inlägg. Tråkigt att du tog det så. Jag beklagar.

Jag har även fått en reprimand via PM om att jag inte varit respektfull nog angående min ålder. Jag beklagar även detta. Äldst ska vara äldst, självklart.

Användning av smilys brukar förklara att man skämtar.

Själv anser jag att det, i det här fallet, inte har något med ålder att göra hur språket används utan att det är så jag använder språket.

Jag ska försöka vara ännu mera korrekt och restriktiv framöver.

Lite ledsen är jag  också.

>>>Malum domesticum<<<

raphanus
2012-05-18 11:30
#8

Vad jag tror vi har att göra med här är att kommunikationsformen, alltså textuell kommunikation via Internet, inte räcker för våra behov.

Förr i världen kunde människor som inte befann sig på samma plats kommunicera skriftligen via brev. Brevskrivningen avlade successivt fram ett språk som baserades på vissa regler som tog utgångspunkt i att de kommunicerade inte kunde se eller höra varann, och dessa förhållanden låg till grund för vad man kunde skriva om och hur man skulle skriva för att bli förstådd.

Sedan dess har vi utvecklat teknik för att kommunicera med både ljud och bild, och kan göra det även om vi inte befinner oss i närheten av varandra. De tekniska landvinningarna har omvälvt vårt sätt att uttrycka oss.

Internetforumen är ett ganska sentida påfund i människans historia, men de bygger ändå på en jämförelsevis primitiv kommunikationsform. Oftast varken ser eller hör vi dem vi kommunicerar med, men vi har ändå det moderna sättet att kommunicera på kvar i vårt vanemönster. Vi glömmer lätt att tonfall inte syns i skrift, och föreställer oss ofta att ironi eller starka känsloyttringar ska framgå tydligare i skrift än de faktiskt gör. En del Internet-användare är väldigt bra på att överföra verklighetens känsloyttringar till skrift i form av smajlisar, fetning av text och liknande, men det är ingalunda en konst som alla behärskar eller ens en konst vars nyanser alla förstår på rätt sätt.

Så länge vi som kommunicerar skriftligen här på Internet tänker på denna kommunikationsforms brister och har överseende med dem, tror jag att vi kan ha stor glädje av vår kommunikation, och också upprätthålla en starkare förståelse för att och varför vi ibland missförstår varann.

Upp till toppen
Annons: