Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 3113 ggr
ks.gerbil
2012-04-10 17:31

AAA före eller efter?!

jag blev guidad till att fråga er här :) så har ni svaret? skriver av precis som i den andra :)

nej jag är inte i nöd men blir snart tokig xD jag har alldrig fattat i vilken ordning man skriver dialoger i xD vissa säger så och vissa säger si vilken av demma är rätt?

- hej, hur mår du? säger lovisa

eller

- hej, hur mår du, säger lovisa?

fattar nada hoppas ni gör annars säg till så försöker jag förklara bättre :D och ändra grupp om det blev fel ;)

OBS! lägg in inlägget i rätt grupp för jag fattar inte de "svåra" orden :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
gullungen2
2012-04-10 23:19
#1

Det första exemplet är rätt för frågetecknet tillhör ju det man vill förmedla att lovisa säger. "Säger Lovisa" lägger man ju bara till för att förklara ytterligare, har inget med frågan att göra. :)

ks.gerbil
2012-04-11 07:31
#2

Jag vet! Men min lärare säger den andra :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

Thaeri
2012-04-11 09:25
#3

Vissa lärare alltså… Och så underar de varför svenska elever halkar efter Skrikandes

Ephraim
2012-04-11 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Rätt är:

– Hej, hur mår du? säger Lovisa.

Det skulle inte förvåna mig om varianten med utropstecken i slutet kan förekomma, men språkvården brukar rekommendera att frågetecken eller utropstecken sätts på den plats där du annars hade haft ett komma. Vi borde kanske införa ett särskilt frågetecken med komma under istället för punkt (se bild).

Värt att påpeka är att "säger" ska skrivas med liten bokstav, att strecket i början ska vara ett tankstreck (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tankstreck#Att_generera_tecknet) och inte ett bindestreck samt att replikstycket ska vara indraget (vilket jag har svårt att återskapa här).

BrittaD
2012-04-11 16:52
#5

Jag skulle hellre skriva:

– Hej, hur mår du? frågar Lovisa.

Åtminstone om det verkligen är en fråga och inte bara en hälsningsfras Skrattande

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2012-04-11 16:55
#6

# 4

Snyggt frågetecken - har det något namn eller uppfann du det nu?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Ephraim
2012-04-11 17:10
#7

#6 Googlar man "question comma" får man ett antal träffar (bilden är inte min). Jag gissar att många kommit på tanken mer eller mindre oberoende av varandra. Jag skulle kalla det "frågekomma" på svenska men det namnet ger inga googleträffar.

Tyvärr verkar det inte finnas någon Unicode-kodpunkt för detta tecken, vilket gör det svårt att använda i elektroniska sammanhang. Unicode har annars några mer innovativa skiljetecken som interrobang (‽) och ironitecken (⸮).

svenake
2012-04-12 13:42
#8

Hur skiljer man, på tangentbordet, på tankestreck  och bindestreck?

Thaeri
2012-04-12 16:44
#9

#8, det går inte med standardlayouten, det enda som finns på den är en korsning av bindestreck och minustecken Rynkar på näsan Men ordbehandlingsprogram brukar oftast omvandla det till ett tankestreck på passande ställen automatiskt.

Ephraim
2012-04-12 18:07
#10

Ordbehandlingsprogram sköter ofta det automatiskt, ja, men ofta är det värt att kolla så att det verkligen blev rätt. Viktigt är också att ha rätt språkinställning, exempelvis skiljer man i engelska på tankstreck (– en dash) och långt tankstreck (— em dash). På svenska använder vi bara vanligt tankstreck.

Mac-användare kan dock generera ett tankstreck med alt+minus och långt tankstreck med alt+skift+minus. Bindestrecksminus (- som är det minustangenten ger) och verkligt bindestreck (‐) är tekniskt sett inte samma sak men jag känner inte till något tangentbordskommando för det sistnämnda, så ofta duger bindestrecksminuset som substitut för ett bindestreck.

Windowsanvändare kan använda en alt-kod (Alt+0150) för att få ett tankstreck. I Word fungerar ctrl+alt+numpadminus också.

Upp till toppen
Annons: